Verbod op tabaksreclame leidt tot inkomstenverlies voor tijdschriften

5 januari 2003, 22:55

Het per 1 januari 2003 ingevoerde verbod op tabaksreclame heeft grote gevolgen voor de omzet van tijdschriften. De Nederlandse publieksbladen, dagbladen en vakbladen verdienden vorig jaar in totaal ruim 8,2 miljoen euro aan advertenties voor sigaretten en andere rookwaren. Met name mannenbladen als Penthouse, Nieuwe Revu, Oor en Playboy worden zwaar getroffen door het reclameverbod. Zij verliezen zo`n 20 tot meer dan 30% van hun inkomsten.

Daarnaast hebben ook de vrouwenbladen, opiniebladen en omroepbladen te lijden onder de nieuwe wetgeving. Volgens directeur Van Zetten van Audax-media – uitgever van onder meer HP/De Tijd – zal het verbod op tabaksreclame ertoe leiden dat een aantal tijdschriften het hoofd niet langer boven water kan houden. (de Volkskrant)

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    Veel tijdschriften zullen verdwijnen nu tabaksfabrikanten geen reclame meer mogen maken. Dat verwacht directeur Nico van Zetten van uitgeverij Audax (o.m. HP/De Tijd), die er jaarlijks 210.000 euro door misloopt. De dagbladsector krijgt er 1,5 miljoen minder door binnen, vakbladen 420.000 euro, vrouwenbladen 1,8 miljoen. De grootste klappen krijgen de mannenbladen, de tv gids van Veronica en weekblad Elsevier. Binnen de dagbladgroep heeft het Parool-katern PS van de week het meest te lijden, dat moet rekenen op 6,2% minder inkomsten. Bron: Volkskrant


    6 januari 2003 om 08:19
    yeh, peter

    BERICHT 1: GELEZEN IN ‘DE VOLKSKRANT’, ZATERDAG 3 APRIL

    Tabakswet staat sponsoring Kunstprijs in weg

    Tabaksconcern Philip Morris stopt met de Kunstprijs. Het bedrijf heeft twaalf jaar lang jonge talenten in de muziek, beeldende kunst en dans bekroond met 75 duizend euro per jaar. Maar volgens de Keuringsdienst van Waren staat de Tabakswet niet toe dat Philip Morris zijn bedrijfsnaam verbindt aan de prijs.

    ‘Blijkbaar stelt de overheid geen prijs op deze vorm van kunstsponsoring’, zegt woordvoerder Jules Wilhelmus van Philip Morris Holland BV. ‘Het gaat ons niet eens zozeer om naamsbekendheid. Maar we hebben twaalf jaar lang in cultuur geïnvesteerd, en krijgen daar nu geen enkele waardering meer voor. Onze naam mag op geen enkele wijze meer worden genoemd.’

    Sinds de nieuwe Tabakswet mogen tabaksmerken hun naam niet meer aan evenementen verbinden. Daardoor sneuvelden het Drum Rhythm Festival van concurrent Sara Lee en Marlboro Flashbacks en Chesterfield Labelland van Philip Morris.

    ‘Daarmee hadden we geen enkel probleem’, zegt Wilhelmus. ‘Dat was duidelijk merkreclame. Maar nu gaat het om sponsoring door de onderneming, en zelfs dat mag niet.’ Volgens de Keuringsdienst kan de naam van de prijs ook slaan op het sigarettenmerk Philip Morris. Maar de dienst legt volgens Wilhelmus de wet veel te streng uit. ‘Sponsoring met de bedrijfsnaam is geen merkreclame.’

    De Philip Morris Kunstprijs is vanaf 1991 uitgereikt. Onder de winnaars waren violiste Janine Jansen, het Calefax Rietkwintet, choreografe Conny Janssen en beeldend kunstenaar Mark Manders.

    Wat is er mijns inziens opvallend aan dit bericht?

    – Dat er (nogmaals) op gewezen wordt hoeveel er door toedoen van de nieuwe tabakswetten is weggevallen aan grootscheepse evenementen en/of aan sponsoring, en dat kennelijk niemand daar een alternatief voor wenst te bieden, de overheid noch welke anti-rook-organisatie ook.

    Zie bericht 2 >>>


    12 april 2004 om 17:17
    yeh, peter

    BERICHT 2: GELEZEN IN ‘DE VOLKSKRANT’, ZATERDAG 10 APRIL:

    Pakje sigaretten met bijsluiter

    AMSTELVEEN – Fabrikant Philip Morris gaat consumenten met een bijsluiter in pakjes sigaretten waarschuwen voor de risico’s van roken.

    De roker die het cellofaan van zijn pakje Marlboro trekt, ontvouwt voortaan een velletje papier vol slecht nieuws: ,,Sigarettenrook bevat duizenden chemicaliën. Vele daarvan zijn kankerverwekkend of giftig. Als u rookt inhaleert u deze chemicaliën.” In de bijsluiter staat ook dat roken verslavend en gevaarlijk is en ziektes als longkanker, hartfalen en longemfyseem kan veroorzaken.

    (…)

    Directeur Trudy Prins van de Stichting volksgezondheid en roken Stivoro noemt het initiatief ‘een slimme marketingstunt’. ,,Philip Morris creëert graag een beeld van zichzelf als een verantwoordelijke en betrokken industrie. Nu reclame en sponsoring verboden zijn, maakt het bedrijf gebruik van de laatste vierkante centimeters die nog voor marketing beschikbaar zijn: pakjes sigaretten. Helaas is de bijsluiter pas leesbaar als het product al is gekocht en geopend en de fabrikant de winst heeft geïncasseerd. Ondertussen sleept Philip Morris de staat voor de rechter om te voorkomen dat ze de consument moeten gaan vertellen wat er echt in een sigaret zit.”

    Wat is er mijns inziens opvallend aan dit bericht?

    – De ‘onmiddellijke’ reactie van directeur Trudy Prins van STIVORO.

    Waar zij zich bij het vorige bericht in stilzwijgen hulde, terwijl het mij toch een gouden kans lijkt voor niet alleen ‘haar’ STIVORO, maar voor elke niet-rokers-organisatie, om daar financieel op in te springen. Tegelijkertijd vraag ik mij het volgende af: Is er ooit de afgelopen jaren ook maar een grootscheeps, niet-rokers-evenement georganiseerd door bijvoorbeeld STIVORO?


    12 april 2004 om 17:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!