ReclameReview: bewustwording met Organic Energy

16 mei 2018, 09:00

Mooi toch, zo’n stukje 100 procent authentieke kolenenergie? Niet dus. Energiemarktplaats Vandebron roept consumenten met deze satirische video op om zich niet te laten misleiden door mooie praatjes, maar via een steenkolenchecker te achterhalen waar hun energie vandaan komt.

Credits

Creatie & Strategie: Vandebron

Productiemaatschappij: MADE.FOR.DIGITAL

Executive producer: Dhani Rahmawan

Regisseur: Tom Titulaer

Editor: Tom Burggraaff

Mediabureau: We Are First

De doelstelling

Meer bewustwording en transparantie creëren, en mensen laten zien dat je wel degelijk kunt kiezen voor echt groene energie, opgewekt in Nederland.

De uitwerking

De campagne trapt af met een satirische video, waarin het misbruik van misleidende marketingtermen zoals organisch, duurzaam en biologisch op de hak wordt genomen. Steenkool speelt de hoofdrol als 100 procent natuurlijke, ambachtelijk gewonnen, limited-edition biologische energie. De boodschap: laat je niet misleiden door een mooi verhaal. Aart van Veller, medeoprichter van Vandebron: “Door de marketing van grijze spelers te persifleren, willen we mensen wakker schudden. Als energiebedrijven steenkool verkopen als iets goeds en groens, dan maken wij een reclame die deze leugen eer aan doet.” Op de ‘bedrijfspagina’ van Organic Energy kunnen consumenten via een steenkolencheck controleren of zij onbewust de kolenindustrie steunen.

Het oordeel

Door de manier waarop de video begint (te duidelijke hipsters, overduidelijke marketingtaal), heb je als kijker al snel door dat het niet serieus bedoeld is. En dan kijk je ineens heel anders, dan wanneer het een reguliere commercial zou zijn geweest. Je weet nu dat je het product dat verkocht wordt, niet serieus moet nemen. En dus ga je nadenken over de bedoeling erachter.

Er zitten natuurlijk wat grappige dingetjes in de video, maar over de hele 99 seconden genomen, vind ik het niet direct een video die de moeite waard is om door te sturen aan anderen. En dat lijkt me nu juist wel de bedoeling hiervan, want humor gaat sneller viral. De boodschap is heel goed, maar door de uitwerking had ik het waarschijnlijk niet helemaal afgekeken, waar mijn beroepsmatige nieuwsgierigheid mij nu voor behoedde.

Slechts weinig Nederlanders willen bewust de steenkolenindustrie steunen. Dat is een heel sterk punt om op in te haken en ik vind dat de video dat te weinig doet. Oké, we zien natuurlijk de ultieme kolenhipster in deze video, maar de echte boodschap brengt hij niet over. Die komt in zwart-wit achteraf pas. Terwijl het hier nu juist om gaat. Ik had graag gezien dat de boodschap ‘stop met het (onbewust) steunen van steenkolen’ wat eerder en duidelijker in deze video verwerkt zou zijn.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!