Voorkom buitenspel op LinkedIn – 5 spelregels voor een doeltreffend optreden

2 september 2013, 07:59

Scoren op LinkedIn lijkt zo makkelijk, maar toch zie ik regelmatig bedrijven en personen opzichtig in de fout gaan. Is het niet omdat er kansen worden gemist, dan is het wel omdat men zich teveel in buitenspelpositie begeeft. Want zeg eens eerlijk, van hoeveel spammers in jouw netwerk heb jij inmiddels de status-updates verborgen? En hoe vaak heb je overwogen om iemand uit je netwerk te gooien ofwel buitenspel te zetten? In dit artikel daarom 5 spelregels voor het gebruik van LinkedIn.

Groeistuipen?!

De groei van LinkedIn zet onverminderd door: niet alleen het aantal gebruikers en de bestede tijd nemen toe, maar LinkedIn draagt zelf ook een steentje bij door de afgelopen jaren steeds weer nieuwe toepassingen uit te rollen. Tot zover het goede nieuws. Het toenemende succes van LinkedIn wordt in mijn ogen namelijk gevolgd door een toename van onwenselijke berichtgeving op het medium. Is dit onwetendheid bij (nieuwe) gebruikers? Of is het schaamteloze, commerciële drang naar succes? Wie zal het zeggen? Voor beide groepen zal ik aan de hand van onderstaande richtlijnen laten zien waar het mis kan gaan.

1. LinkedIn is geen reclameblok.

Vandaag 25% korting op product X, morgen het verhaal over nieuwe dienst Y. Ik kom ze geregeld tegen, bedrijven of personen die op LinkedIn alleen maar berichten plaatsen over hun producten of dienstverlening. Ik ben eigenlijk wel klaar met die eenzijdige berichtgeving, want het kan zoveel beter! Wissel het eens af met een bericht over een markttrend, een (prijs)vraag of een oproep om mee te doen met een onderzoek. Prikkel je lezers, durf je kwetsbaar op te stellen en zoek de interactie op!

Een voorbeeld van een bedrijf dat dit erg goed doet op LinkedIn, is de ING. Met tips, economisch nieuws en zo nu en dan informatie over producten, diensten of evenementen. Getuige het aantal likes en de goede discussies per post, valt dit kennelijk ook in de smaak bij de LinkedIn-leden!

2. Overdaad schaadt!

In het eerder aangehaalde onderzoek van Richard van der Blom blijkt dat mensen steeds vaker inloggen op LinkedIn (60% dagelijks), maar er relatief nog niet veel tijd besteden, nl. zo’n 5 tot 15 minuten per dag. Stel je voor dat je dan elke dag een of meerdere updates ontvangt van één gebruiker! Dan moeten deze updates wel heel erg relevant zijn voor het netwerk/sector/vakgebied van deze persoon. LinkedIn is ook niet te vergelijken met bijvoorbeeld Twitter: het draait niet om de instant interactie, maar om de langdurige relatie.

In de LinkedIn Groepen zie je dit duidelijk fout gaan. Mensen worden lid van Groepen om kennis uit te wisselen (80%) en om up-to-date te blijven op het vakgebied (75%), maar linkdumping en (verkapte) reclame is eerder regel dan uitzondering. Moderaten is daardoor in elke groep noodzakelijk geworden. Een voorbeeld als dit niet gebeurt:

Dit is een screenshot van de NIMA-groep (medio augustus). Eén persoon is hier verantwoordelijk voor 5 van de 6(!) laatste updates in een groep met meer dan 8.000 leden. Als de content interessant was, is het tot daar aan toe, maar de links hebben niet direct betrekking op het MarCom vak en slechts één bericht lokt een (gezonde) discussie uit. Dergelijk gedrag heeft ertoe geleid dat ik me al bij menige groep heb uitgeschreven.

3. Geen eenrichtingsverkeer

Voor interactie heb je minstens twee personen nodig. Personen of bedrijven die alleen maar zenden, vallen vanzelf door de mand. Niet reageren op feedback of vragen is dodelijk. Denk er ook aan tijdig te reageren! Een bedrijf dat leuk is om te volgen én de reacties van consumenten serieus neemt, is Starbucks.

4. Zet InMail slim in!

LinkedIn Premium-gebruikers, let op! Denk goed na of, wanneer en hoeveel je gebruikmaakt van InMail. Deze toepassing kan bijvoorbeeld heel handig zijn als je iemand uit het tweede of derdegraads netwerk aan wilt spreken, bijvoorbeeld de recruiter van een bedrijf waar je wilt solliciteren (en zo voorkomt dat je verdwijnt op die stapel met 300 brieven). Minder geslaagd is InMail te misbruiken voor ‘koude verkoop’. Zo kan je kan in één keer één mail sturen naar je hele netwerk, maar vraag jezelf altijd af of iemand/iedereen op jouw boodschap zit te wachten.

5. LinkedIn draait niet alleen om jou en je bedrijf

Een open deur, maar daarom niet minder waar: LinkedIn draait niet alleen om jou of jouw bedrijf. Het draait immers om je netwerk! Bedenk dat jij met een simpele klik of een reactie het verschil kan maken. Jouw aanbeveling kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat een sollicitant wordt uitgenodigd of een product wordt gekocht. Ook staan er in de LinkedIn Groepen regelmatig vragen waar jij wellicht met je vakkennis een antwoord op hebt. Weer iemand blij!

Hoeveel mensen heb jij uit je netwerk gekegeld?

Het zou fijn zijn als we met z’n allen iets meer stilstaan bij ons gedrag op LinkedIn. Vraag jezelf af of jouw bericht ook toegevoegde waarde heeft voor je netwerk? Wat doe je om je netwerk te helpen? Want natuurlijk kunnen we de spammers makkelijk uit het netwerk verwijderen of de updates verbergen, maar daarmee boet de kracht van je netwerk ook in. Want wat heb je aan een elftal als de helft buitenspel staat of met rood naar de kant is gestuurd?

Hoeveel mensen heb jij al uit jouw netwerk gekegeld? Of ben je gestopt met het volgen van een bedrijf? Wat was je reden? Of vind je het tot op heden allemaal wel meevallen en ben ik de scheidsrechter die de wedstrijd dood fluit? Ik hoor het graag!

Sebastiaan Nagel
Trainer & LinkedIn Campagne Manager bij Social Blooming

Wereldkampioen LinkedIn. Helpt bedrijven met het effectief inzetten van LinkedIn. Bijvoorbeeld door voor hen te adverteren, maar ook met workshops LinkedIn Marketing en Bloggen. Daarnaast hebben wij een Social Business Model ontwikkeld, waarin je in 7 stappen leert (met een reeks aan trainingen) hoe je business of awareness voor je merk kunt creëren met de inzet van LinkedIn. Contact? Stuur een bericht via LinkedIn

Categorie
Tags

6 Reacties

    RichardvanderBlom

    Goed artikel Sebastiaan. Inderdaad met de transitie van Linkedin van virtuele rolodex naar interactief platform, denken sommige mensen het als online reclamefolder te moeten gebruiken. Een commerciele status update mag best, maar sommige(n) overdrijven. Wat betreft de Inmail, kleine nuance. Het is niet mogelijk om per Inmail iedereen in je netwerk direct een bericht te sturen. Daarnaast zijn ook de “messages” alleen te gebruiken naar maximaal 50 contactpersonen per keer. Dit is natuurlijk een grote don’t van valt m.i. onder indirecte spam. Benieuwd hoe het gedrag zich op Linkedin verder gaat ontwikkelen. We houden het in de gaten..


    2 september 2013 om 09:27
    sebastiaannagel@gmail.com

    Dank je wel, Richard! Goede nuance ook.

    Persoonlijk ook erg benieuwd hoe LinkedIn de door jou genoemde ‘indirecte spam’ gaat aanpakken. Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat het behoorlijk irritant is.


    2 september 2013 om 09:36
    Daphne Medik

    Goed artikel, Sebastiaan. Ik heb nog niemand wegens spamgedrag ‘uit mijn netwerk gekegeld’, maar al wel de updates van enkele spammer’s geblokt en diverse verkooppraatjes uit groepen naar de promotiesectie verbannen.

    Jammer dat nog niet iedereen door heeft dat het bij social media draait om de interactie en niet om ‘old school’ reclame. Hopelijk schud je met jouw artikel weer wat spammers wakker!


    2 september 2013 om 21:37
    sebastiaannagel@gmail.com

    Thanks, Daphne! Leuk ook dat je je eigen ervaringen deelt.

    Ik heb er zelf uiteindelijk wel wat mensen uit gekegeld (eindeloos spamgedrag; niks doen met feedback hierop). Wat was jouw overweging om dit niet te doen?


    3 september 2013 om 07:21
    Daphne Medik

    @Sebastiaan: Gemakzucht. Nu ik de spam niet meer zie heb ik er ook geen last van, dus geen reden om ze te verwijderen.Terwijl ik dit schrijf denk ik: toch maar weer eens kijken wie die contacten ook alweer waren. En hoe hun gedrag nu is… 😉


    3 september 2013 om 13:58
    Caroline Heijmans

    Goed artikel, Sebastiaan. Ik kwam hierop terecht omdat ik op zoek was naar een manier om updates te blokkeren. Ik heb namelijk een paar contacten die zo vaak updates sturen, dat ik eerst anderhalve pagina moet scrollen om bij de volgende update te komen. Ik heb nog even gedacht om ze helemaal te verwijderen, maar ik geef ze nog het voordeel van de twijfel. Ik heb nu alleen de updates verborgen.

    Het heeft mij ook aan het denken gezet. Ik klik zelf ook vaak op ‘interessant’ en ik geef ook wel vaak commentaar. Al die updates komen dan weer tevoorschijn op de startpagina van mijn contacten. Mijn vraag is nu: wat is een goede balans? Hoeveel updates per dag kan de gemiddelde LinkedIn-gebruiker aan? Wanneer wordt het vervelend?


    1 februari 2014 om 10:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!