Slechts 500 partners uit de EMEA waren erbij

Elk Google Marketing Live event worden nieuwe beta’s gedeeld die de komende periode uitgerold worden. Niet geheel vernieuwend, maar ook dit jaar staat alles weer in het teken van digitalisering en innovatie.

26 mei 2022, 09:32 2677 x gelezen

In dit artikel deel ik alle ontwikkelingen en innovaties van twee dagen Google Marketing Live 2022 in Zürich. Een vroege start voor mij, om 04.00u vertrok ik dinsdag naar Zürich (Zwitserland) om live bij het event van Google te zijn.

Als een van de slechts 500 aanwezige partners (binnen EMEA) kunnen we zeggen dat het een zeer exclusief event is. Na jaren van kijken naar een online keynote was het dit jaar weer mogelijk om met digitale professionals samen te komen.

Samen met mijn collega’s van Team Nijhuis – die online meekijken – deel ik alle ontwikkelingen en innovaties van het event met je. Ga er maar even voor zitten, want dit is twee dagen Google Marketing Live samengevat.

De tien belangrijkste updates en innovaties

Elk Google Marketing Live event worden de nieuwe beta’s gedeeld die de komende periode uitgerold worden. Niet geheel vernieuwend 😉 , maar ook dit jaar staat alles weer in het teken van digitalisering en innovatie. Met 53 sprekers en veel bedrijfsvoorbeelden gaat Google hier tijdens het tweedaags event dieper op in.

Wie Google Marketing Live denkt, denkt misschien aan Ads. Uiteraard, daarin worden natuurlijk nieuwe ontwikkelingen aangekondigd. Maar ook de interface van de zoekmachine zelf gaat veranderen. Om in Google woorden te blijven “A single curiosity may have an endless number of paths to take with every answer leading to another question”. Zie hier de introductie van ‘multisearch’. Een van de belangrijkste updates aan de interface van de zoekmachine sinds jaren!

#1 Multisearch en intuïtief informatie verkennen

Open de Google app en upload een foto en zoek tegelijkertijd in combinatie met een vraag. Gesproken/geschreven woord gecombineerd met afbeeldingen. Hierdoor kun je jouw zoekvraag direct mappen aan jouw gekochte product ‘past deze ruitenwisser op mijn auto en hoe zet ik deze erop?’. Deze nieuwe interface past bij onze nieuwe manier van zoeken. Een meer intuïtieve manier van zoeken, waarin we zaken logisch met elkaar willen combineren.

Naast multisearch gaat Google haar interface veranderen om jou te helpen met het zoeken van informatie op een meer visuele én gemakkelijk scrollbare manier. De tijd van de blauwe links in de zoekmachine (kennen we het nog) is nu echt voorbij. Informatie wordt visueler en meer door elkaar getoond. Puur ook omdat informatie meer visueler geworden ís. Google brengt hiermee vraag en aanbod bij elkaar!

“It’s not just about being able to show up on specific keywords but having the rich and visual content that matches the content the person is looking for no matter how they express their needs.”

Dat visuele aspect van de zoekmachine wordt logischerwijs ook doorvertaald naar Google Ads. Het blijft immers wel Google dus die Ads blijven belangrijk.

Ook binnen de video Ads blijft Google zich doorontwikkelen. Video’s zijn al belangrijker, maar ze gaan – als het aan Google ligt – een nog belangrijkere rol spelen gedurende de gehele klantreis. Sinds vorig jaar experimenteert Google met Ads on YouTube Shorts. Deze beta wordt binnen korte tijd uitgerold binnen alle advertentiekanalen wereldwijd. Ze worden onderdeel binnen de ‘video in action campaigns’.

Aanvullend daarop gaat Google aan de slag met Video Ads on Discovery. Juist om jouw doelgroep te bereiken in de eerste oriënterende fases van de klantreis. Zij ontdekken jouw bedrijf al scrollend door alle content die zij onder ogen krijgen. Video is en blijft een belangrijk speerpunt voor Google en dus ook voor jouw bedrijf de komende tijd.

#2 Messaging businesses directly from search Ads

Zoeken, niet klikken, maar direct chatten vanuit de zoekmachine. Met deze nieuwe extensie ‘messaging’ wordt het mogelijk om direct vanuit tekstadvertenties een chat toe te voegen. Zo kan er vanuit de zoekresultaten direct contact met je bedrijf worden opgenomen om snel een vraag te stellen. Een extensie die best veel impact kan hebben op jouw bedrijf.

Zowel positief als als aandachtspunt voor jouw business in te zetten, wat ons betreft.

Jouw potentiële klanten kun je hiermee direct te woord staan en overtuigen van je kracht. Verleid ze om alsnog die klik te doen vanuit jouw advertentie en jouw product of dienst te kopen of aan te vragen. Positief dus en aan het voorbeeld te zien van de Indiaanse bank werkt het ook echt zo. Zij hebben 40.000 vragen direct in de zoekmachine beantwoord en er 1300 zeer kwalitatief waardevolle leads aan overgehouden.

Aandachtspunt klinkt misschien zwaar, maar jouw klantenservice moet wel echt bereikbaar zijn. En snel! Snelle vragen vanuit de zoekmachine, moeten ook erg snel beantwoord worden. Bovendien vraag ik mij af of zoekmachine gebruikers het echt handig vinden om IN de zoekmachine vragen te stellen. Gaan zij niet gewoon naar jouw contactpagina met daarop de klantenservice?

Vraag die bij ons bovendien bij blijft naar aanleiding van deze keynote en waar ik samen met de andere bureaus wel benieuwd naar ben. Waar ga ik de chats lezen en afhandelen welke koppelingen heb ik hiervoor nodig om het goed te laten werken? De beta is eind 2022 beschikbaar, dus ongetwijfeld wordt het een ander voor die tijd duidelijker.

#3 Asset Library centraal in Google Ads

Dat het allemaal visueler mag worden is inmiddels duidelijk geworden tijdens de keynote. Om het voor adverteerders gemakkelijker te maken om dit ook te kunnen realiseren, maakt Google de Asset Library beschikbaar voor alle vormen van Ads.

“It’s a one-stop shop that enables you and your team to import and collaborate on and just organize all of your image and video content.”

Een mooi voordeel, je kunt de asset library integreren met Google Drive. Werk je dus met verschillende partijen aan dezelfde advertenties en uitingen in Google, dan weet je zeker dat je allemaal met dezelfde materialen werkt. Een eenduidige uitstraling online en altijd de garantie dat je geen afbreuk doet aan je huisstijl. Wat ons betreft een waardevolle en mooie toevoeging van functionaliteit.

#4 Rechtstreeks video’s maken

Data is het toverwoord! Omdat Google al jarenlang data verzamelt kan het op basis van machine learning steeds meer ‘zelf genereren’. Door de centrale Asset Library gaan ze op gebied van video een stap verder. Het wordt binnenkort mogelijk om video’s te laten genereren door Google rechtstreeks vanuit de nieuwe asset library. Deze video’s kun je direct publiceren als video ad op YouTube. Het laten maken van deze video’s kan in minder dan 60 seconden.

Zoals Vidhya Srinivasan zelf zegt: “I can’t even pop a bag of popcorn in 60 seconds.”

Je hebt tenminste vijf elementen nodig in je Asset Library, waaronder een logo en een afbeelding om tot een goede video te komen. Uiteraard zal het afwachten zijn wat de kwaliteit van de video’s zal zijn die Google kan genereren. Ongetwijfeld zal deze functie steeds beter worden, wanneer meer mensen de functie gebruiken. Er is voor Google dan meer data waarop ze de video’s kunnen baseren.

“I can’t even pop a bag of popcorn in 60 seconds.”

#5 Simplified tagging & privacy

Er komt een nieuwe Google Tag voor conversie metingen. Dit hangt nauw samen met de privacy borging van jouw doelgroep. Door middel van on-device conversion measurement wordt data van publisher en advertiser niet meer onderling gedeeld zonder privacy borging. Met andere woorden: er zit geen server meer tussen die deze gegevens opslaat. De informatie blijft op de device staan waarop het gebeurt. Om deze data niet te verliezen komt Google met simplified tagging.

Op de juiste manier gebruik maken van tagging is uitermate belangrijk (critical) voor een privacyveilige toekomst, aldus Google. Met simplified tagging kun je als bedrijf nog steeds jouw doelen halen binnen jouw advertenties, zonder privacy te schenden.

Samenwerkend met simplified tagging gaat Google verder met Enhanced conversions voor Leads. Vorig jaar al ingezet, maar verder uitgerold en geoptimaliseerd dit jaar.

Hiermee kun je rapporten genereren – via offline conversion import – waarmee jij kunt zien hoe jouw gekwalificeerde en geconverteerde leads presteren. Hiermee kun je gemakkelijker aan de slag met automated bidding en het waarderen en valideren van jouw leads. Uiteindelijk met als doel het beter meten van gekwalificeerde leads en die weer gebruiken voor jouw marketing inzet om nieuwe leads te genereren.

Enhanced conversions kun je straks ook integreren met systemen zoals HubSpot. Waar wij als HubSpot partner bureau erg blij mee zijn en lang op hebben gewacht! Toffe ontwikkelingen die allemaal dit jaar worden uitgerold. Het doel van deze updates rondom simplified tagging en enhanced conversion tracking?

“Respect user privacy while maintaining business growth”.

Belangrijkste updates op het gebied van commerce

Of je nu voorkeur hebt voor offline winkelen of online, het is duidelijk dat we altijd een zoektocht online starten. Ook wanneer we de daadwerkelijke aankoop in een fysieke winkel doen. Een belangrijke zoekopdracht die veel gedaan wordt, is het product nog wel op voorraad bij mij in de buurt?

Zelfs als je in een winkel bent, dan zoek je online nog verder. Zoals Google het zelf noemt, we veranderen in ‘omnibuyers’ en we maken gebruik van intuitive shopping. Het winkelen gaat door tijdens het nieuws lezen, e-mails checken of een route plannen op Google Maps. Browsen en shoppen zijn met elkaar verweven.

#6 Augmented reality in Google search en Google shopping

Als het om winkelen gaat, dan zijn twee aspecten belangrijk. 1) Je wilt merken beter leren kennen en 2) je wilt producten tot in detail kunnen bekijken. Daarom zijn de zoekresultaten voor producten nog visueler opgebouwd. Je ziet reviews, style guides en afbeeldingen. Hierin kun je nog verder filteren op basis van stijlen, kleuren en pasvormen van kleding.

AR of Augmented Reality is belangrijk als het gaat om winkelen. Denk dan vooral aan meubilair. Je wilt hierbij weten hoe groot iets is, past het wel bij jou in de kamer? Heb je van je producten 3D tekeningen, dan kun je deze gebruiken in search. Het is daarna mogelijk voor gebruikers om je producten via AR in de huiskamer te laten zien.

Interessante samenwerkingen die Google is aangegaan om dit alles gemakkelijk mogelijk te maken zijn met de partijen Shopify, Bigcommerce en Woocommerce.

Als het gaat om Ads en Shopping, dan zijn er ook updates. De lijn tussen organische resultaten en betaalde resultaten is al jaren aan het vervagen en ook bij Shopping Ads zet deze trend zich door. Een nieuwe functionaliteit die eind 2022 uitgerold gaat worden is een carrousel ad die scroll- en klikbaar is. Deze is te zien tussen de organische resultaten en is enkel nog te herkennen als ad aan een klein balkje linksbovenin de afbeeldingen.

#7 Productfeed Ads in YouTube

De Productfeed Ads vond je alleen terug binnen YouTube bij het in-stream gedeelte. Google breidt deze functionaliteit uit en de Ads kunnen op meer plaatsen getoond worden. Zoals de zoekresultaten en de YouTube Shorts. Van deze laatste denk je misschien, ik gebruik dit helemaal niet. Toch genereert YouTube Shorts dagelijks meer dan 30 miljard views. Wat ons betreft zeker een mooie toevoeging waarmee je op nog meer belangrijke momenten zichtbaar kunt zijn met je bedrijf of merk.

#8 Aankopen in je fysieke winkel

Als het aan Google ligt, praten we niet meer over fysieke winkels en online winkels maar alleen nog maar over winkels. Consumenten willen dezelfde ervaring hebben in de fysieke winkel en de online winkel.

Daarom gaat Google een stap verder in de Performance Max campaigns als het gaat om meetbaarheid. Je kunt al winkelbezoeken, telefoontjes en route clicks meten in deze campagnes. Binnenkort wordt het ook mogelijk om fysieke aankopen te meten in deze campagnes. Op basis van deze data kun je de automatische biedstrategie verder optimaliseren.

#9 Check-out in Merchant

Producten bekijken in Google Shopping is al langere tijd mogelijk. Klik je op een product dan kom je op de product detailpagina. Het zou natuurlijk geweldig zijn om direct op de afreken pagina terecht te komen. Google gaat dit mogelijk maken. In Google Shopping komt er een betaalknop. Klik je hierop, dan kom je direct in de winkelwagen pagina van de shop terecht en kun je in één simpele stap afrekenen.

Van een proces met meerdere stappen naar een veel simpeler proces waarin je in nagenoeg één klik kunt afrekenen. Deze functionaliteit zal in eerste instantie in de VS beschikbaar komen met partners Shopify en Walmart. Uiteraard verwachten we dat het op termijn ook naar Nederland zal komen.

#10 Loyalty programma

Loyaliteit van klanten is het grote succes van duurzame groei en winst behoud voor elk bedrijf. Met een loyaliteitsprogramma kun je klanten aan jouw bedrijf blijven binden. Uit onderzoek blijkt dat 77% van die klanten jouw merk verkiest boven dat van een concurrent als jij een loyaliteitsprogramma hebt of biedt.

Google wil hierin een rol gaan spelen. Jij kunt binnenkort jouw loyaliteit voordelen op Google tonen. Daarmee bereik jij de (biljoenen) shoppers die elke dag gebruik maken van Google.

Daarbij gaat Google verder dan jouw huidige klanten, dus niet alleen de voordelen voor hen tonen. Ook nieuwe klanten moeten weten van jouw loyaliteitsprogramma. Zie hier de koppeling met Performance Max campaigns. Op die manier kun je nieuwe loyaliteits klanten benaderen met Ads. Je upload je huidige lijst op een privacyveilige manier en Google automatiseert de rest. Verrijk jouw (shopping) Ads met een coupon of extra loyaliteitspunten.

Op dit moment slechts in de VS beschikbaar, maar uiteraard binnenkort uitgerold in de EMEA. Om in de hippe Google taal te blijven hangen die ik de afgelopen twee dagen veelvuldig gehoord heb … Keep you posted!

En nog verder …

Je bent nu op de hoogte van de belangrijkste updates, maar dat was niet alles. Google had ons nog veel meer te vertellen. Daar zullen we in dit artikel niet helemaal tot in detail bij stil staan. Maar denk dan aan de volgende zaken:

  • Google Lens product herkenning & retail integratie
  • Google Streetview voor inpandige beelden wordt verder ontwikkeld
  • Verbeterde geo reporting in Google Ads
  • Responsive search Ads kunnen straks pagina’s scrapen en zelf tekstuele Ads realiseren
  • Nieuwe insights op basis van prestaties op de homepage in Google Analytics 4 (GA4)
  • Attribution insights in Google Ads
  • Audience insights verrijkt met 1st party data in Google Ads reporting
  • Optimization score zal elk campagnetype in Google Ads gaan ondersteunen

Uiteraard wachten we met spanning af welke functionaliteiten we al snel in Nederland kunnen gaan gebruiken voor zowel onszelf als onze klanten.

Bram Lucas
Operations & Innovation Director bij Team Nijhuis

Mede-eigenaar en werkzaam als Operations & Innovation Director bij Team Nijhuis te Borne. Door de inzet van digitale marketing laat ik samen met ons team onze klanten groeien.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!