Thomas Engel (Infostrada Interactive): “Apple heeft weer lef getoond”

15 september 2014, 09:30

Natuurlijk is het de vraag hoeveel mensen de nieuwe, nog te verschijnen, Apple Watch intensief zullen gaan gebruiken, maar toch. De aankondiging van de Apple Watch, de nieuwe iPhone’s 6 en Apple Pay brachten weer wat ouderwetse beroering in de wereld. Twitter stond vol met commentaar, de koersen van Apple schoten (tijdelijk) met 5 procent omhoog en De Wereld Draait Door opende met het onderwerp. App-specialist Thomas Engel van Infostrada Interactive keek ook naar de Apple-presentatie en geeft in Top Names zijn visie op de nieuwste Apple-producten.

Duidelijk is dat voor ergernis nummer 1, de beperkte batterijduur, in ieder geval nog geen echte oplossing gevonden lijkt. “Ze zeggen dat de batterijduur langer is, maar ik weet dat als ik het straks ga gebruiken, dan vloek ik aan het eind van dag nog steeds. Dat is echt nog de grootste ergernis. Koop een batterijenfabriek of ga met Tesla samenwerken en regel het!”

Engel toont zich kritisch, maar dat betekent niet dat hij negatief is. Het zal vast nog een paar jaar duren voor de veranderingen echt op grote schaal zichtbaar worden, maar Apple heeft met de huidige aankondigingen een stap gezet die geen weg terug meer kent. “Het is een keuze voor een techniek, een keuze voor een ecosysteem waar je nooit meer op terug kan komen. De betaalrelatie in de fysieke wereld, daar gaan ze nu voor zorgen. Laat je portemonnee thuis, Apple regelt het.”

“Andere partijen de markt laten maken ”

De aangekondige iPhone 6 verschijnt in twee varianten, met een 4,7 en een 5,5 inch scherm, beide groter dan de huidige telefoons. “Eigenlijk komt Apple redelijk laat met telefoons met dit formaat schermen, maar ze zijn er nu en zullen als warme broodjes over de toonbank gaan”, aldus Engel. Niet alleen vanwege de grootte van het scherm, maar ook vanwege de ingebouwde NFC-techniek waarmee Apple Pay mogelijk gemaakt gaat worden, een nieuwe manier van betalen waarbij je alleen met je telefoon een signaal hoeft te geven.

Vooralsnog alleen in Amerika, maar daar wordt het wel direct serieus aangepakt. “Ze werken met American Expres, Mastercard en Visa, dus de kracht is dat het iets is dat je in Amerika ook echt overal kunt gaan gebruiken.” Te beginnen met 220.000 locaties. Maar als het eenmaal aanslaat, zullen dat er snel meer zijn. Apple is overigens niet de eerste die de NFC-techniek inbouwt. Er waren ook al Android-toestellen met die techniek op de markt. “Eigenlijk hebben ze al die andere partijen de markt laten maken, door al die NFC-terminals al in de markt te zetten. Zij maken daar nu handig gebruik van.”

“En voor heel veel mensen is dit een openbaring: ik wist niet dat je met een tap kon betalen, terwijl het al heel lang kan. (…) En ze hebben natuurlijk 500 miljoen accounts waar creditcardgegevens al aan gekoppeld zijn. Dat maakt dat zij heel goed gepositioneerd zijn om dit te doen. ”

“Ze hoeven niet als eerste te zijn, maar dan komen ze als beste”

Datzelfde zou je kunnen zeggen van de Apple Watch. Een draagbaar device in twee formaten en drie edities. Voor een prijs vanaf 350 dollar en hij werkt alleen in combinatie met een iPhone 5 of hoger. Met een ‘bendable saphire’ scherm, Siri ingebouwd, alerts die verstuurd worden via een soort morsesysteem dat je kunt voelen op je huid en een aantal ingebouwde sensoren, al zijn het er minder dan vergelijkbare apparaten die al op de markt zijn.

“Als ze met iets komen, hoeven ze niet als eerste te zijn, maar dan komen ze als beste. Bijvoorbeeld die watch: ik heb het idee dat daar veel minder sensoren in zitten dan op andere horloges op de markt, maar wat ze hebben, dat doen ze heel goed. En voor die Apple Pay geldt denk ik dat ze in ieder geval een oplossing bieden die direct werkt.” Redenen waarom Engel ook bij de Watch direct zegt: “Ik moet hem hebben, maar uiteindelijk weet ik niet hoe lang ik hem echt ga dragen.”

Wat de nieuwe ontwikkelingen bij Apple exact voor het werk van Engel zullen gaan betekenen, is nog niet 100 procent duidelijk. Vast staat wel dat het verhaal van het fenomeen app nog niet klaar is. “Twee jaar geleden waren de discussies: ‘Moeten we niet een mobiele web-app in HTML 5 maken die over alle devices heen kan werken, dan zijn al die apps niet meer nodig?’ Maar je ziet nu dat als je een app gebruikt, het beter en sneller werkt en je er meer mee kunt. Dus een app wordt heel erg centraal in de aansturing.

Ook als je kijkt naar de watch: je kunt niet vanaf een HTML5-site die watch bedienen, maar wel vanaf een app. Dus een app ontwikkelen is daarin essentieel.” Daarbij blijft het op dit moment de vraag of Apple het gaat toestaan dat ontwikkelaars toegang hebben tot de NCF-technologie. Is dat wel het geval, dan kan dat grote implicaties hebben. “De NS zou dan bijvoorbeeld de OV-chip kunnen vervangen door een app in je iPhone.”

De conclusie? Het zal nog enige tijd duren, misschien wel jaren, voordat de impact van de aangekondige ontwikkelingen echt goed duidelijk wordt. Maar Apple lijkt volgens Engel in ieder geval op de goede weg.

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!