ReclameReview: Slachtofferhulp (Het Witte Balkje)

19 februari 2020, 14:00

Naast het zwarte balkje voor daders nu ook ‘Het Witte Balkje’ voor slachtoffers. Slachtofferhulp Nederland pleit hiervoor in deze nieuwe campagne.

Credits

Slachtofferhulp Nederland: Carolien van Hoorn (manager marketing & communicatie), Marit Stubbé (brandmanager), Jytte Reichert (senior woordvoerder)

Concept en Creatie: Wessel Beumer, Barend Stegeman, John de Vries (CD)

Account: Ward Enckhof, Jip van den Bergs

Strategie: Daan Muntinga

Agency Producer: Barbara Leusink

Animatie: Daniel Götz, Jeroen Feenstra

Design: Robert-Jan Hoesman, Jeroen Sprokel

Fotografie: Hélène Wiesenhaan Photography

Visagie en styling: Laura Driesser

Muziek compositie: Soundsright

Sound design: Soundsright

Media (DOOH): Bengel Media

PR: Slachtofferhulp Nederland

Doelstelling

‘Het Witte Balkje’ introduceren als symbool voor de privacy van slachtoffers tijdens het verwerkingsproces.

Uitwerking

Veel slachtoffers weten niet dat ze tijdens een strafproces anoniem kunnen blijven. Met als gevolg dat onbewust elk jaar privacygegevens van slachtoffers openbaar worden gemaakt. Deze mensen verliezen daardoor hun anonimiteit. Dat is de reden voor Slachtofferhulp Nederland om in de nieuwe campagne te pleiten om voortaan slachtoffers te beschermen met het ‘Het Witte Balkje’. Aanleiding hiervoor is de Dag van het Slachtoffer (22 februari), waarop de privacy van het slachtoffer centraal staat.

Uit het persbericht: “‘Het Witte Balkje’ komt op voor deze rechten en vraagt Nederlanders het anonieme verwerkingsproces van slachtoffers te steunen. Daarnaast willen we Nederlanders hiermee bewuster maken van hun privacyrechten.”

‘Het Witte Balkje’ moet een nieuw symbool worden

Carolien van Hoorn, manager marketing & communicatie bij Slachtofferhulp Nederland geeft in het persbericht aan dat anonimiteit tijdens het strafproces essentieel is voor een goed herstel. John de Vries, creative director bij XXS Amsterdam: “Daders worden automatisch geanonimiseerd met een zwart balkje, voor slachtoffers is dit helaas niet zo. Dat moet je voor het strafproces aangeven. De omgekeerde wereld.” ‘Het Witte Balkje’ moet een nieuw symbool worden dat staat voor de privacyrechten van slachtoffers, evenals de bescherming van het verwerkingsproces van slachtoffers.

Oordeel

Dat het concept ‘Het Witte Balkje’ nuttig en nodig is, lijkt me duidelijk. Slachtoffers verdienen het om anoniem hun verwerkingsproces op hun eigen tempo te doorlopen. Zeker een goede vondst dus.

Maar wat wordt er nu precies van mij als kijker verwacht? Er staat alleen dat ik naar de site moet gaan, waar ik vervolgens onder andere een petitie kan tekenen. Kijk, dat is een laagdrempelige actie die veel mensen best willen ondernemen om deze actie te steunen, lijkt me. Ik heb hem ook meteen ondertekend. Misschien dat de call-to-action van de commercial dus wat concreter had gekund, bijvoorbeeld ‘Teken de petitie via Slachtofferhulp.nl‘. Nu blijft het nog wat vaag.

Geen context

Verder mis ik nog wat context wat een anoniem verwerkingsproces is en waarom dit zo belangrijk is. Dat blijkt nu niet uit de commercial. Uitzoomend vind ik de campagne een goede manier om het onderwerp slachtofferhulp meer bekendheid te geven. Hiermee laat Slachtofferhulp Nederland zien dat zij echt de belangen van slachtoffers behartigen en hiervoor ook de barricades op willen gaan. Hopelijk slaat het initiatief aan en krijgt de campagne een vervolg in het politieke debat.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!