Waar zijn de neuromarketeers, deel 2

Waar zijn de neuromarketeers, deel 2
,

Voor mijn zoektocht naar praktizerende neuromarketeers vroeg ik professor Ale Smidts of hij er wellicht een aantal kende.

Uit zijn antwoord maak ik op dat het er niet op lijkt dat neuromarketing binnenkort breed ingezet wordt in de reclamewereld, getuige de afwezigheid van praktijkvoorbeelden. Wel is de wetenschap met enkele interessante cases bezig, zo blijkt.

Professor Smidts: “Er is internationaal een toenemende activiteit op dit gebied. In Nederland zijn wij zelf (RSM Erasmus University) in samenwerking met het FC Donders Center for Cognitive Neuroimaging (Radboud Universiteit) uniek op dit gebied. We zijn nu bezig met een studie over de effecten van beroemdheden in reclame.”

“De hersenreacties worden met fMRI gemeten op combinaties van een beroemdheid (foto van het gezicht) met een product (foto van een product). Er zijn combinaties als: Andre Agassi en Bier, Agassi en een tennisracket e.d) om op die manier de invloed van (kenmerken van) de beroemdheid op de product recall en koopintentie op hersenprocesniveau te kunnen onderzoeken. Belangrijke kenmerken van de beroemdheid waarvan de op hersenniveau de invloed meten zijn de gepercipieerde expertise van de beroemdheid over het product, fysieke aantrekkelijkheid van het gezicht, en hoe aardig de persoon gevonden wordt.”

Ik denk dat het nog wel even duurt voordat dit soort onderzoek het gaat winnen van de standaard vragenlijst of observatie als middel van marktonderzoek. Maar ik denk ook dat die dag er wel een keer komt, en dan?

Moeten we blij zijn dat marketeers hierdoor beter op onze ‘echte’ behoeftes en voorkeuren kunnen mikken met hun communicatie? Of gaat dit soort onderzoek te ver en is het niet ethisch verantwoord?


Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Ik vroeg me af: ben je nog steeds geen voorbeelden van Nederlandse neuromarketeers tegengekomen, of daarop geattendeerd?

    geplaatst op
  • Beste Niels, je hebt vast gemerkt dat de neuromarketing insteek steeds meer in trek is.
    Of er al echte neuromarketeers zijn, ik ben ze nog niet tegengekomen.

    Wij bij Paul Postma Marketing Consultancy (PPMC) zien ons in ieder geval wel als neuromarketing consultants. PPMC is toch al weer zo'n 20 jaar gestoeld op het idee dat de evolutie ons 3 systemen binnen ons brein heeft bezorgd.

    Hoe je deze drie sytemen moet bespelen is de kunst van de (neuro)marketeer.
    Voor een overzichtje zie Blinkz!

    geplaatst op
  • Hallo,

    Ik ben Roan Borst en ik zit op in 6VWO op het erasmuscollege in Zoetermeer. Ik doe mijn profielwerkstuk over neuromarketing en ik vroeg mij af of u misschien goede aanraders van boeken/ sites hebben voor mij. En of het mogelijk is om een keer jullie praktijk te mogen bezoeken. Ik ben namelijk al aan het zoeken geweest of er instanties zijn die zich met neuromarketing bezighouden en ben er nog geen tegen gekomen tot nu toe. Ook weet ik niet of hier bij het juiste adres ben om dit te mogen vragen. Wanneer dit niet het geval is, zou u dan de juiste contactgegevens aan mij willen geven.

    Gr,


    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.