Vergeet de branding en offline marketing niet!

21 oktober 2015, 08:00

Veel marketeers zijn sterk gericht op online activiteiten. Natuurlijk is dat belangrijk en ook nog lekker meetbaar. Maar vergeet de good old branding niet. Want je naamsbekendheid heeft nog altijd grote invloed op de overwegingsintentie van (potentiële) klanten. En op je ranking in Google.

Aan deze blog is meegewerkt door campagnemarketeer Elvira Hughan.

Marketing heeft nu een sterke focus op online, toch blijven ook offline kanalen cruciaal. Ook voor online bedrijven! Via de meer traditionele kanalen kun je awareness creëren bij doelgroepen. Die heeft veel invloed op hun beslissing om (vaker) voor jouw product of dienst te kiezen. Potentiële klanten weten daardoor beter dat je er bent én waarvoor. En zoals ik in mijn vorige blog over SEO en bezoekerservaringen al aangaf: merkpopulariteit weegt ook steeds zwaarder voor je vindbaarheid in Google.

Waarde offline kanalen

De organisatie waar ik werk (Drukwerkdeal.nl) werkt als ‘online drukker’ heel bewust aan branding via offline kanalen en traditionele media. Wij benutten bijvoorbeeld radiocommercials, reclamemasten, billboards, vakbladen, evenementen en sponsoring. Dat is zeer effectief, blijkt uit onderzoek naar de invloed van onze naamsbekendheid op de overwegingsintentie van onze klanten en doelgroepen. Een onderzoeksbureau doet daar structureel onderzoek naar.

Afstand verkleinen

In ons geval zijn traditionele media belangrijk om de afstand tot klanten te verkleinen. Een webshop heeft in beginsel een afstand tot klanten, terwijl die juist veel vertrouwen moeten hebben in ons. Het engagement en de persoonlijke ervaring van klanten telt. Want drukwerk is een complex, emotioneel belevingsproduct. Onze klanten willen daar trots op zijn en moeten hun creatie aan ons toevertrouwen.

Daarnaast moet je als online drukker toegankelijk zijn. Standaard wordt in onze branche ook veel waarde gehecht aan snelheid, kwaliteit en gemak. Dat bieden wij en daarnaast werken wij extra aan het engagement en de toegankelijkheid. Hier benutten wij offline kanalen ook voor, naast online kanalen en onze customer service.

Merk bouwen

Om de toegankelijkheid en het engagement te vergroten, is naamsbekendheid een belangrijke factor. Wij bouwen daarom bewust aan een merk, als overkoepelende ‘paraplu’ voor onze producten. De essentie van ons merk is dat wij klanten helpen om succesvol te zijn. Zo willen wij hun behoeften vervullen.

De manier waarop wij ons merk bouwen, is eigenlijk meer een business to consumer (B2C)-aanpak, terwijl onze klanten voor 80 procent ‘zakelijk’ zijn. Wij halen goede en effectieve elementen uit de B2C-strategie en passen die toe in de business to business (B2B)-omgeving. Ook zakelijke klanten zijn consumenten, die moeilijk in een hokje passen. Zakelijk of privé? Het maakt tegenwoordig steeds minder uit. Het gaat om het bereiken van de ‘hybride consument’. Wij noemen onze aanpak daarom B2U, business to you.

Resultaten

Onze focus op branding levert veel op. We werken hier nu twee jaar heel bewust aan en meten alle inspanningen. Daardoor zijn we inmiddels de nummer twee qua naamsbekendheid, met grote afstand tot de partijen die wij achter ons laten. Nog concreter en actueler is onze geholpen naamsbekendheid. Die is door onze inspanningen van december 2014 tot mei 2015 bij het midden- en kleinbedrijf bijvoorbeeld gegroeid met 70 procent, onder zzp’ers met 9 procent.

Positieve associaties

Die naamsbekendheid is effectief. Mensen kennen ons en zo zijn wij eerder top of mind. Dat gaat samen met een positief imago. Dat is cruciaal voor succes op lange termijn. Wij zien dat terug bij de associaties die mensen hebben bij Drukwerkdeal.nl. Onze percentages voor de verwachte betrouwbaarheid en snelheid zijn de afgelopen twee jaar flink gegroeid. Mensen weten ook beter voor welke producten ze bij ons terecht kunnen. De overwegingintentie van (potentiële) klanten neemt evenredig toe met onze naamsbekendheid. Bij bestaande klanten zorgt het bovendien dat we onze connectie behouden. En hoe langer die relatie duurt, hoe intensiever (en meer divers) de bestellingen van klanten zijn.

Focus op branding loont dus.

Sylvia Vroklage
Passioned about marketing bij midocean

Ik ben een bevlogen marketing- en e-commerce manager. Specialist in strategie, online marketing, e-commerce beleving en geïntegreerde marketingcampagnes. Naast theoretische vakkennis (MBA, NIMA-B en C) werk ik sterk data driven en vanuit passie en mijn praktijkervaringen bij Vredestein, ICT-dienstverlener Switch, Drukwerkdeal.nl, Wijnvoordeel en nu midocean. Buiten het werk is hardlopen een belangrijke activiteit. “Ideaal om het hoofd leeg te maken. Daarna ontstaan vaak de beste ideeën”.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Edwin Vlems

    Leuk artikel, Sylvia. Ik ben het met je eens: de behoefte aan offline blijft, en wordt door online misschien nog wel versterkt.

    Maar een merk bouwen kan online toch ook? Op het moment dat Google het sterkste merk ter wereld werd, hadden ze nog niets aan aan promotie uitgegeven. Zelfs online niet! Enige uitzondering: shirtjes voor het voetbalelftal van Mountain View. Dus dat was wel effectief…


    21 oktober 2015 om 09:17
    BasVermond

    Je kunt alleen constructief en effectief aan een merk bouwen als er geen onderscheid tussen online en offline wordt gemaakt. Een goede merkstrategie is een paraplu, dat overkoepelend over de organisatie moet hangen, niet alleen over het online takje.

    Ik zie vaak bedrijven heel hip en leuk doen online, maar wanneer je zaken met ze doet blijkt die hippe online branding totaal niet te kloppen met de werkelijkheid.


    22 oktober 2015 om 07:54
    Sylvia Vroklage

    Hi Edwin,

    Bedankt voor je reactie. Google is inderdaad een goed voorbeeld van een bedrijf dat online een sterk merk heeft gebouwd. Online is zeker een vereiste in het bouwen van een merk. Voor ons businessmodel is de combinatie on- en offline op dit moment het meest effectief.

    Hi Bas,

    Bedankt voor je feedback. Eens dat je alleen een sterk merk kunt bouwen op de authenticiteit van een bedrijf, goede aanvulling.

    Elvira & Sylvia


    22 oktober 2015 om 15:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!