Storytelling 101

1 augustus 2014, 10:10

Alle ins and outs die je moet kennen voordat je aan storytelling begint

Storytelling is ‘hot’, je leest het overal terug en begin dit jaar werd op verschillende (marketing)blogs geschreven dat dit één van de trends zou zijn van 2014. Interessant, maar weet jij precies wat het inhoudt? Na het lezen van deze blog in ieder geval wel! De vraag ‘’Wat is storytelling?’’ is een oude vraag, want storytelling is de vorm waarin mensen van nature communiceren. Om een visie en een strategie uit te dragen naar je klanten is een goed verhaal een krachtig en effectief communicatiemiddel. Wist je dat je niet alleen storytelling toepast op je bedrijf, maar ook op jezelf als persoon? Tenslotte vertelt iedereen zijn of haar eigen verhaal.

Waarom is storytelling ‘hot’?

Storytelling is de meest natuurlijke vorm van communicatie. Het laat medewerkers ervaren wat ze betekenen door over feiten en cijfers te informeren. Het betrekt de medewerkers in veranderprocessen. Zakelijke doelen worden tot leven gebracht door de klant en succesverhalen die in de rondte gaan. Storytelling is gericht op dialogen en interactiviteit en is daardoor zeer effectief in community building.

Vergis je niet, storytelling is essentieel voor het menselijk leven. Verhalen vertellen is onze manier waarop wij betekenis geven aan ons bestaan. Wij willen kennis doorgeven, gedrag leren, de geschiedenis en de toekomst begrijpen. Hoe mooi is het dan ook dat het dagelijks leven ons allemaal de mogelijkheid biedt om verhalenvertellers te zijn. Storytelling is de inspirerende kracht in het presenteren van onszelf en het verhaal van de organisatie.

De kracht van storytelling

Om sterk en duidelijk in je storytelling te zijn moet je rekening houden met onderstaande punten:

  • Ordening – een verhaal zorgt voor een ordening van gebeurtenissen en zet deze in een kader. Door het in een kader te plaatsten schept het rust en maakt het gemakkelijker voor mensen om zichzelf er mee te identificeren.
  • Verbinding – logisch dat een verhaal mensen met elkaar verbindt. Als je samen een verhaal deelt, schept dat automatisch een band.
  • Betekenis – een verhaal geeft betekenis aan een gebeurtenis. Het is belangrijk om te vertellen waarom iets gebeurt en het een reden geven om een nieuwe richting in te slaan.
  • Beleving – verhalen richten zich niet alleen op de ratio maar ook op het gevoel. Mensen worden aangesproken en geraakt, een verhaal roept vaak emoties op bij mensen. Ook dit schept een band.
  • Sturing – verhalen bieden houvast en geven in onzekere tijden een richting aan die je op kunt gaan.

Corporate storytelling

Storytelling brengt het verhaal van een merk, organisatie of bedrijf tot leven. Het inspireert mensen en daarom is het een inspirerend communicatiemiddel dat mensen bij boodschappen betrekt en drempels wegneemt. De bedrijfscultuur wordt door storytelling versterkt en kan een organisatie door een veranderingsproject loodsen. Mensen hebben sterk de behoefte om zich te vereenzelvigen met iets groter dan zijzelf en willen graag aan een concreet doel bijdragen. Corporate storytelling zet een organisatie succesvol in beweging.

Focus

Om een positieve verbinding met je klanten te krijgen vertel je verhalen. Meestal mooie en goede verhalen. Verhalen vertellen wekt vertrouwen op, mits je natuurlijk wel de juiste dingen vertelt. Hou altijd in je achterhoofd dat wat je vertelt ook iets toevoegt aan je bedrijf.

Als organisatie wil je bekend staan om je expertise, om de resultaten die je voor je klanten oplevert of om jouw visie in het vak. Zorg ervoor dat je jouw klanten dichtbij je houdt door je verhaal interessant te houden en daarin duidelijkheid creëert over wie jij bent. Houd focus want niets is zo vervelend als je een verhaal moet aanhoren van iemand die zelf de weg een beetje kwijt is, doordat hij of zij te veel wilt vertellen.

Je eigen storytelling

Je weet nu dat een bedrijf of organisatie aan storytelling doet, maar besef je zelf ook wel eens dat jijzelf ook aan storytelling doet?! Want als je denkt dat jij geen verhalen naar buiten brengt, dan heb je het toch mis!

Om het even duidelijk te maken, stel ik de vraag: ‘’Wat doe jij als je een onbekend persoon gaat ontmoeten?’’ Juist, je gaat googelen naar informatie over de desbetreffende persoon. Dus logisch dat dit andersom ook gebeurt. Of je nu ondernemer bent of op sollicitatiegesprek gaat, je wordt eerst online grondig bekeken. Alles wat jij op Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest of blogs zet wordt nagekeken en beoordeeld. Jij als persoon vertelt dus ‘online’ allerlei verhalen over jezelf, misschien wel zonder dat je het door hebt.

Een potentiele klant of opdrachtgever heeft misschien wel allerlei zaken op het internet over jou gelezen die helemaal niet kloppen met wat jij zelf wil overbrengen. Daarom kan je er maar beter voor zorgen dat alles wat je over jezelf schrijft, ook klopt met hoe jij gezien wil worden. Want we weten allemaal dat we eerst gecheckt worden. De kunst is daarom ook om een goed verhaal over jezelf te schrijven. Positioneer jezelf duidelijk in de markt, dat iedereen duidelijk weet wat jouw capaciteiten zijn. Als jouw verhaal duidelijk is, gaan mensen je herkennen als expert en daarom creëer je duidelijkheid naar jouw ideale klanten.

Storytelling is de inspirerende kracht in het presenteren van onszelf en het verhaal van de organisatie.

Hoe maak je een goed verhaal?

Het is makkelijker gezegd dan gedaan om een goed verhaal naar buiten te brengen. Hierbij zeven tips waar je op moet of kan letten.

  1. Ben zelf niet de held in je verhaal bij de externe communicatie maar maak je klant de held in je verhaal.
  2. Zoals al eerder is geschreven het gaat om verbinding, zoek deze dan ook op. Een eenzijdig verhaal is nooit de moeite waard. Verbinden kan op allerlei manieren, identiteit met imago, missie met mensen, hoofd met hart en vandaag met morgen.
  3. Gebruik de kernwaardes in jouw verhaal
  4. Verplaats je in de doelgroep. Het werkt namelijk zo: als jij je met je doelgroep identificeert, identificeert je doelgroep zich met je merk en/of product. En visa versa.
  5. Kan je iets in beeld brengen, doe dat dan ook. Denk aan een metafoor, parallel of illustratie. Beelden verhogen de ‘’ik blijf hangen factor’’ van je verhaal.
  6. Bouw drama in, althans tegenspoed of creëer minstens een uitdaging. Als alles te perfect is komt het niet geloofwaardig over.
  7. Hou het concreet, persoonlijk en dichtbij. Vaak staat het interessanter om dure woorden te gebruiken maar lezen mensen liever gewoon betaalbare woorden.

Storytelling is mooi. Start daarom vandaag nog met het vertellen van oprechte, authentieke en herkenbare verhalen!

Sanne Roeling
Online projectmarketeer bij Sizigy

Is net zo graag online als offline. Wil jou verbeteren op taalgebied. Verdoet haar tijd op Twitter en Instagram. Crazy cat lady in hart en nieren.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!