Rodger Buyvoets (Crobox): “Koopgedrag beïnvloeden met psychologen, data scientists en programmeurs”

16 januari 2017, 10:00

“Dit product is de bestseller van de week.” Of: “van deze kamer zijn er nog slechts 2 beschikbaar”. Iedereen die wel eens online koopt of boekt, herkent deze mededelingen. Het zijn berichten die het koopgedrag van klanten proberen te beïnvloeden. Het Amsterdamse bedrijf Crobox is gespecialiseerd in het beïnvloeden van dat koopgedrag. “We implementeren een stukje code bij met name middelgrote tot grote online retailers om op basis daarvan te toetsen voor welke verkoopargumenten een bezoeker het meest ontvankelijk is. Dat gebruiken we vervolgens om koopgedrag te stimuleren”, aldus co-founder Rodger Buyvoets.

Het team van Crobox, psychologen, data-scientists en ontwikkelaars, bestaat uit twintig man. Het bedrijf is actief in heel Europa. Om klanten te beïnvloeden wordt gekeken naar het clickgedrag dat volgt op productlabels en notificaties. “Op basis van clickgedrag leren wij voor welk type argument je het meest ontvankelijk bent en op de pagina waar je meer informatie vindt, laten wij allemaal notificaties zien die daarmee corresponderen om daarmee te toetsen of we op basis daarvan jouw koopgedrag kunnen stimuleren.” Daarbij maakt Crobox gebruik van een combinatie van psychologie en artificial intelligence.

“Met Crobox meer conversies of een hogere omzet per order”

Om aan te tonen dat de methode van Crobox werkt, worden bezoekers verdeeld in twee groepen. “We splitsen het verkeer op in bijvoorbeeld 80/20, wat betekent dat 80 procent van het verkeer daadwerkelijk onze notificaties en berichtgeving te zien krijgt en 20 procent niet. Die data schieten we weer door naar Google Analytics of Adobe Marketing Cloud, zodat de klant dat zelf kan inzien en daar zelf zijn eigen analyses op kan maken. Daarmee zijn we in staat om aan te tonen dat de klant met Crobox een hogere omzet per order heeft of meer conversies.”

De sporen die iemand online achterlaat worden door middel van het plaatsen van cookies bewaard. “Wanneer die bezoeker terugkomt bij die klant kunnen we hem of haar herkennen en op basis daarvan het profiel verrijken.” Crobox mag niet zelf met de data aan de slag. “Dus wij mogen de data van een bepaald profiel niet hergebruiken voor een andere klant.”

Waar wel aan gewerkt wordt is de zogenaamde Crobox Marketplace. “We willen een platform of een ecosysteem gaan ontwikkelen waarbij je derde partijen de gelegenheid geeft om die data te kunnen hergebruiken voor die specifieke klant. Op het moment dat je die data online kunt verzamelen kun je die natuurlijk heel goed op andere kanalen hergebruiken. Als je weet dat iemand ontvankelijk is voor schaarste of sociale bewijskracht dan kun je daar ook je emailmarketingcampagne of je advertentiecampagne verder mee optimaliseren. Waarbij het uitgangspunt is dat het wel voor dezelfde klant moet zijn want die is eigenaar van de data. Wij willen ons echt verder verdiepen in dat profiling.”

“Verkopen gaat twee kanten op”

Buyvoets garandeert dat de signalen die onlineklanten te zien krijgen van Crobox altijd 100 procent waar zijn. “We koppelen met een productfeed en via die feed krijgen wij stockinformatie door. Dus wij weten realtime of een product bijna uitverkocht is.” Maar ook als een bedrijf geen actuele productfeed kan leveren worden er geen onwaarheden verspreid om mensen tot kopen aan te zetten, aldus Buyvoets. “We hebben gezegd: we willen zeker op het vlak van verleiden zitten, maar niet op het vlak van manipuleren. Dat gaat gewoon ten koste van onze eigen toekomst. Dus dat is zeker niet de richting die we op gaan.”

Crobox staat ook niet automatisch aan de kant van de verkoper. “Wij geloven niet dat we aan de kant van de retailers staan. We komen van een tijd waarin alles statisch is geweest en we gaan naar een tijd waarin alles dynamisch is en veel meer 1-op-1 kan. Dat is ook in het voordeel van de consument. Daar geloof ik heilig in. Natuurlijk zijn we er op gericht om meer te verkopen, maar dat meer verkopen gaat twee kanten op. Dat is ook gericht op een betere klantervaring.”

Eind augustus 2016 wist Crobox 1,1 miljoen dollar aan investeringsgeld op te halen. Geld dat gebruikt gaat worden voor twee dingen: investeren in het product en uitbreiding in het buitenland. “We willen volgend jaar echt stappen gaan maken met machine learning ofwel artificial intelligence en meer intelligentie in het platform ontwikkelen.”

Daarbij staat het zo snel mogelijk bereiken van winstgevendheid centraal. In met name Engeland en Duitsland zullen lokale kantoren worden geopend. “Heel mean and lean: een bureau bij een hub. Van daaruit proberen we de markt te benaderen. Je kunt tegenwoordig wel met relatief weinig kosten in het buitenland starten. Het gaat echt om verkoopkantoren en die bestaan uit mensen die de directe sales doen of partnerships sluiten, dus ervoor zorgen dat de klant relatie goed wordt onderhouden. De rest kan hier vanuit Amsterdam gebeuren.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

1 Reactie

    ChaneLLodik

    Ben benieuwd naar de eerste testimonials.


    16 januari 2017 om 13:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!