Trends in Internet Marketing 2006-2007

14 april 2006, 03:51

Deze grafiek toont de verandering in media consumptie in de VS in de periode 2000-2007. Magazines en kranten verliezen in procentuele groei consumptie, radio en vooral Internet groeien in procenten sterk. Tussen 2000 en 2007 groeit het gebruik van Internet met 102% (bron: prospectus van Google)

AME Research ziet de Nederlandse markt voor internet marketing en zoekmarketing tot 2010 met gemiddeld ruim 30% per jaar groeien. Uit het nieuwe rapport Trends in Internet Marketing 2006-2007 blijkt dat de koopkrachtige consument met breedband internet er helemaal klaar voor is. Maar 90% van het bedrijfsleven is nog niet gereed voor internet verkopen. De meeste ondernemingen hebben hun interne processen om via internet te verkopen nog niet goed op orde. De Nederlandse omzet in internet- en zoekmarketing heeft een omvang van ruim € 120 miljoen. Internet verdringt andere mediabestedingen steeds meer, maar heeft nog een beperkt aandeel van 2 procent.

De trends die internet marketing, advertising en zoeken stimuleren zijn zeer sterk. De infrastructuur naar de klant via internet is in handen van slechts vijf mega concerns, terwijl drie zoekmachines zeer dominant zijn. Bij zoek marketing zijn een reeks modellen in zwang waarbij ten opzichte van het betaalde zoekwoorden model het gratis content model in Nederland weinig aandacht krijgt.

Uit financieel perspectief maakt de markt van ruim 30 internet marketing en zoek marketing bureaus nog een zeer prille indruk. Yahoo Search Marketing, Microsoft en Google ordenen wel de inhoudelijke professionaliteit, maar de financiële professionaliteit als factor voor continuïteit en opdrachten is zwak, met uitzondering van beursgenoteerde bureaus. Besproken spelers in zoek marketing zijn onder meer Checkit, Tribal, Traffic4U, OnetoMarket eFocus,.Acxiom InfoSearch Media, Microsoft en Google.

Het volledige rapport kan worden besteld op de website van AME Research.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    loket

    Marco, wat zeggen die cijfers in die tabel en grafiek? Zijn dat ontwikkelingspercentages?


    14 april 2006 om 05:14
    Rutger

    De verandering in mediaconsumptie in de VS. Van 2000 tot 2007. (even met cursor op afbeelding ‘hangen’ (of alt klik) Geeft wel een beetje ’tricky’ beeld vind ik. Aangezien de groei vanaf 2000 gemeten is. Dat vind ik wel erg ver terug. Vanaf dat moment is het hard gegaan.


    14 april 2006 om 05:32
    alternet

    Het is gezien de keuze voor de bureau’s zoekmachine advertising en niet zoekmachine marketing.


    14 april 2006 om 10:29
    media

    Peter, Rutger gebruikt IE (mouseover geeft de Alt-tekst voor de grafiek) en heeft inderdaad gelijk.


    15 april 2006 om 06:27
    Adriaan Meij

    Naast de in deze samenvatting genoemde bureaus is gekeken naar 25 internet bureaus en vooral ook internet marketing trends.


    15 april 2006 om 18:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!