Waarom SEO niet zonder social media kan

2 augustus 2012, 13:55

Dat SEO verder gaat dan on-site optimalisatie weten we inmiddels wel. Sterker nog, on-site optimalisatie kan in 2012 niet eens meer als quick-win gezien worden, dat is gewoon vanzelfsprekend. Om echt winst te behalen met een SEO-strategie moet je verder durven gaan. En daarbij spelen social media een belangrijke rol.

Je hebt een keywordonderzoek gedaan en weet welke zoekwoorden de doelgroep gebruikt om naar jouw producten of diensten te zoeken. Vervolgens bevat jouw website keurig geoptimaliseerde landingspagina’s om voor deze zoekopdrachten vertoond te worden. Om het verhaaltje af te maken vraag je ook nog eens wekelijks een aantal links aan bij gerelateerde websites.

Het is de traditionele aanpak van een SEO-strategie en ik zal je twee redenen geven waarom deze in 2012 op zijn minst gedateerd te noemen valt:

  1. Je beperkt het bereik van je website. Door alleen content aan te bieden over jouw producten of diensten, kun je ook alleen gevonden worden op zoekopdrachten naar deze content. Dit zijn de meest waardevolle zoekopdrachten, maar je beperkt je bereik. Bied daarnaast content aan over de interesses en uitdagingen van jouw doelgroep en je bereik is eindeloos.

  2. Linkbuilding is afhankelijk van jouw inspanningen. Zoekmachines willen niet alleen de meest relevante, maar ook de meest populaire websites tonen. Zelf links aanvragen is alsof je zelf gaat flyeren. Het kan effectief zijn als je het op de juiste plek doet, maar het maakt je niet de meest populaire website onder de doelgroep.

Een moderne SEO-strategie kijkt verder dan je core business en ziet linkbuilding niet langer als een los onderdeel. Je wilt content creëren dat zelf links aantrekt, het bereik in zoekmachines vergroot en bijdraagt aan de populariteit van je website. Om dit te realiseren is het essentieel dat je de kracht van social media bij je SEO-strategie betrekt. Om dit te bereiken doorloop je de volgende stappen.

Stap 1: Waar zit de doelgroep?

Achterhaal waar je doelgroep samenkomt (Facebook-groepen, forums, LinkedIn-groepen). Hiervoor kun je professionele tools gebruiken (Finchline, Sprout Social) of zelf aan de slag gaan door in Google te zoeken naar keywords rond jouw business in combinatie met ‘forum’, ‘facebook’, ‘twitter’ of ‘linkedin’. Je zult zien dat je al snel een lijst van 10 verschillende plaatsen hebt waar jouw doelgroep samenkomt en over jouw business praat.

Stap 2: Waar praat de doelgroep over?

Nu je weet waar jouw doelgroep samenkomt, kun je de gesprekken monitoren. Wat zijn de trending topics? Wat krijgt veel reacties, likes of shares en waarom? Door regelmatig het gedrag van je doelgroep te monitoren krijg je een goed beeld van hun interesses en uitdagingen waar je vervolgens op in kunt spelen met leuke content.

Stap 3: Schrijf content voor de doelgroep

Voordat je start met content schrijven die aan die aansluit op de actuele interesses en uitdagingen van je doelgroep, is het belangrijk dat je niet vergeet wat het doel is van deze content strategie. Je wilt een breder bereik in zoekmachines, meer links en populariteit binnen de doelgroep. Zorg daarom niet alleen dat de content inhoudelijk geoptimaliseerd is voor zoekmachines, maar ook reacties uitlokt onder de doelgroep. Hoe je dit laatste kunt doen, hangt sterk af van de resultaten uit stap 2. Vraag jezelf constant af: waarom is dit interessant voor mijn doelgroep?

Stap 4: Verspreid jouw content via eigen social media

Nu je content op je website plaatst die aansluit op de interesses en uitdagingen van je doelgroep, is het belangrijk dat deze door de doelgroep wordt opgepikt en verspreid. Hiervoor kun je het best beginnen bij de Social Media kanalen van je website.

Daarnaast bieden zoekmachines tegenwoordig de mogelijkheid om de auteur van een artikel uit te lichten door middel van de ‘rel=author’ rich snippet. Op deze manier kun je jezelf naar voren schuiven als expert/opinieleider binnen de doelgroep, je eigen Twitter account promoten en zo een extra kanaal creëren om je doelgroep te bereiken.


Voorbeeld van hoe een artikel in de zoekresultaten wordt weergegeven met de ‘rel=author’ rich snippet.

Stap 5: Ga de dialoog aan met de doelgroep

Omdat je content schrijft die perfect aansluit bij de actuele interesses van de doelgroep en jezelf profileert als expert door middel van de ‘rel=author’ tag, heb je een perfecte basis om je in de dialoog binnen de doelgroep te mengen. Bezoek wederom de plaatsen binnen Social Media waar de doelgroep samenkomt (zie stap 1) en meng je nu in de dialoog. Doe dit niet vanuit je bedrijf, maar vanuit jouw persoonlijke account. Zo kun je eenvoudig verwijzen naar jouw content (stap 3) en dit verspreiden onder de doelgroep zonder over te komen als spam.

Het resultaat van de bovenstaande stappen is een content strategie waarmee jouw website ook vindbaar wordt op zoekopdrachten die niet direct gerelateerd zijn aan je producten of diensten (breder bereik) en content van jouw website verspreid wordt op plaatsen waar de doelgroep samenkomt (populariteit, linkbuilding). Profileer jezelf daarnaast als expert en laat het aantal volgers naar jouw Twitter account groeien, zo creëer je ook nog eens een extra kanaal om de doelgroep te bereiken.

Bart Fellinger
Digital marketeer bij Marquant Marketing

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!