Rule of Three, al het goede komt in drieën

Ons brein smult van het getal 3. Ontdek hoe jij dit getal inzet om jouw resultaten te beïnvloeden.

23 augustus 2023, 14:30 2197 x gelezen

“Als je niet in 3 tellen komt dan… 1… 2… 3…” Het was mijn mantra als moeder. Ook die ene keer dat een van mijn kinderen had besloten een pot blauwe verf te openen én de inhoud ervan uit te smeren over de woonkamervloer. En niet alleen dat, ik had nu ook bijpassende blauwe keukenkastjes en een blauwe muur. Door tot 3 te tellen gaf ik mijn kind de tijd om eerst de verf van zijn handen af te vegen aan mijn bank en vervolgens naar mij toe te huppelen. Belangrijker nog: door te tellen zorgde ik ervoor dat ik iets rustiger werd; de enige reden dat ik mijn kind nooit achter het behang heb geplakt.

3 is magisch

Mijn kinderen zijn inmiddels 20 en 18 dus dat je met ‘3’ veel kan bereiken wist ik gelukkig al even. Ik wist het al eerder dan dat ik het bestaan van de Rule of Three ontdekte. De Rule of Three wordt ook wel een communicatiestrategie, -principe of -techniek genoemd. Hoe jij het ook noemt; het is én blijft een magisch iets dat ervoor zorgt dat informatie:

  • beter wordt verwerkt.
  • krachtiger overkomt.
  • gemakkelijker wordt onthouden.

Ja, je hebt het goed gezien: ik geef bewust geen 2, 5 of 7 voordelen die de Rule of Three oplevert. Ik geef je er precies 3. Dat doe ik bewust, omdat ik weet dat jouw onderbewuste brein dit lekker vindt. Waarom smult ons brein hiervan? Mensen zijn zowel neurologisch als cultureel aangepast aan het getal 3. Ook blijkt uit onderzoek dat mensen graag korte en ritmische patronen waarnemen: 3 wordt vaak gezien als het kleinste getal waarbij ingewikkelde en interessante patronen beginnen te ontstaan. En zo voelt alles goed wat in 3’en komt. Dit maakt de Rule of Three een sublieme toepassing om ‘processing fluency’ voor elkaar te krijgen.

Processing fluency, ook wel verwerkingseffectiviteit genoemd, verwijst naar hoe gemakkelijk mensen informatie kunnen begrijpen en onthouden.

Hoe het begint…

Zodra je de Rule of Three ontdekt, realiseer je je dat je al jouw hele leven geprogrammeerd bent. Dat programmeren begon waarschijnlijk op het moment dat jouw ouder of verzorger tegen je zei: “Ik tel tot 3 en dan…” En anders is het wel gestart op het moment dat er verhalen aan je werden voorgelezen zoals ‘Goudlokje en de 3 beren’, ‘De 3 biggetjes ‘of ‘De 3 musketiers’. Later in je jeugd lees je de Donald Duck die avonturen beleeft met zijn 3 neefjes: Kwik, Kwek en Kwak. Was Donald Duck niet je ding? Laat mij raden, dan zong je de liedjes van K3 vast luidkeels mee, geef het maar toe. Oh ja, en als K3 voor jouw tijd was, dan was het wel Destiny’s Child, Bananarama of The Supremes.

Drieslag

Ook in het ‘volwassen’ leven is er geen ontkomen aan de Rule of Three. Zo herinneren we ons waarschijnlijk allemaal de drieslag die Mark Rutte ons tijdens de coronacrisis trachtte in te prenten: “Handen wassen, afstand houden en testen bij klachten.” Nog bekender is het Latijnse citaat ‘Veni, vidi, vici” van Julius Caesar. In de vastgoedwereld is ‘locatie, locatie, locatie’ een veelgebruikte uitdrukking. En in de digitale marketing is ‘conversie, conversie, conversie’ een soort mantra geworden.

Drieslag is een stijlfiguur in taal waarbij 3 opeenvolgende woorden of zinsdelen in een zin dezelfde structuur hebben. Platgeslagen: een opsomming van 3 punten. Drieslag zorgt ervoor dat de boodschap meer ritme krijgt, de aandacht van de luisteraar trekt en beter is te onthouden. Andere namen voor drieslag zijn tricolon en triplet.

Ik zie Barack Obama, de 44e president van de VS, als het opperhoofd van de drieslag. Zo zou in de speeches van Obama elke 30 seconden een drieslag zitten. En na zo’n drieslag, neem bijvoorbeeld “You’re still betting on hope, you’re still betting on change and I am still betting on you!”, laat Obama subtiel een stilte vallen die het publiek maar al te graag opvult met luid applaus.

In veel gevallen heeft Obama trouwens nog niet eens iets zinnigs gezegd om dat applaus te krijgen, bijvoorbeeld als hij zijn verhaal opent met een drieslag: “It’s an honor, it’s a privilege and it’s a pleasure to be here!” Obama is niet de enige spreker die vaak gebruikmaakt van de Rule of Three om zijn boodschappen krachtiger te maken. Ook koning Willem-Alexander heeft er een handje van, zoals in de troonrede van 2020: “Corona maakt ongelooflijk veel daadkracht, creativiteit en medemenselijkheid los.”

Analyseer je speeches van mensen zoals Obama of de koning, dan zie je ook dat belangrijke punten of beleidsmaatregelen vaak 3 keer worden herhaald. Hierdoor beklijven deze nóg beter bij het publiek.

En nu jij, want ook jij kunt de drieslag effectief gebruiken om je boodschappen krachtiger, memorabeler en succesvoller te maken. Je snapt inmiddels wel hoe dit werkt: presenteer je informatie, slogan of voordelen in groepen van 3:

  • geniet van de heerlijke, verfrissende en gezonde smaak van onze biologische vruchtensappen.
  • onze krachtige, duurzame en efficiënte stofzuiger zorgt voor een grondige, moeiteloze en snelle reiniging van elk oppervlak.
  • ervaar de soepele, geruisloze en probleemloze rit met onze geavanceerde elektrische fietsen.

Maak jij daarbij ook nog eens gebruik van de vergrotende trap? Dan sta ik niet in voor de (positieve) gevolgen:

  • ontdek tijdens deze training hoe je beter, effectiever en succesvoller wordt in het schrijven van teksten.
  • de display van deze nieuwe smartphone is helderder, groter én duurzamer.
  • onze softwareoplossing is een krachtiger, uitgebreider en kostenefficiëntere oplossing.

3 keuzes

Is het je weleens opgevallen dat je wel heel vaak een keuze voorgeschoteld krijgt die bestaat uit 3 pakketten, 3 soorten memberships of 3 productopties? Of je nu een nieuw sportschoolabonnement, een nieuw telefoonabonnement of een verzekering wil afsluiten.

Zelfs toen ik gisteren een (welverdiende) milkshake wilde scoren bij de plaatselijke snackbar, vroegen ze mij of ik aardbeien-, vanille- of bananensmaak wilde. En of ik een large, medium of small milkshake wilde. For the record: ik ging voor een medium milkshake met aardbeiensmaak.

Het aanbieden van 3 keuzes volgens de Rule of Three is een bewezen marketingstrategie om de klantbetrokkenheid en besluitvorming te vergroten. Door 3 opties te presenteren, kunnen mensen makkelijker vergelijken en beslissingen nemen.

Hierbij is de eerste keuzeoptie vaak het referentiepunt. De derde optie is meestal de ‘premium’ keuze. Hierdoor voelt de middelste optie vaak als de meest aantrekkelijke met de beste waarde. Zeker als daar ook nog eens bij staat: ‘meest gekozen’ of ‘bestseller’ of ‘populairste keuze’. Deze tactiek wordt vaak gebruikt in prijspakketten, abonnementen en productassortimenten. Het begeleidt klanten naar de gewenste keuze en verhoogt zo de kans op conversie en klanttevredenheid.

Familietherapeut Virginia Satir moedigt mensen aan om 3 opties aan te bieden en daarmee de Rule of Three te volgen. Satir zegt hierover: “1 keuze is geen keuze, 2 keuzes zorgen voor een dilemma, het hebben van 3 keuzes biedt nieuwe mogelijkheden.”

3 woorden

Je snapt dat het geen toeval is dat ik 3 suggesties geef hoe jij de Rule of Three kunt toepassen in jouw communicatie-uitingen. Mijn derde suggestie bij het toepassen van de Rule of Three voor het uiten van een krachtige, pakkende boodschap is gebruik te maken van 3 woorden. Dit zie je veelvuldig terug in slogans. Laat ik eens 3 voorbeelden geven:

  • Nike: ‘Just Do It’.
  • McDonald’s: ‘I’m Lovin’ It’.
  • KFC: ‘Finger Lickin’ Good’.

Oké, ik ben niet te stoppen. Dus nog wat voorbeelden van Nederlandse bodem:

  • Heineken: ‘Heerlijk. Helder. Heineken’.
  • Centraal Beheer: ‘Even Apeldoorn Bellen’.
  • RTL 7: ‘Meer Voor Mannen’.

Eerder had ik het trouwens over het opperhoofd van de drieslag, Barack Obama. Zijn “Yes, we can” is weliswaar geen reclameslogan, maar past prima in dit verhaal.

Hasta la vista

Sta jij voor de opdracht om een sterke slogan uit je mouw te schudden? Gebruik de kracht van 3. Zoals ze bij Skittles zeggen: “Taste the rainbow.” Met een slogan die uit 3 woorden bestaat is de kans groot dat jij onderaan die regenboog namelijk een pot met goud vindt. Toi-toi-toi. Om dit artikel af te ronden pas ik nog 3 keer de Rule of Three toe. Bijvoorbeeld als ik Arnold Schwarzenegger citeer uit The Terminator: “I’ll be back.” De komende tijd publiceer ik namelijk met enige regelmaat artikelen over beïnvloeding in communicatie op Marketingfacts. Dus ook ‘to be continued’ past hier goed. Dan sluit ik nu in stijl af met: ‘Hasta la vista’.

Nicol Tadema
Woordgoochelaar bij Scoren met woorden

Mensen noemen Nicol Tadema een woordgoochelaar. Waarom? Omdat zij het onmogelijke mogelijk maakt door te goochelen met woorden. Zo verdubbelt Nicol de resultaten door 1 letter toe te voegen. Laat ze mensen met 1 woord aan een paars konijn denken. Zet zij de boel op zijn kop om het gedrag van lezers te sturen. Haar kennis over hoe ook jij kan overtuigen met tekst deelt Nicol als auteur, spreker en trainer.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!