STIR resultaten juni: 87,4% bereik

20 juli 2005, 07:13

STIR resultaten juni: 87,4% bereik

De Stichting Internetreclame (STIR) leverde op vrijdag 15 juli jl de juni resultaten van het bereiksonderzoek internet uit aan aangesloten participanten en andere afnemers van de data.

Uit de resultaten blijkt dat de bij STIR aangesloten websites in juni gezamenlijk 87,4% van de Nederlandse internetpopulatie van 13 jaar en ouder bereikten. Dat is een stijging van 0,3% ten opzichte van de bereikscijfers van mei. De STIR-sites genereerden in mei ruim 2,8 miljard pageviews, bijna 500 miljoen meer dan in mei. De stijging in bereik en pageviews wordt veroorzaakt door autonome groei van aangesloten sites, maar ook door toevoeging van nieuwe sites aan het internet bereiksonderzoek.

Categorie?n

De grootste STIR categorie in bereik is de categorie Portals en Communities. Maar liefst 72,4% van de actieve internetters bezocht ??n van de Nederlandse Portals en / of communities. Binnen deze categorie worden sites als Startpagina, MSN, Lycos en Planet en Clubs.nl gemeten. Ook nieuwkomer Versatel is ingedeeld binnen deze categorie.

In juni is een opvallende stijging zichtbaar in de categorie Auto en Verkeer. Deze stijging werd voornamelijk veroorzaakt door toevoeging van nieuwe sites. De belangrijkste stijging is terug te vinden bij de advertentienetwerken AdLINK en WebAds. Bij AdLINK bevat dit channel grote sites als AutoTrader, ANWB en Autowereld, namens WebAds worden de sites van Routenet, AutoTelegraaf, F1racing en Autoweek gemeten. ?Het toevoegen van sites aan het internet bereiksonderzoek is bij ons een continu proces?, aldus Bas Seelen, Directeur van AdLINK, ?we streven ernaar om zoveel mogelijk sites te laten doormeten, waardoor het online bereik steeds inzichtelijker wordt. Ik verwacht daarom dat ons bereik in de komende maanden nog verder zal stijgen.?

Andere categorie?n die een duidelijke stijging in bereik realiseerden in juni t.o.v. mei zijn Internet en mobiele services (o.a. MSN messenger en Hotmail), Nieuws en informatie (o.a. NU.nl, de Telegraaf, NOS en NOS Teletekst), Professioneel (o.a. De Telefoongids, WebAds Zakelijk channel), en de categorie Sport (o.a. NU.nl / sport, De Telegraaf / Sport, Planet Sport en Tiscali Sport).

In juni werden de volgende sites toegevoegd aan het bereiksonderzoek:

? ilse media / Sanoma Men?s Magazines ? AutoWeek.nl

? ilse media / Sanoma Men?s Magazines ? Formule1.info

? MSN ? MSN Sport

? Publieke Omroep ? De Nieuwe Omroep

? Publieke Omroep ? NOS Teletekst

? Versatel ? Versatel.nl

? Wegener ? Brabants Dagblad

? Wegener ? Eindhovens Dagblad

? Wegener ? Twentse Courant Tubantia

Bron: STIR, juni 2005

Lianne van der Kruk is sinds juni 2007 werkzaam bij ilse media dochter newrulez 'the youth interaction company'. newrulez is een 'mediabedrijf nieuwe stijl', waar wordt geopereerd op het raakvlak tussen marketing en media. Newrulez ontwikkelt en exploiteert sites voor en door jongeren, waaronder onder andere: Kaboem.nl, Cu2.nl, Shopgirl.nl, Fancy.nl, Extrafris.nl, Partyscene.nl en Girlscene.nl. Voordat zij aantrad bij newrulez was Van der Kruk werkzaam bij ilse media in diverse marketing en development functies. In de laatste vier jaar als manager marketing en communicatie. Projecten: Invoering nieuwe Corporate ID voor ilse media (de vingerafdruk) Opzetten & ontwikkeling cursus Crossmedia A in samenwerking met SRM (start januari 2007) Consumenten marketingcampagne voor Startpagina (de fluisteraar, het restaurant en acupunctuur commercials, 2006) Sponsoring van de Dam tot Damloop door Startpagina Alle persberichten van ilse media Opzet van STIR en verdere ontwikkeling (mede-initiatiefnemer en oud bestuursvoorzitter) ilse media events: ilse media offline (2005) en ilse media 2.0 (2006) Sponsoring door ilse media van Picnic '06 TV-campagne voor ilse mail (januari 2004) Zoek het zomerwoord - zoekactie op ilse.nl (2003) Aanlevervoorwaarden - onderhandelingen tussen 5 internetexploitanten en PMA digital Voordat ze bij ilse media kwam werken werkte Lianne van der Kruk in Moskou bij Independent Media. Daar viel de website van de Moscow Times (www.themoscowtimes.com) onder haar verantwoordelijkheid. "Ik heb letterlijk met de voetjes in de modder de ins en outs van internet geleerd. Zakendoen met een Russische programmeur, die al mijn mailtjes eerst door een vertaalprogramma moest halen leerde mij een stuk meer over mijn eigen vak: communicatie. Wil je leren to the point te communiceren? Dan is dit echt een aanrader :-)"

Categorie
Tags

9 Reacties

    Anders

    Ik had gehoopt dat de STIR meer informatie zou opleveren over het surfgedrag en internetgebruik. Echter, in plaats van dat de STIR naar aanleiding van het bereiksonderzoek “een volledig en representatief beeld van het surfgedrag van de internetpopulatie” creëert, brengt het persberichten uit die één enkel doel lijken te dienen: reclame maken voor de aangesloten websites.

    Ik vind dat een teleurstellende constatering.

    Daar komt nog iets bij:

    “In juni is een opvallende stijging zichtbaar in de categorie Auto en Verkeer. Deze stijging werd voornamelijk veroorzaakt door toevoeging van nieuwe sites.”

    Wat heb je dan aan deze cijfers? Verandert de markt, verschuift de consument, of heeft de STIR weer wat nieuwe klanten? Wat zegt dit over de geloofwaardigheid en representativiteit van de STIR-data?


    20 juli 2005 om 09:10
    Bas

    @Anders, geloofwaardigheid lijkt me bijzonder laag. Elk bereiksonderzoek dat stelt: toevoeging van nieuwe sites is wat mij betreft, als onderzoeker, per definitie niet geloofwaardig.

    Immers, bereik meet je onder ALLE sites. Zoals b.v. Visiscan van Multiscope (ik ken niet alle details ervan en daar zullen zonder twijfel ook veel op- en aanmerkingen op zijn). Maar dan meet je dus het surfgedag van ALLE sites. Natuurlijk moet je dan zorgen voor een representatieve populatie, maar toch, het wel en niet meenemen van websites is voor mij not done als je een serieus bereiksonderzoek wilt doen.


    20 juli 2005 om 09:22
    antoinette

    Gaan er in juni niet toevallig heel veel mensen op vakantie, met de auto… 😉


    20 juli 2005 om 10:03
    media

    Lianne, ik denk dat Anders hier een punt heeft. Een maandelijks persbericht vanuit de STIR met daarin de status van het STIR-onderzoek is prima, maar waar de markt echt behoefte aan heeft is beter inzicht in het surfgedrag van de internetgebruiker, bereik websites, etc. Ik begrijp wel dat de STIR niet de gedetailleerde resultaten kan publiceren (deze zijn alleen beschikbaar voor abonnees), maar een aantal interessante highlights lijkt me toch zeker mogelijk.

    Goed je weer te zien Anders! ;~)


    20 juli 2005 om 13:21
    Mark

    Er is toch ook wel iets bekend over het bezoek aan websites die niet aan STIR deelnemen?


    20 juli 2005 om 14:05
    media

    @Mark: hoe bedoel je? Als websites niet meedoen aan het STIR-onderzoek, dan zal STIR er geen scripts plaatsen en is er dus ook niets bekend over het bezoek aan deze sites.


    20 juli 2005 om 14:18
    Mark

    @Marco: STIR panel leden bezoeken toch ook bijvoorbeeld 9292ov.nl terwijl daar geen STIR script draait. In de STIR data staat echter wel dat die website bezocht is, dacht ik. Je weet alleen de kenmerken van de bezoekers niet.


    21 juli 2005 om 05:24
    media

    @Mark: als een website niet meedoet met de STIR dan worden er geen scripts geplaatst op deze site en weet de STIR ook niets van het bereik en surfgedrag van haar panelleden op deze sites. De pannelleden komen uiteraard ook op niet-STIR sites maar deze worden dus niet gemeten en gerapporteerd.


    21 juli 2005 om 05:35
    LianneK

    Bij deze allereerst excuus voor mijn late reactie op al jullie reacties. Ik was éven afwezig voor een bruiloft.

    @Anders Floor: Je hebt hier absoluut een punt. Echter, met het STIR bereiksonderzoek pogen we middels een representatief panel (4000) mensen het bereik van deelnemende sites te meten. Om e.e.a. te vergelijken met de rest van de markt hebben we twee maal per jaar een totaal-bereiksonderzoek. Hiervan verwachten we de resultaten in augustus te kunnen melden. De betrouwbaarheid van de STIR data geldt voornamelijk voor deelnemende sites. Een stijging in een bepaalde categorie betekent dat er meer inzichtelijkheid in de totale markt is binnen die categorie. Wat dat betreft dus een positief punt.

    @Bas: STIR stelt zich ten doen betrouwbare cijfers over deelnemende sites te leveren, die onderling vergelijkbaar zijn. I.t.t. Visiscan is het mogelijk om met de data bereikscijfers over bereik binnen specifieke doelgroepen te specificeren en aan de hand daarvan mediaplanning te doen. Dat is tot nu toe met alle overige betaande onderzoeken onmogelijk. Die onderzoeken leveren alleen de tot nu toe bekende ranglijsten.

    @Marco & alle anderen: Ik sta volledig open voor alle input voor volgende nieuwsgeving vanuit STIR. Ranglijsten zijn inderdaad niet volledig, maar is wel waar iedereen om vraagt. Welke highlights zijn het meest interessant voor de lezer? Dan ga ik kijken of ik die in een volgend persbericht kan leveren.

    @ Bas Paauw:

    Mediaplanners beginnen voorzichtig aan te werken met de data. PMA bureaus hebben vanwege hun deelname in de TC de data tot hun beschikking. De eerste ervaringen zullen we hopelijk binnenkort achterhalen…

    @ Mark: De resultaten van de marktmonitor – ook een onderdeel van STIR – die de gehele markt meet zullen ergens in augustus / september worden vrijgegeven door STIR.

    @ Marco – Door de Marktmonitor is je laatste opmerking niet helemaal correct. (Zie opmerkingen hierboven).

    Nogmaals excuus voor de late reactie, maar mochten jullie verder nog vragen hebben dan zal ik pogen daarop wat sneller te reageren!


    25 juli 2005 om 06:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!