Betere SEO door focus op bezoekerservaring

24 augustus 2015, 05:00

SEO rules! Het goed benutten van zoekwoorden waarmee (potentiële) klanten online zoeken is cruciaal voor het succes van organisaties. Hoe selecteer en benut je keywords met de hoogste return on investment (ROI)? Want SEO is volwassen geworden. Oude ‘SEO-trucjes’ en alleen ‘puzzelen met trefwoorden’ volstaat niet meer. Alles draait om de online bezoekerservaring.

Aan deze blog is meegewerkt door SEO-specialist Mariska Mediati.

Je (potentiële) klanten zo goed mogelijk helpen, is altijd al een succesvolle strategie geweest. Voor SEO wordt dit ook steeds belangrijker. Voor de algoritmen van Google (dé zoekmachine in Nederland en dus hét doel) wegen bezoekerservaringen steeds zwaarder. Die focus wordt de komende jaren ook alleen maar groter.

Voor online marketing betekent dat dat er nóg een reden is om de behoeften van (be)zoekers optimaal te vervullen. Het is essentieel voor je Google-ranking. En wie kijkt er tegenwoordig nog op pagina 2 van de zoekresultaten? Dat lijkt tegenwoordig haast de beste plek als je iets wilt verstoppen. Of bestaat er nog een pagina 3?

ROI-analyse

Veel bedrijven doen geheimzinnig over hun SEO-strategie. Onzin, vinden wij bij Drukwerkdeal.nl. Kijk gerust mee met onze specialisten! Wij doen al jaren aan SEO-optimalisatie. Daardoor kunnen wij steeds verder blijven verfijnen. Recent is een nieuwe ROI-analyse uitgevoerd voor onze zoekwoorden. Ruim 2.500 zoekwoorden zijn tijdens de analyse teruggebracht naar 50 cruciale keywords.

Beschikbare bronnen voor relevante zoekwoorden zijn beperkt. Wij maken gebruik van Google Webmaster Tools (gebruikte zoekopdrachten), AdWords (conversie uit huidige campagnes), de AdWords Keyword Planner (algemene zoekopdrachten) en Google Analytics. Daarnaast benutten wij de input van onze afdeling customer service en zoekopdrachten op onze website. Ook denken wij na over extra synoniemen en strategische keywords waarvoor wij nieuwe kansen zien. Wij willen voorop lopen, niet alleen achter de data aan.

Een voorbeeld van de ROI-analyse van Drukwerkdeal.nl met cijfers uit de verschillende bronnen met bezoekersaantallen, verwachte doelposities, de click-through-rate en het aantal ‘clicks’ dat we verwachten (klik voor grotere weergave)

Slim trechteren

Onze 2.500 zoekwoorden hebben wij met een slimme formule teruggebracht tot de 50 meest cruciale keywords. Die formule is onder andere gebaseerd op onze gewenste doelposities bij Google, de click-through-rate, de omzet die we daarvan verwachten en onze ROI. Want wat levert een klik op? Je moet de impact en inspanningen tegen elkaar afwegen. We worden bij dit hele proces bijgestaan door online marketingbureau Traffic4u. Naast inbreng van hun expertise zorgen zij voor een frisse blik op onze business.

Topproducten en nieuwe parels

Wij hebben prioriteit gegeven aan de keywords van topproducten in het brede assortiment van de one-stop-shop die wij als ‘online drukker’ runnen. Maar wij kijken wel verder! Wij plotten producten in een matrix voor portfolioanalyse. Zo houden wij de focus op topproducten, maar kunnen wij ook potentiële nieuwe ‘parels’ ontdekken. Want het blijft oppassen dat je niet alleen zelf ‘topproducten’ in stand houdt, door daarin te investeren en ondertussen nieuwe kansen laat liggen.

Content verbeteren

Om onze vindbaarheid te vergroten, zijn we met de 50 keywords onze content gaan verbeteren. In bestaande productpagina’s en metateksten, maar vooral ook door nieuwe content te maken en te verspreiden bij partners en websites voor onze doelgroepen (met links naar ons). Nieuwe content op eigen webpagina’s bestaat bijvoorbeeld uit landingspagina’s die klanten op weg helpen.

We houden daarbij rekening met de fase van het aankoopproces waarin zij zitten (met het AIDA-model). Als je bijvoorbeeld een flyer, visitekaartje of bierviltje wilt ontwerpen, wil je andere informatie zien dan als je hem wilt afdrukken. Wie met die zoekwoorden binnenkomt op onze website, moet ook direct vinden wat hij zocht. Anders zie je dat genadeloos terug in je bounce rate.

Bij de conversie van keywords houdt Drukwerkdeal.nl rekening met onder andere doelposities, AIDA-fases, te verwachten ‘clicks’ en uiteraard de financiële opbrengst (klik voor grotere weergave)

Techniek en branding

Er zijn steeds meer technische hulpmiddelen die helpen om beter gevonden te worden. Wij hebben dit jaar weer een uitgebreide onsite- en offsite-scan gehouden om verbeterpunten op onze site in kaart te brengen. Dat is niet alleen belangrijk voor de indexering van Google, maar ook om de laadtijd van webpagina’s te verlagen. Dat is steeds belangrijker omdat (be)zoekers steeds sneller afhaken als het laden even duurt. Bovendien benut Google de laadtijd ook voor zijn algoritme.

Zo blijft Google de resultaten verfijnen. SEO kan daardoor nooit een afgebakend proces zijn. Het blijft altijd ongoing. En let op: focus ook weer niet alleen op behoeftevervulling van (be)zoekers. Ook je merkpopulariteit telt steeds zwaarder mee voor je vindbaarheid in Google. Je branding moet dus gewoon doorgaan om online succesvol te zijn.

Sylvia Vroklage
Passioned about marketing bij midocean

Ik ben een bevlogen marketing- en e-commerce manager. Specialist in strategie, online marketing, e-commerce beleving en geïntegreerde marketingcampagnes. Naast theoretische vakkennis (MBA, NIMA-B en C) werk ik sterk data driven en vanuit passie en mijn praktijkervaringen bij Vredestein, ICT-dienstverlener Switch, Drukwerkdeal.nl, Wijnvoordeel en nu midocean. Buiten het werk is hardlopen een belangrijke activiteit. “Ideaal om het hoofd leeg te maken. Daarna ontstaan vaak de beste ideeën”.

Categorie

8 Reacties

    Marloes – Buro Foss

    Hi Sylvia,

    Dank je voor het leuke artikel! Interessant om eens mee te kijken met een belangrijke speler als Drukwerkdeal.nl. Je geeft aan in het artikel dat jullie voor het kiezen van relevante zoekwoorden gebruikmaken van Google Webmaster Tools (gebruikte zoekopdrachten), AdWords (conversie uit huidige campagnes), de AdWords Keyword Planner (algemene zoekopdrachten) en Google Analytics.

    Ik vroeg me af of jullie ook ervaringen hebben met een tool als Ubersuggest of Zoekopdrachten gerelateeerd aan (in jullie geval bijv: ‘visitekaartjes’) in Google of de keyword tool van Bing? Dit zijn tools die ik zelf regelmatig hanteer. Wellicht zijn jullie ervaringen daarmee minder goed. Ik hoor graag.

    Groet,

    Marloes – Buro Foss


    25 augustus 2015 om 08:48
    Sylvia Vroklage

    Hi Marloes,

    Bedankt voor je reactie, leuk om te lezen.

    Wij maken naast de genoemde tools ook gebruik van Keywordtool.io. Een vergelijkbare tool als Ubersuggest. Deze tool heeft wat handigere toevoegingen, zoals het automatisch weergeven van de adwords zoekvolumes.

    Aangezien Bing een dusdanig klein gedeelte van de markt bediend geeft deze een minder / geen correcte steekproef, dit maakt dat wij deze tool niet gebruiken.

    Groet Sylvia


    27 augustus 2015 om 20:59
    MtH

    Hoi Sylvia,

    Interessant artikel. Fijn dat er eindelijk eens een grote speler is die een kijkje in de keuken durft te geven.

    Groeten,

    Marc


    31 augustus 2015 om 11:50
    Eric-Jan Dijks

    Hi Sylvia,

    Is een jaarlijkse technische SEO check niet erg weinig? Technische optimalisatie is een continu proces…

    Groet,

    Eric-Jan


    3 september 2015 om 15:09
    Sylvia Vroklage

    Hi Eric-Jan,

    Eens het is inderdaad een continu proces. Doorlopend zijn wij bezig met het optimaliseren van de techniek voor onze website performance. Met vaste regelmaat voeren wij hiernaast ook een grondige analyse uit, waarbij het fundament en alle technische elementen onder de loep worden genomen. Dat is wat ik in dit artikel met de technische SEO check bedoel. Doel hiervan is dat we alles in focus houden / niets over het hoofd zien en de effectiviteit van volgende optimalisaties vergroten.

    Groeten Sylvia


    4 september 2015 om 13:32
    Sjoerd Pijnappel

    Hi Sylvia,

    Bedankt voor je inkijk in de toepassing van SEO bij Drukwerkdeal.nl. De analyses die jullie gebruiken, zijn handig en overzichtelijk.

    Heb er wel een vraagje over: hoe koppelen jullie opbrengsten aan zoekwoorden? Nu zo’n beetje alle zoekdata onder Not Provided valt, heb je die exacte inzichten niet meer. Doen jullie dat door de e-commerce data van bestemmingspagina te gebruiken (waarbij je er dus vanuit gaat dat het zoekwoord dat je hebt gebruikt voor de optimalisatie het zoekwoord is dat voor opbrengsten heeft gezorgd, hoewel dat zeker niet altijd het geval hoeft te zijn)? Of doen jullie dat op een andere manier?

    Groeten,

    Sjoerd


    14 september 2015 om 15:05
    Caroline

    Ik weet niet zo veel van SEO (heb andere talenten 🙂 ). Hoeveel zoekwoorden (dat zijn toch metatags of niet?) is optimaal om te vermelden op mijn website: http://www.psychologenpraktijkweert.nl


    18 september 2015 om 22:28
    MariskaMediati

    Hi Sjoerd Pijnappel

    Voor de ROI Analyse hebben we een voorspelling gemaakt van de opbrengsten per zoekwoord. Dit hebben we gedaan op basis van het verwachtte aantal klikken bij bereiken van de doelpositie, de gemiddelde CTR en vervolgens de gem. orderwaarde en het conversiepercentage van de bestemmingspagina. Deze waarden samen komen tot een verwachtte opbrengst per zoekwoord.

    Voor rapportages achteraf is het inderdaad niet mogelijk om exact per zoekwoord de opbrengst inzichtelijk te krijgen. Waar wij naar kijken is de data uit Google Webmaster Tools (GWT), deze laat zien welke zoekopdrachten naar welke bestemmingspagina gaan. In Google Analytics kijken we vervolgens naar de opbrengsten per pagina. Hierdoor zien we of de zoekwoorden waarvoor we optimaliseren ook daadwerkelijk voor (het meeste) verkeer naar de pagina zorgen en worden ook eventuele kansen snel gezien.

    Groeten Mariska en Sylvia

    Hi Caroline

    Het is aan te raden eerst te onderzoeken op welke zoekwoorden je graag gevonden wilt worden. Dit kan verschillen per pagina van je website. Zorg dat het er niet meteen te veel zijn maar bijvoorbeeld 1-3 per pagina. Met deze zoekwoorden ga je aan de slag.

    Metatags bestaan uit de title en description. Het belangrijkste zoekwoord verwerk je in de title en de description gebruik je als pakkende advertentietekst. Naast verwerking van zoekwoorden in metatags is het belangrijk dat de zoekwoorden ook terug komen op de bestemmingspagina van je website. Let er wel op dat dit een natuurlijke tekst blijft die goed leesbaar is voor je bezoekers want, zoals gezegd in ons artikel; de bezoekerservaring staat voorop. Succes met je website!

    Groeten Mariska en Sylvia


    22 september 2015 om 07:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!