Video: Waarom je als marketeer een DMP nodig hebt
DMP is een veel gehoorde afkorting in marketingland. Maar wat kun je precies met zo’n Data Management Platform? De toepassingen ervan komen aan bod in de tweewekelijkse video-rubriek op Marketingfacts over de laatste ontwikkelingen in online marketing en hoe bedrijven daar hun voordeel mee kunnen doen.
Wat is een DMP?
DMP staat voor Data Management Platform. DMP’s zijn ontwikkeld om als oplossing te dienen voor een probleem dat geldt voor veel online bedrijven. Aangezien bedrijven vaak verschillende platformen gebruiken om in contact te staan met hun (potentiële) klanten, verzamelen zij ook op verschillende plekken de data van gebruikers. Denk bijvoorbeeld aan advertenties, e-mail, CRM en de eigen website. De data van je gebruiker wordt opgeslagen op het platform of in je CRM. Hierdoor is je data gefragmenteerd opgeslagen op verschillende plekken, waardoor je veel waardevolle informatie over je gebruiker mist. De DMP is hierin nodig om een gebruiker over de verschillende platformen te identificeren als één en dezelfde persoon.
Met een DMP knoop je de verschillende klantcontactmomenten aan elkaar om een compleet beeld te krijgen. Zo kun je een gebruiker volgen over verschillende apparaten, over verschillende kanalen, over je website en app en klanten die in je fysieke winkel zijn geweest.
Waar gebruik je een DMP voor?
Je kunt een DMP dus gebruiken om een completer beeld te krijgen van je gebruikers om zo je strategie bij te stellen. Maar je kunt een DMP ook gebruiken voor retargeting. Heeft een gebruiker een product bekeken op je website en in het winkelmandje gestopt, maar niet afgerekend, dan kun je deze gebruiker via andere kanalen terugvinden en het aanbod nogmaals tonen. Je kunt dan beginnen met een goedkoop kanaal, bijvoorbeeld door de gebruiker op te nemen in een e-mail flow. Als de gebruiker nog niet heeft geconverteerd zou je via een display-advertentie nog eens het aanbod kunnen laten zien ter herinnering aan het aanbod. Een DMP maakt dit proces mogelijk.
“DMP’s kunnen steeds meer werk overnemen van online marketeers”
Door de ontwikkelingen van de verschillende DMP’s die er zijn kunnen er steeds meer bronnen worden gekoppeld en meer inzichten worden gehaald uit de data. Zo kunnen ze ook steeds meer werk overnemen, zoals het analyseren van de data en suggesties doen om iets aan je strategie te veranderen. Op die manier kun je nog beter beter inzicht krijgen in je doelgroep en ze overtuigen van jouw dienst of product.
Deze video-rubriek verschijnt eens in de twee weken op Marketingfacts.