ReclameReview: Stijlvol je elektrische auto opladen met Easee
De autolader van het Noorse bedrijf Easee is nu ook in de Benelux verkrijgbaar. Met deze commercial wil het merk onder de aandacht komen in Nederland.
Credits
Bureaus: Born05, Glasnost en IM Lounge
Doelstelling
Een nieuwe doelgroep overtuigen om de overstap te maken naar elektrisch rijden.
Uitwerking
Uit het persbericht: Easee, een van de snelstgroeiende GreenTech-scale ups in Europa, gaat vandaag van start met een grote campagne in België en Nederland. Met deze campagne over de stijlvolle, compacte en slimme autolader wil het van oorsprong Noorse bedrijf een nieuwe doelgroep overtuigen om de overstap te maken naar elektrisch rijden. Born05 ontwikkelde de campagne in samenwerking met Glasnost en IM Lounge, allen onderdeel van Ace. In Noorwegen is Easee marktleider op het gebied van e-mobility. Vorige maand werd al bekend dat de Easee-lader beschikbaar is in de Benelux.
Carolijn Daamen, Marketing manager Benelux bij Easee: “We zijn erg enthousiast dat Easee nu ook beschikbaar is in de Benelux. Het thema van de campagne is ‘Day & Night’, waarbij het belang van (jezelf) optimaal opladen centraal staat. Aan het eind van de dag kom je wellicht ‘leeg’ thuis. De drukke dag gaat over in de stille nacht. Een goede nachtrust kan bijdragen aan het opladen van lichaam en geest. Ondertussen wordt je auto, dankzij de Easee-lader, ook optimaal opgeladen, zodat het de volgende dag weer vol energie met jou op pad kan. Om het design en de storytelling zo goed mogelijk naar voren te laten komen, is er samen met Born05 gekozen voor een televisiecommercial. We willen graag dat onze gebruikers voelen dat ze niet alleen een product aanschaffen, maar ook een ervaring, een verhaal. Dit verhaal heeft Born05 heel passend tot uiting gebracht in deze campagne”.
Frederik Pot, Creative Lead bij Born05: “In de kern van de campagne wilden we de focus leggen op de lader, niet op de auto. Want wij geloven dat de lader, in al zijn slimmigheid en design juist een reden is om elektrisch te gaan rijden. Dat hebben we vertaald naar een drietal films. Cinematografische hoogstandjes waarin heel veel tegelijk gebeurt maar waarbij de Easee autolader het stijlvolle middelpunt blijft. In de transitie van avond naar ochtend zien we verschillende mensen gemakkelijk gebruik maken van de autolader om hun EV’s en zichzelf weer op te laden.“
Oordeel
Een mooie autolader die in weer en wind zijn werk doet, dag en nacht. Dat is wat ik onthoud als ik deze commercial zie. En misschien is dat genoeg, als de koppeling met de merknaam Easee goed genoeg wordt gemaakt. Maar wat ik er niet in zie, is het overtuigen van een nieuwe doelgroep om elektrisch te gaan rijden. Hooguit dat zij nog maar weer eens geconfonteerd worden met de transitie naar elektrisch rijden, die al een aantal jaren in volle gang is. Terwijl dat wel als een belangrijke doelstelling wordt genoemd.
Wat me ook niet direct opvalt bij het bekijken van de commercial, is de achterliggende gedachte dat je zelf ook op moet laden na een lange dag. Dat vind ik wel echt een mooie gedachte. Er zijn ook ongetwijfeld manieren om dat visueel tot uiting te brengen. Maar in deze commercial is de enige verwijzing dat de acteurs ’s ochtends lachend hun auto van de lader halen.
Deze zin uit het persbericht trok mijn aandacht: “We willen graag dat onze gebruikers voelen dat ze niet alleen een product aanschaffen, maar ook een ervaring, een verhaal.” Draven ze hiermee niet een beetje door? Ik wil geen ervaring of verhaal, ik wil een oplader die de accu van mijn auto weer vol krijgt. Hij moet het altijd doen en het is mooi meegenomen dat hij stijlvol is, maar dat is alles. Misschien ben ik gewoon niet de doelgroep, dat kan ook (ook al rijd ik wel elektrisch).