Teveel reclame, te weinig conversie?
Conversie is de kreet die duidt op het omzetten van bezoekers en potentiele klanten naar bijvoorbeeld geintificeerde bezoekers of daadwerkelijke klanten. Door de bank genomen is er bij direct marketing online vooral aandacht voor het krijgen van meer bezoekers en niet voor conversie.
Wat hebben we aan 1000 bezoekers die nooit klant worden of nooit doorverwijzen naar andere potenti? klanten? Waarom zouden we geld investeren om het bezoek te verhogen naar 2000? Twee maal zoveel bezoekers die niet of bijna nooit naar de klantstatus worden geconverteerd? Weggegooid geld…
Wat moeten sommigen het toch fantastisch vinden als 4% in plaats van 0.4% doorklikt vanuit banners en zoekmachines naar een site. Maar wat hebben we er aan met een te lage conversie. En wat moeten sommigen het toch zonder scrupules gemakkelijk hebben wanneer men klanten helpt een royaal advertentiebudget te spenderen en daarover een royale fee ?als dank? te kunnen verrekenen. Zonder over conversie te praten.
Natuurlijk, zonder verkeer ook geen conversie. Maar hanteer daarbij wel de calculator. Een serieuze sitescan kost minder dan EUR 5000,-. Let wel: een serieuze scan. Dus goed gefundeerd en niet bedoeld als wervingsinstrument voor webbouw… Veel geld? Niet volgens de zakjapanner. En die spreekt, net zoals de markt en dus de klant: the truth, the whole truth and nothing but the truth. Dus laten we eens rekenen op basis van uit praktijk gerelateerde gegevens:
Voor de verbetering gebruikersvriendelijkheid:
Investering Search Engine marketing: EUR 1300
Verkeer Search Engine marketing: 5000
Investering bannering: EUR 18750
Verkeer uit bannering: 2500
Overall conversie naar leads: 1.00%
Hieruit volgt:
Aantal verkregen leads: 75
Kosten per lead: EUR 267.33
Na de verbetering van gebruikersvriendelijkheid:
Kosten audit:EUR 4800
Aanpassingen op basis van audit: EUR 2500
Conversieverhoging:2.00%
Aantal verkregen leads:150
Hieruit volgt:
Kosten per lead:EUR 182.33
Kostendaling per lead: 32%
Conclusie:
Het aantal leads verdubbelt voor een totaalinvestering van EUR 7300, waar anders een investering van EUR 20050,- voor zou zijn vereist… Optimalisatie loont dus, verdient zich snel terug en de voordelen lopen ook de volgende jaren gewoon door.
Meer klanten uit de huidige site door het verbeteren van gebruikersvriendelijkheid loont dus. Weeg optimalisatie, investeringen in meetinstrumenten en het genereren van meer bezoekers dan ook integraal af. Sec het optimaliseren van reclame en genereren van verkeer is suboptimalisatie. De focus moet gericht zijn op de gehele keten: van genereren van bezoekers tot converteren en verkoop.
Bron:
Netmarketing
Ik zoek wat conversie verhogende kreten om de doorkliks in de Google resultaten te verhogen. Kan iemand mij op weg helpen of weet/heeft iemand een lijstje met algemene kreten?
Groetjes Wouter