Viral Friday Week 27/2007
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
EUTube: Let’s come together
Om burgers te informeren over het EU-beleid heeft de Europese Commissie sinds vorige week vrijdag een eigen kanaal op Youtube geopend, genaamd EUTube. Zo’n vijftig videoclips staan momenteel online, handelend over een variëteit aan onderwerpen van historische beelden over het ontstaan van de EU tot en met de hedendaagse zorgen over het milieu, immigratie en de strijd tegen klimaatverandering. Sinds afgelopen week is er de nodige ophef ontstaan over het filmpje “Film lovers will love this!“. Gedurende 44 seconden zien we diverse stelletjes – homo én hetero, in bed maar ook op de wc – kreunend, hijgend en gillend naar het hoogtepunt toewerken. ‘Let’s come together’, zo luidt de tekst die vervolgens in beeld komt. Het Europese ‘seksfilmpje’, zoals diverse nieuwssites de betreffende video inmiddels betitelen, is bijna 3 miljoen keer bekeken. De andere clips kunnen daar niet aan tippen. Het filmpje dat door meer dan 600 blogs is overgenomen, zorgt soms voor ietwat creatieve titels, als “The EU Cumming together” en “Europa kommt!”
Goedkoop en ordinair, oordeelt de Britse politicus Godfrey Bloom. De seksclip van 44 seconden is volgens hem te omschrijven als “soft porno” en verkwisting van belastinggeld. Ook de Europarlementariërs van de ChristenUnie en de SGP zijn verbolgen over het filmpje: “Ongepast en goedkoop”. Het filmpje geeft volgens hun “een vertekend beeld” van het werk van de EU. Verwijderen, zo luidt het advies. De EU is tenslotte ook “een waardengemeenschap”. EC-woordvoerder Martin Selmayr is niet onder de indruk van de ophef en herinnerde men er dinsdag aan dat de beelden afkomstig zijn uit alom geprezen films zoals Amelie en Bad Education. Het filmpje toont volgens hem de rijkdom van de Europese cinema. (Bron: Nu.nl, Telegraaf, Webwereld)
The Simpsons Movie
Er is momenteel een ware guerrilla marketing gaande ter promotie van de The Simpsons Movie, die eind juli in Amerika in première gaat. Zo is sinds vorige week zaterdag op YouTube een homevideo te vinden (zo’n één miljoen keer bekeken), waarop te zien is hoe vandalen het Vrijheidsbeeld van New York voorzien hebben van een grote donut. Op de officiële site kan je je eigen Simpsons avatar aanmaken en die vervolgens ergens in Springfield laten droppen. Jet Blue heeft een groot deel van zijn site gewijd aan The Simpsons, aangezien zij de officiële vliegmaatschappij van Springfield zijn. Ook offline is het één en ander gaande. Zo kunnen fans van The Simpsons nu zelf ook boodschappen doen in de Kwik E-mart uit de populaire animatieserie. De Amerikaanse keten van gemakssupermarkten 7-Eleven heeft veertien vestigingen omgebouwd naar de Kwik E-mart-formule. Een impressie is te bekijken op de foto community Flickr. In Nederland is de film pas vanaf 16 augustus te zien. (Bron: Distrifood, BuzzingBees)
Marco Tempest
De Zwitserse Illusionist Marco Tempest, woonachtig in New York, werd in augustus 2006 in één klap bekend bij het YouTube publiek, door het filmpje “PhoneCam Magic #1 – The Umbrella“, die inmiddels zo’n 2,5 miljoen keer werd bekeken. Zijn bekendheid leverde hem 2 maanden laten een plek op in de anti-armoede campagne van de VN, samen met LonelyGirl15 en Renetto. De Virtual Magician, zoals zijn YouTube kanaal luidt, haalt op straat diverse illusies uit, die hij vervolgens met zijn mobiele telefoon op video opneemt. De illusie met de nieuwe Apple iPhone leverde Marco Tempest wereldwijde aandacht op van zowel van gezaghebbende blogs (o.a. Gizmodo en Wired) als Amerikaanse en internationale kranten, waaronder Duitse, Spaanse, Franse en zelfs Japanse kranten. Zo schreef de LA Times: “Even his magic couldn’t get Marco Tempest to the front of the iPhone line. So he had his assistant materialize there for him. Scoring an iPhone on Day One was a coup for the status-conscious.” Na een week is de video zo’n half miljoen keer bekeken.
Mentos Intern
twee drie jaar oude) subservient chicken online diverse opdrachten uit. Zijn agenda is online te bekijken en zit al aardig vol. Ook op My Space, Facebook, XBox Live, Blogspot en natuurlijk op YouTube is Trevor te vinden.
(Bron: Marketingfacts)
Fiat 500
“L’ipod della Fiat” zo wordt de nieuwe Fiat 500 ook wel liefkozend genoemd door de Italiaanse krant La Stampa. Na vijftig jaar is de legendarische Fiat 500 herboren. Heel Italië is in de ban van de nieuwe Fiat 500. Deze icoon in autoland is eergisteravond onthuld. Dat gebeurde in een overvol Turijn, tijdens een volks- en mediaspektakel in aanwezigheid van de Italiaanse premier, acht ministers, 7500 genodigden en duizend journalisten. Het spektakel illustreert het belang van Fiat en met name de 500 voor Italië. De introductie valt samen met een financiële opleving van het Italiaanse autoconcern, dat na jaren van verlies weer uit de rode cijfers is gekomen.
Het mediaspektakel wordt ondersteund door een TV en Buzz campagne rond de Fiat 500. Leo Burnett Torino maakte 3 prachtige authentieke TV commercials en Bugs TV zorgde voor de buzz op internet via o.a. het YouTube kanaal 500 wants you, met internet commercials die zich voornamelijk in de Fiat 500 afspelen. Het filmpje “500 in 500” is best bekeken met zo’n 70.000 views. Opvallend is echter dat voor alle “500 wants you” video’s de mogelijk om te reageren is uitgeschakeld. (Bron: BN/De Stem)
WNF: Laat de Amazone leven
Het Wereld Natuur Fonds (WNF) pakt uit met een swingende viral, Laat de Amazone leven!, op het nummer Follow the Leader van de Nederlandse dance-act The Soca Boys, die in 1998 hiermee een wereldhit scoorde en tevens een nummer 1 notering behaalden in Nederland. De viral maakt onderdeel uit van de bredere “Amazone” campagne die loopt van maart tot en met september, waarmee het WNF de aandacht wil vestigen op het belang van deze grootste rivier ter wereld en de bedreigingen van het Amazonegebied. “Per minuut verdwijnen er vier voetbalvelden Amazone-gebied. Voor slechts 5 euro per maand kunnen wij een stuk regenwoud ter grootte van twee voetbalvelden beschermen”, zo is te lezen op de fraai vormgegeven actiesite met reislogs en video’s.
Eerder dit jaar verraste het WNF met een opmerkelijke nieuwe vorm van campagne voeren: contactvertising , opgezet door Black Magic Marker. (Bedreigde) dieren leggen contact via hun eigen social network pagina, bijv. de capibara Leonard80 (met 300 vrienden) op Hyves. Maar ook, op de dating site Mundo, waar jaguars Jack en Jacky hun eigen profiel hebben aangemaakt. Tenslotte heeft het WNF ook nog een Amazone-filmactie in petto, waarbij mensen een eigen filmpje kunnen insturen en een reis naar de Amazone kunnen winnen. Is het filmpje echt goed, dan zet WNF het ook in als commercial.
De viral is door diverse nationale en internationale blogs opgepikt, o.a. Adfoblog, Reclamewereld.blog.nl, Jaggle, De Wereld Draait Door, Houtlust en Campagne Sociali.
Digibewust
Boondoggle Amsterdam, voorheen bekend als i-Merge, maakte de campagne Digibarometer.nl, een test voor het MKB om te kunnen zien hoe digibewust hun onderneming is. De allereerste campagne van Boondoggle Amsterdam haalde meteen het NOS Journaal (dinsdag) en was woensdag in diverse nationale dagbladen te vinden. Eergisteren hadden meer dan 5600 mensen de site bezocht en 50% daarvan doorliepen de gehele Digibarometer test, is te lezen op het Boondoggle blog. De campagne wordt vergezeld met een hilarisch filmpje. De makers lieten zich daarbij inspireren door de Britse komediehit The Office. (Bron: Boondoggle blog)
LeasePlan
Happiness Factory II
Vorig jaar was op Marketingfacts al de prachtige, artistieke en veel bekroonde commercial van Coca Cola, The Happiness Factory, gemaakt door Psyop en Wieden + Kennedy Amsterdam te zien. Sinds afgelopen week circuleert het filmpje “The Happiness Factory: The Making of …“, die een kijkje biedt achter de schermen van deze prachtige animatiefilm. Echte Coca Cola werknemers werden geïnterviewd en hun antwoorden zijn verwerkt in de animatiefilm. (Bron: Marcomblog)
Polaroid Labs
Zonnebril fabrikant Polaroid presenteert Polaroid Labs, een minisite om de gebruikers te waarschuwen tegen schitteringen van de zon tijdens bijv. het tennissen of op het water. Middels een serie van wetenschappelijke experimenten laat Polaroid het nut zien van hun zonnebrillen. Daarbij wordt duidelijk dat een goede zonnebril met polariserende glazen (type Polaroid) een must is. Rubber Republic maakte de campagne voor Polaroid. (Bron: Adverblog)