Van Social Media naar Social DNA (#smc12)

10 april 2012, 04:53

Congressen en sprekers over social media zijn de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond geschoten. De een is interessanter dan de ander, maar wat me met name opvalt, is de focus van deze bijeenkomsten. Aan de ene kant worden we ervan overtuigd dat we in een network society leven, consumenten zich online verenigen en organisaties deel moeten nemen aan het gesprek. Waar de consument is, daar hoor ook jij te zijn. Aan de andere kant vinden we de praktische benadering terug met plannen, gekozen aanpak en opgedane ervaringen. Voor een deel borstklopperij, maar zeker ook om ons te inspireren. Ook wij moeten ons verdiepen in de mogelijkheden die worden geboden door nieuwe technieken. Vooruitgang, wie wil dat nou niet?

Gelukkig zijn er ook sprekers die ons wijzen op de technische én maatschappelijke veranderingen. Zo ook keynote speaker Alan Moore op het Social Media Congres 2012.

Me to we

Waar veel organisaties onder het motto “gewoon doen!” plompverloren starten met de inzet van social media, gaan zij voorbij aan achterliggende veranderingen. De vroeger bekende industriële tijd met voorspelbare uitkomsten is voorbij en heeft plaatsgemaakt voor een ambigue tijd. Niet een tijd waarin het draait om social media maar om het her- en erkennen van communities.

De populariteit van het woord community is vandaag de dag ongekend. Hierdoor zou je bijna de herkomst van het woord uit het oog verliezen. Community is simpelweg afgeleid van het Latijnse woord communis, wat vrijelijk vertaald een gemeenschappelijk samenkomen of bezit wil aanduiden. Dit samenkomen is precies waar het om draait en vormt een identiteit, een betekenis. In plaats van het opleggen en sturen van deze identiteit zoals dit vroeger gebruikelijk was moeten we deze co-creatie van identiteit erkennen.

Technologische of sociale revolutie?

Velen richten zich op de technologische revolutie, maar onderschatten het sociale aspect. Wij zijn het zogenaamde human OS, het besturingssysteem van onze technologie. Wij wensen mogelijkheden, vrijheid, onafhankelijkheid en diversiteit en sturen onze omgeving met deze wensen in gedachten.

Deze verschuiving vraagt van organisaties een nieuwe wijze van denken. De werkelijke waarde van de consument wordt niet gevonden in een aankoop maar in de mogelijkheden van co-creatie vanuit een achterban. Angst voor het laten vieren van de teugels leidt tot vaste patronen, het negeren van mogelijkheden en achteruitgang.

Samengevat in 4 c’s

Een nieuwe denkwijze berust op vier belangrijke c’s: Commerce, Culture, Community en Connectivity. Erkennen van gebreken in het huidige systeem, de moed om te verkennen, het luisteren en het erkennen van de mogelijkheden en voordelen ondersteunen deze belangrijke pijlers.

Case: KPN

Zoals gezegd laten vele sprekers deze kant van het verhaal naar mijn mening onderbelicht. Een van de sprekers die op het Social Media Congres wel zijn verhaal deed op basis van deze denkwijze was directeur Social Media bij KPN, Sebastiaan van Rijnsoever.

Van Rijnsoever noemt KPN een worstelend merk, een merk in beta-vorm. Deze worsteling zie je in principe overal terug in de branche, maar KPN heeft ook te maken met het gevoel dat leeft onder consumenten. KPN is namelijk, meer nog dan bij andere merken, van “ons”. Precies om deze reden is er binnen de organisatie een visie uitgesproken en worden al co-creërend stappen gemaakt.

Ondanks dat er miljoenen euro’s worden gestoken in advertising gelooft men heilig in denken vanuit behoeften en daar zijn waar de klant is. Naast het aanbieden van diensten wordt er content op maat geboden die deze visie ondersteunen. Met het aanbieden van een innovatieve dienst als Spotify bij eigen producten wordt voldaan aan deze behoeften en vraag naar snelheid. “Innoveren hoef je zeker niet altijd zelf te doen”.

Vanuit verschillende disciplines worden deze visie en social business relevant:

  • Corporate: Participeren en initiëren van debat

  • Service: Wat leidt tot tevredenheid

  • Branding: Door middel van dialoog het merk versterken

  • Effectiviteit: Grotere impact

  • Intelligence: Meer inzichten door data

  • Producten: Ontwikkeling en innovatie

  • Intern: Open cultuur en hogere betrokkenheid

  • HR: Werken aan imago en vinden van de juiste mensen

Met name het organisatiebreed ondersteunen draagt bij aan het maken van stappen. Door de disciplines dichter bij elkaar te brengen worden resultaten geboekt. Met kleine stappen een groots effect: Van de focus op nieuwe, sociale, media naar een verandering in DNA.

Yoshi Tuk
Freelance journalist en tekstschrijverWebsite

Werkzaam als freelance journalist en tekstschrijver. Schrijft onder meer over ondernemerschap, startups, tech en de online wereld. Heeft eerder gewerkt als social media analist en is tevens betrokken bij initiatieven met een focus op duurzaamheid. Doet dat o.a. met groene webhosting en energiezuinige computers.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!