Totaalmarketeer worden? Be careful what you wish for

Een Totaalmarketeer speelt Totaalmarketing. Fantastisch om naar te kijken, een genot om te spelen. Het vereist wel wat talent en de volgende acht eigenschappen.

25 september 2023, 14:30 1493 x gelezen

Prijs, Plaats, Product, Promotie en ook People, Planet, Profit, Purpose. Jaja, dat klinkt lekker natuurlijk: De hele toolkit marketing onder handbereik, je óveral mee mogen bemoeien, afgerekend worden op resultaat, erkend worden als de wizard die waarde weet te vermarkten, zelf de data ophalen, zelf de analyse trekken, zelf een strategie kleien, plan maken en hop – in de marketing-actiemodus. Kennis en kunde van collega’s of bureaus bijprikken waar het nodig is, zelf los op je diepe specialisatie en er ook nog één ontwikkelen along the way, gewoon omdat je het interessant vindt, of nuttig of eeeeh… leuk.

Flexbaan, midden in het land, menselijke maat en bij een club met ambitie. Marketingbanen zat, maar zó’n baan vind je dus nergens: die laatste stap voordat je marketingmanager bij een corporate of uiteindelijk CMO wordt. Die banen zijn dus aanzienlijk zeldzamer dan je denkt. Maar het zijn wel echt de allertofste.

Johan Cruyff staat bekend als grondlegger van het ‘totaal-voetbal’, een speelstijl in het voetbal, waarbij de spelers voortdurend van positie wisselen: verdedigers duiken op in de aanval, aanvallers verrichten verdedigende taken, terwijl zelfs de doelverdediger niet schroomt een voetballende actie te maken. Dat type voetbal is niet alleen heerlijk om naar te kijken (als het werkt) maar ook om zelf te spelen, althans voor creatieve, impulsieve spelers van een behoorlijk hoog niveau. Het ligt niet iedereen.

Totaalmarketing

Voor marketingbanen geldt exact hetzelfde: Als de taak, de richting en het doel wel duidelijk zijn, maar je mag of moet steeds zelf bepalen hóe, heb je brede marketingkennis nodig. Prima dat je een online campagne kunt draaien, maar wat zijn de ‘reasons to believe’? En welke ‘category entry points’ heb je? Hoe verpakken we ons product? Waar is het te koop? En waarom eigenlijk?

Soms ben je aanvaller, soms spelverdeler. Een Totaalmarketeer speelt Totaalmarketing. Prijs, Plaats, Product, Promotie en ook People, Planet, Profit, Purpose. Fantastisch om naar te kijken, een genot om te spelen, maar het vereist dus wel wat talent.

Wat moet je kunnen als Totaalmarketeer?

1 Je bent opgeleid als marketeer
Marketing is geen module. Da’s niet lullig bedoeld naar niet-opgeleide marketeers, maar je leert dit vak in de school- en collegebanken en de ‘basics op orde hebben’ is één van de belangrijkste eigenschappen van een succesvol marketeer. Al was het maar om te begrijpen waar je eigen kennis en kunde tekort schiet. Een stevige (bedrijfs-)-economisch fundament kan ook, maar je snapt commercie.

Check die Totaalbaan!

Deze tekst over de Totaalmarketeer is geschreven door onze contentpartners JDriven, JCore en Divotion; top level consultancybureaus gespecialiseerd in front-end/back-end development. Want je begrijpt: Daar zoeken ze een (nieuwe) Totaalmarketeer.

JDriven: ‘Onze mensen zijn dé beste developers en architecten die aantoonbaar waarde toevoegen aan onze klanten. Onze merken vallen onder het Conflux-netwerk, verder bestaand uit JCore, Divotion , Scyon, Enqore, Infuze Consulting en Cohesion. Lijkt het je leuk om in onze doelgroepen te duiken, een strategie uit te denken en erop toe te zien dat hij ook wordt uitgevoerd? Om een adviseur te zijn voor onze managing partners? Er is veel te doen, maar het zijn toffe projecten die jouw creativiteit kunnen gebruiken.’

Ben je dat zelf niet? Doe ze een lol, want als je het zelf niet bent, jij kent er wel één.

2 Je hebt minimaal wát ervaring
Met droge kennis alleen kom je er natuurlijk ook niet, dus je hebt wat vlieguren gemaakt op de werkvloer. Je weet hoe de hazen lopen en je hebt het allemaal al een keer meegemaakt. Hoogtijdagen, dieptepunten, lastige situaties, juichen, janken. Let op: ervaring hebben is nadrukkelijk iets anders dan geroutineerd zijn.

3 Je staat sterk in je marketingschoenen
Jawel, je bent enthousiast, dus je springt graag en snel in de actiemodus, maar je krijgt ook energie van een goede analyse of het uitdenken van een strategische aanpak. Je bent immers Totaalmarketeer: De uitgedokterde aanval over dertig passes die uiteindelijk tot een schitterend doelpunt leidt begon ooit op de tekentafel. Letterlijk. Iedereen wist wat de bedoeling was. Huiswerk is een feestje.

4 Je ruikt commercie
Van likes of een goede reputatie kun je nog geen droge boterham eten. Campagnemanagement, acquisitie, activatie en retentie: Marketing draait om de uitwisseling van waarde en vaak gaat het daarbij om commerciële waarde, dus verkoop van producten en diensten. Een totaalmarketeer speelt totaalmarketing om de wedstrijd te winnen.

5 Je bent proactief en hebt de drive om elke dag ietsje beter te worden
Dat zijn twee heel belangrijke eigenschappen. Pro-actief omdat jij en jij alleen de beste bent in marketing. Niet gek, want anderen zijn weer beter in alles niet-marketing. Dus je helpt ook ongevraagd. Je pakt kansen. Komt met ideeën. Je voorkomt schade, ook als er niemand kijkt. En daarbij werk je aan je eigen verbetertraject. Leren, lezen, ervaring uitbouwen. Totaalmarketeers zijn nooit perfect, dus daar doe je wat aan. Maar je bent ook weer geen perfectionist tot vier cijfers achter de komma. Dan was je immers accountant geworden. Als ’totaalmarketeer’ krijg je creatieve vrijheid binnen je rol en ook echt de expert bent waarop wordt gebouwd wordt in zo’n functie.

6 Je bent er gewoon
Totaalmarketeer is geen part time-baan. Kunnen we het lang over hebben, maar is het gewoon niet. Al was het maar omdat jij er bent als het bedrijf er is, zo eenvoudig is het. Altijd aanspeelbaar. Iedere werkgever is dezer dagen flex en luistert naar de wensen van de mensen, maar je doet het, of je doet het niet. En natúúrlijk verwacht geen weldenkende werkgever dat 24/7 appjes beantwoord of dat je geen ouderdag kunt regelen, maar een duobaan is het ook niet.

7 Je spreekt en schrijft goed Nederlands
En ook Engels, uiteraard, want dat is de taal van zakelijk verkeer. Dit is één van de meest onderschatte eigenschappen van de totaalmarketeer, want iederéén kan praten en schrijven. Jij bent beter. Dat duidelijke Nederlands heb je nodig omdat je gemakkelijk communiceert. Een totaalmarketeer praat met iedereen. Binnen en buiten de organisatie. En schrijft het op, zodat iedereen het na kan lezen. Bovendien heb je voor de P van promotie heel veel kennis van de Nederlandse taal nodig. Geldt dus ook voor Engels.

8 Je legt makkelijk verbinding met collega’s en vindt je weg binnen organisaties
Iedereen in het bedrijf kent de totaalmarketeer en de meeste mensen willen ook graag koffie of thee drinken met de totaalmarketeer. Je bent immers Totaalmarketeer: altijd aanspeelbaar, altijd de vrije ruimte zoeken óm aanspeelbaar te zijn, je leest het commerciële spel. Daarbij waak je voor de valkuil om vooral mensen om je heen te verzamelen die op jóu lijken. Juist de nurkse productieleider of de verstrooide nerd van IT gaat jou die ene insight verschaffen. Teamplayer is dus een understatement. Jij bent het team.

Dusssss: Jazeker, zulke banen zijn de krenten in de pap als je de Lieke Martens of Cristiano Ronaldo van het marketingvak wil worden. Je moet wel weten waar je zin in hebt. Always on en prijzen pakken. Game On.

JDriven, JCore en Divotion zoeken een Totaalmarketeer. Wat we vragen heb je al gelezen, lees maar eens wat we bieden!
Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!