• Usability & design
    wordt gesponsord door

Webdesign en experience marketing

Webdesign en experience marketing
, Novocortex
@fenenko

UniqlockElke webdesigner kent het spagaat tussen de merkbeleving / sfeer en de usability van de website. In Nederland zijn we geneigd om voor de usability te kiezen. Google is het grote voorbeeld hoe een website eruit moet zien – witte achtergrond, duidelijke navigatie, zo min mogelijk afbeeldingen. Tegelijkertijd weten we dat communicatie met beelden tegenwoordig beter werkt dan met woorden. Want mensen hebben steeds minder tijd voor je communicatieboodschap – ze beslissen bv. binnen 5-7 seconden of ze op je site willen blijven. Daarnaast zien we de opkomst van experience marketing – het creëren van belevenis rondom je merk om een emotionele band tussen het merk en de klant te versterken. Er zijn veel recente voorbeelden uit de fysieke wereld, zoals Heineken The City en Douwe Egberts Koffie&Kado.

Ook online kunnen we klantervaringen creëren en verrijken. En vaak kunnen we het sneller, goedkoper en beter doen dan in de echte wereld. Ter inspiratie – een aantal buitenlandse voorbeelden van online experience marketing. Ik heb ze gezien tijdens het jureren van de Intercontinental Advertising Cup – een ‘global festival embracing local culture’, waaraan winnaars van regionale festivals uit Azië, Latijns Amerika en Europa mee mogen doen.

Eén van de beste voorbeelden van online experience marketing is de veel bekroonde website van het Japanse modemerk Uniqlo die 3 Intercontinental Advertising Cups heeft gewonnen (Best of fashion, Best of interactive, Best use of technology). De Uniqlock site combineert een klok, moderne dans en prachtige muziek. Uniqlock heeft een magnetiserende werking – je komt steeds terug om nieuwe dansvideo’s te zien, of je voegt de Uniqlock widget toe aan je eigen site of blog. De usability is ook dik in orde – nieuwe video’s laden snel, de laadpauze wordt verborgen achter de tikkende Uniqlock. En het toevoegen van de widget aan je blog gaat net zo eenvoudig als met YouTube video’s. Maar het belangrijkste is dat deze experience marketing aanpak werkt – als je op World.Uniqlock klikt, zie je de statistieken: 186 miljoen views en meer dan 42.000 geïnstalleerde widgets in 88 landen!

Uniqlock site

Een ander voorbeeld van online experience die in de fysieke wereld onmogelijk zou zijn – de Cello Challenge site van Berliner Philharmoniker door Scholz & Friends Germany (The Cup in Best of entertainment). Het doel van de site is om meer mensen naar kamermuziekconcerten te trekken. De site laat bezoekers ervaren hoe lastig het is om een cello te bespelen. Probeer het zelf – speel Saint-Saëns op de cello met je muis. En ik durf te wedden dat je nieuwsgierig wordt hoe echte musici dit zo vlekkeloos kunnen doen. Resultaat: 18.910 geregistreerde scores.

Cello Challenge

Nog een paar voorbeelden van websites die de merkbeleving creëren die in de fysieke wereld onmogelijk is. See My Dress door MediaFront uit Noorwegen toont gebruikte meubels en kleren als fashion items. BeHave Your Zoogami door Saatchi&Saatchi uit Italië nodigt je uit om te testen of de Zoogami collectie bij je persoonlijkheid past.

BeHave Your Zoogami

Online experience marketing kan niet alleen in Fashion, Entertainment of FMCG worden toegepast. De jury van The Cup was aangenaam verrast door de website van Japan Post door Hakuhodo uit Tokyo. De site illustreert hoe Japan Post mensen met elkaar verbindt en welke rol het bedrijf speelt in het dagelijks leven. Ook de website van Sharp Aquos D door dezelfde Hakuhodo en de site van Sensi Soft (maker van software voor online marktplaatsen / classified ads) door Endorfine uit Polen slagen erin om de sfeer / merkbeleving te creëren dankzij uitmuntend webdesign.

Japan Post

En tenslotte, de onvergetelijke online experience die The Cup voor Best design won en veel indruk maakte op de jury van de Intercontinental Advertising Cup – Diesel Style Lounge door Neue Digitale uit Berlijn. Deze site creëert de “liquid space experience” op het web die Diesel ook in zijn fysieke modeshows heeft gebruikt.

Diesel Style Lounge

Ken je ook inspirerende voorbeelden van online experience marketing? Deel ze met ons hier.


Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Voor de volledigheid: de Intercontinental Advertising Cup is een initiatief van vier grote regionale festivals – AdFest (Azië), FIAP (Latijns Amerika), Golden Drum (Centraal & Oost Europa) en Art Directors Club Europe. Alle finalisten van deze festivals doen kosteloos mee aan The Cup. De bedoeling van The Cup is dat lokale reclamemakers en campagnes meer kansen krijgen dan op Cannes Lions of Clio. Het ingezonden werk wordt vertaald en, indien niet 100% begrepen, toegelicht door juryleden uit de betreffende regio. Nederlandse bureaus kunnen aan The Cup deelnemen via het Golden Drum festival.

    geplaatst op
  • Interessant betoog voor experience marketing. Het lastige is dat het zo moeilijk te vertalen is naar waarde. Hoeveel widgetgebruikers leren ook echt iets over je merk? En hoeveel gaan ook echt inkomsten voor je verzorgen? Daar zijn natuurlijk wel maatstaven voor te maken, maar het blijft enigszins koffiedik kijken.

    Idealiter gaan ervaring en usability hand in hand. Als zo'n widgetgebruiker komt kijken op de achterliggende website, dan moet alles daar perfect in orde zijn voor een belevening die - op zijn eigen manier - even plezier is als het gebruik van de widget. Daarnaast hoeven de 2 elkaar niet te bijten, zolang de zender maar duidelijk voor ogen heeft wat hij communicatief wil bereiken. Voor het ene doel is simplisme beter, voor het andere een rijke media-ervaring.

    geplaatst op
  • @Inge
    Ingeval van Uniqlock was de opdracht simpel – het modemerk Uniqlo had internationale expansieplannen (o.a. in de VS, Engeland, Zuid-Korea en China) en wilde meer naamsbekendheid buiten Japan. “The objective was delivering a fresh, portable, relevant experience that could be shared with audiences all over the world”, aldus Koichiro Tanaka, Creatief Directeur van Projector (het online bureau van Uniqlo).

    Het doel was bereikt via de sociale media (eerst met Uniqlo Mixplay en dansfilmpjes voor YouTube met 0,5 mln. views, daarna met de Uniqlock widget en 186 mln. views). Als je 200 mln. eyeballs wereldwijd wil kopen, ben je sowieso veel meer geld kwijt dan voor de widget en de website. Daarnaast heeft Projector een onvergetelijke en intrigerende ervaring gecreëerd die de meeste mensen zullen onthouden. En het mooiste is dat je deze online experience eindeloos kan verrijken met nieuwe (dans)video’s. Zie de uitleg over de Uniqlock campagne op de site van Projector.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.