Verpakkingen worden in toenemende mate gezien als onderdeel van de marketingmix

De verpakkingen van producten worden in toenemende mate gezien als onderdeel van de marketingmix. Daarbij moet de verpakking volgens Sean Fortune, hoofd van het Engelse ontwerpbureau Siebert Head, wel een verhaal vertellen en vooral boeien.
`Helaas is een verpakkingsinnovatie vaak als het ware naar binnen gericht en slaagt het er niet in met de consument te communiceren`, aldus Fortune. De meeste ontwikkelingen op verpakkingsgebied zijn in de ogen van Fortune te veel op de klant gericht in plaats van op de consument. Consumenten krijgen zo het gevoel dat ze worden overspoeld met informatie. Een goed voorbeeld van de wijze waarop verpakkingen te verbeteren zijn, wordt gegeven door de SHOK-reeks van United Biscuits. De SHOK`s zijn verkrijgbaar in drie verschillende smaken en ze zijn verpakt in felgekleurde makkelijk te openen kubusvormige semi-rigide verpakkingen. Volgens Jon Leslie, innovatie manager van United Biscuits, bleef de consument permanent het uitgangspunt. Het project heeft ruim een jaar in beslag genomen en werd aangestuurd door de marketingafdeling.
Bron:
Verpakkingsmanagement