Vijf UX-managementuitdagingen voor 2015

13 mei 2015, 11:30

Wat zijn de actuele uitdagingen voor bedrijven die de ultieme gebruikerservaring mogelijk willen maken? Waar loopt de UX-manager in 2015 tegenaan? Twaalf UX-managers van Nederlandse bedrijven noemen de belangrijkste uitdagingen en ontwikkelingen waar zij zich voor geplaatst zien.

Nieuwe rol

Grote bedrijven besteden steeds meer aandacht aan user experience (UX). Bijvoorbeeld door de toename van digitale touchpoints of kanalen en het groeiend aantal toepassingen voor digitale selfservice. Ze vormen gespecialiseerde teams of afdelingen met een manager. Zo is een nieuwe rol ontstaan: de UX-manager.

UX-managementkring

UX-managers van grote en kleine Nederlandse bedrijven (onder meer bol.com, Funda en de 3 grote retailbanken) vormen de UX-managementkring, een initiatief van Informaat. Ze hebben in 2014 in zes bijeenkomsten gesproken over de belangrijkste uitdagingen voor UX-managers in Nederland. Aan de hand van die gesprekken publiceert Informaat het rapport ‘UX management kring: Uitdagingen 2015’. Hieronder vind je de belangrijkste uitdagingen.

# 1 Doorlopende verbetering van UX-teams

Rekrutering van UX-professionals (service designers, interactie-ontwerpers en vormgevers) is niet eenvoudig. Ontwikkelingen als personalisatie en omnichannel leiden tot complexe ontwerpvraagstukken. Ontwerpers die vanuit een systematische aanpak hun ontwerpen opzetten, blijken in Nederland schaars. Een bijkomstig probleem is dat UX-managers in grote organisaties vaak niet zelf de arbeidsvoorwaarden mogen vaststellen.

# 2 Succesvolle optimalisatie van UX-ontwerp en ontwikkeling met agilemethodiek

De watervalmethodiek wordt veelal verlaten ingeruild voor een agile aanpak. Korte, snelle sprints van twee tot vier weken waarin doorlopend aan verbeteringen wordt gewerkt. Een belangrijke uitdaging van deze werkwijze is de afstemming van de ontwerpprocessen op die van development. Detailontwerp lijkt geschikt voor tweewekelijkse sprints, maar strategisch of tactisch ontwerp laten zich moeilijk verenigen met korte cycli.

# 3 Bruikbare resultaten van evaluaties, tests en onderzoeken met derden delen

Er zijn steeds meer methoden en technieken voor onderzoek en ook het aantal projecten in organisaties die gebruik maken van de resultaten. Zeker van onderzoek waarin klanten of gebruikers zijn betrokken. Bruikbare resultaten uit onderzoek kunnen worden gedeeld met andere partijen. Wat, wanneer en hoe wordt er getest?

# 4 De slagvaardigheid van de UX-afdeling vergroten

Wie bepaalt de doelen van de UX-afdeling? Hoe groot is de afhankelijkheid van andere afdelingen? Meer en meer ontfermt de marketingafdeling zich over de customer experience, terwijl de IT-afdeling verantwoordelijk is voor realisatie, ondersteuning en beheer van digitale diensten.

De taak van een UX-manager is de competenties van de UX-afdeling helder af te bakenen. De slagvaardigheid van een UX-afdeling wordt er door bepaald.

# 5 Zinvolle toepassing van big data vanuit het perspectief van gebruiker en ontwerper

De bigdatatrend is zichtbaar en merkbaar voor UX-teams. Gedetailleerde en gepersonaliseerde klantprofielen worden meer en meer gekoppeld aan unieke inhoud, interactie en vorm. Geautomatiseerde patroonherkenning van gedrag kan de UX sturen, aanpassen of zelfs bepalen. UX-professionals worden soms in de rol van rechter gedrongen over wat wel en wat niet kan.

De UX-manager moet ethische, morele en principiële kaders scheppen om UX-teams te ondersteunen.

Download het hele rapport

Je kunt het hele rapport ‘UX management kring: Uitdagingen 2015’ gratis downloaden op de site van Informaat.

Inspiratie voor UX-managers

De rol van UX-manager is nieuw en er zijn maar weinig kennis- of inspiratiebronnen. Daarom heeft Informaat het initiatief genomen voor de UX-managementkring: bijeenkomsten voor managers van UX-teams en afdelingen. Deze bijeenkomsten zijn bedoeld om een kleine groep deelnemers van elkaar te laten leren en elkaar te inspireren.

Marcel Kosters
Sales and Marketing bij Informaat

liefhebber van goede services | @Informaat | koken | BMW-motors | @AnouschkaK | Amsterdam | vriendschappen.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Nienke Bloem

    Geweldig hoe Informaat UX professionaliseert. Door UX managers te verbinden, samen te leren en het niveau naar een hoger plan te brengen. Deze informatie delen laat jullie kracht zien. Chapeau.


    14 mei 2015 om 07:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!