Waarom een promotiestrategie een vereiste is voor effectieve contentmarketing

Ken je dat verhaal van die geweldige blogpost die niemand las? 10 tips voor een effectieve promotiestrategie.

27 maart 2023, 14:30 1475 x gelezen

Je hebt net een fantastisch blog geschreven voor jouw doelgroep. Het is uitstekende content, maar wat dan? Je wilt impact bij je doelgroep en natuurlijk via leads conversie genereren, maar dan moet jouw content natuurlijk wel eerst gelezen worden. De content kan zijn doel voorbijschieten door een laag bereik en dito engagement. Het is daarom cruciaal om een solide promotiestrategie te bedenken om je ervan te verzekeren dat je zorgvuldig geschreven artikelen de engagement krijgen die ze verdienen. Want, de beste content wint niet, maar de best gepromote content wel (wijze woorden van Andy Crestodina, mede-oprichter van Orbit Media) In dit artikel delen we 10 tips om de aandacht van een groter publiek te krijgen.

1. Bereik betrokken publiek door contentaanbeveling

Contentaanbeveling is de techniek van het aanbevelen van content aan gebruikers op basis van hun interesses, trefwoorden en eerdere contentvoorkeuren. Contentaanbeveling is effectief omdat het werkt als een advertentie zonder dat het opdringerig aanvoelt. Je plaatst je artikel of video organisch onderaan een goed bezochte website met relevant verkeer. Het verhoogt de zichtbaarheid van je content en je bereikt zo jouw doelgroep op het moment dat hun koopintentie hoog is.

We zien we dat contentaanbeveling zorgt voor 40% meer engagement dan display advertising. Het vergroot de impact van content en zorgt voor een langere sessietijd en lage bounce rate.

2.Deel hoogwaardige content via email

Emailmarketing blijft de beproefde methode voor gepersonaliseerde communicatie in een wereld van veranderende algoritmen voor sociale media.

Een belangrijk uitgangspunt daarbij is om een mailinglijst samen te stellen van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw merk of organisatie en regelmatig updates te delen. De kans is groot dat zij jouw nieuwste blog lezen en de impact en performance vergroten door de content via hun eigen social media-accounts verspreiden.

Prikkel de nieuwsgierigheid van jouw doelgroep of verras jouw abonnees met een pakkende onderwerpregel. Houd het mailbericht kort en makkelijk leesbaar om de aandacht van de ontvangers vast te houden, ondersteund door de juiste visuals. Voeg een fragment van jouw blog toe om de lezer te verleiden en plaats duidelijke CTA-knoppen waarmee lezers rechtstreeks doorklikken naar jouw blog.

3.Creëer een distributiestrategie voor sociale media

Het promoten van content op sociale media is een ‘no-brainer’, en essentieel hierbij is om een volwaardige distributiestrategie te creëren om jouw originele content te optimaliseen en om te zetten in native social media content.

Stel een schema op om deze berichten op de beste tijdstippen te publiceren en het beste engagement en zakelijke resultaten te bereiken.

Als je bijvoorbeeld Facebook-berichten hergebruikt en inplant, maak dan een korte video met ondertiteling van jouw oorspronkelijke blog. Het native videoformaat zorgt namelijk voor de beste aandacht van jouw doelgroep op Facebook. Gebruik een planningstool om de optimale plaatsingstijden te bepalen en je berichten in te plannen.

Het belangrijkste is dat je je niet beperkt tot de belangrijkste sociale mediakanalen bij het creëren van een distributiestrategie. Analyseer je user journey om te begrijpen waar je kopers idealiter rondkijken en promoot je content op al die kanalen om de performance te maximaliseren.

4.Optimaliseer on-page SEO om hoger te scoren in zoekmachines

Een andere tactiek voor het promoten van inhoud is het optimaliseren van je content voor zoekmachines.

Er zijn een paar belangrijke factoren die een positief effect op on-page SEO-verkeer hebben. Kies trefwoorden met een hoog volume of hoge intentie die relevant zijn voor jouw doelgroep. Voeg meta-titels, beschrijvingen en paginakoppen toe met optimale trefwoorden. Sluit aan bij de informatiebehoefte met originele en waardevolle inhoud. Gebruik tools zoals Clearscope of Surfer SEO om zoveel mogelijk trefwoorden op te nemen en plaats contextueel interne links om de performance van jouw website of blog te maximaliseren, terwijl je de sessietijd, bounce rate en aantal bekeken pagina’s monitort.

5.Maak je content gemakkelijk deelbaar

Als je je eigen content op meerdere kanalen onder de aandacht brengt, moet je niet vergeten om jouw lezers in de gelegenheid te stellen jouw content via hun eigen sociale netwerken te delen.

Plaats bijvoorbeeld tweetwaardige berichten tussen de alinea’s in je blogs om gemakkelijk de impact te maximaliseren.

Een andere doeltreffende manier om lezers aan te moedigen je blog te delen is het strategisch plaatsen van social media widgets in de interface. Of voeg bovenaan elke blog een sticky banner toe met het blogonderwerp om lezers te helpen de post gemakkelijk te delen. Monitor regelmatig de social media mentions en gedeelde berichten om vast te stellen welke content het beste werkt.

6.Benader niche influencers

Door jouw inhoud op sociale media te delen, kunnen influencers met een aanzienlijk bereik verwijzen naar jouw merk en meer backlinks voor jouw website creëren en hun volgers aanmoedigen om jouw content te lezen. Dit is een snelle en efficiënte manier om meer aandacht voor jouw merk van de doelgroep te krijgen.

Het identificeren van dergelijke influencers is eenvoudig met zoekfuncties en tools voor sociale media. Als je eenmaal de beste match hebt gevonden en het doel van de samenwerking hebt bepaald, zorg er dan voor dat je KPI’s monitort. Het is aan te bevelen om de KPI’s zowel voor als na de samenwerking te vergelijken. Dit geeft een goede indicatie van de kwaliteit van de doelgroep die door de betreffende influencer naar jouw content kan worden geleid.

7.Vermeld ook deskundigen en vraag hen om te delen

Een andere doeltreffende manier om je content te promoten, is door individuele experts en collega’s in jouw blog te vermelden en ze te vragen de gepubliceerde versie te delen. Interview deskundigen of vraag om een quote die past bij jouw content. Dit voegt autoriteit en geloofwaardigheid aan jouw blog toe en tegelijkertijd vergroot het ook het bereik en impact.

Door een deskundige te vragen jouw bericht te delen, richt je je op een groep mensen die deze deskundige volgt en vertrouwt. Dit kan ook jouw kansen vergroten om het blogverkeer te vermenigvuldigen en conversies te stimuleren. Het instellen van Google Alerts voor vermeldingen van jouw eigen bedrijf is een andere goede manier om op de hoogte te blijven van meldingen op het open web.

8.Hergebruik content in een podcast of video

Videocontent wint meer aan kracht en krijgt meer aandacht dan ooit tevoren. Terwijl video traditioneel werd gebruikt voor ‘upper-funnel campagnes’, krijgt het steeds meer impact bij het ondersteunen van jouw prestatiedoelstellingen. Het is geen verrassing dat 66% van de consumenten videocontent bekijkt om meer te weten te komen over een merk.

Nu de vraag naar video groter is dan de behoefte aan geschreven content, zetten merken steeds vaker fragmenten van hun blogs om in video’s. Maak korte video’s voor social media om aandacht te trekken van jouw doelgroep terwijl ze snel door hun feeds scrollen. Link vervolgens naar langere, diepgaande video’s als iemand het onderwerp beter wil begrijpen. Naast het maken van marketingvideo’s kan je je content ook omzetten in podcasts, zodat gebruikers die liever luisteren dan lezen jouw content moeiteloos kunnen opnemen.

9.Zet gesponsorde content in voor gericht bereik

Betaalde distributie is een beproefde tactiek om content te promoten. Organische promotiestrategieën hebben een beperkt effect, zonder garantie op een ROI, maar de toevoeging van integratie met een gerichte, betaalde advertentiecampagne bereikt de juiste mensen en zorgt voor een significante impact.

Je kunt betaalde promotiecampagnes inplannen op onder anderen Google (krijg via Google-zoekadvertenties SERP’s Search Engine Results Pages), Facebook (om het bereik van je bedrijfspagina te vergroten), Instagram (met korte video’s of carrousel om gebruikers naar je blog te sturen); aanbevelingsplatformen die zorgen voor aandacht en impact op bedrijfsresultaten om zichtbaarheid te krijgen bij relevante doelgroepen op het open web.

10.Werk samen met bloggers en vraag om een backlink

Een ‘value exchange partnership’ met bloggers is een andere uitstekende tactiek om content te promoten en de impact te maximaliseren. Je kunt bloggers in jouw niche bereiken om waardevolle relaties op te bouwen waarbij je ze om een backlink vraagt en daar iets tegenover zet, zoals een melding op sociale media.

Een value exchange partnership kan je meer backlinks opleveren voor jouw content – over het algemeen geldt; hoe meer verwijzende domeinen, hoe hoger de domeinautoriteit.

Conclusie

Mijn conclusie is dat het creëren van kwalitatief hoogwaardige content nog maar de eerste stap is. Je hebt een effectieve promotiestrategie nodig om het bereik en de impact van jouw content te maximaliseren en een boost te geven aan je prestaties. Daarom is een promotiestrategie een vereiste om contentmarketing tot een succes te maken.

Ernst Dirkzwager
Head of Sales Benelux bij Outbrain

Ernst Dirkzwager is sinds juli 2022 Head of Sales Benelux bij Outbrain, een toonaangevend aanbevelingsplatform voor het open web. Dirkzwager optimaliseert met zijn team en partners oplossingen voor Native Advertising, waarmee adverteerders en agencies in staat zijn hun KPI’s te behalen op het gebied van branding, awareness, ROAS en Cost per action. Dirkzwager heeft ruim vijftien jaar ervaringen in de wereld van online advertising strategie en contextueel adverteren.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!