ReclameReview: Opvoedingslijn

22 november 2012, 12:36

Als je commercial op YouTube ook wel 'Kids having Sex in Toilet' heet, dan weet je in ieder geval dat erover gepraat gaat worden. Dat lijkt me ook zeker de bedoeling bij deze campagne van de Opvoedingslijn in Vlaanderen, dus wat dat betreft is de doelstelling al behaald.

Credits:

Creatie: DuvalGuillaume

De doelstelling:

Communiceren dat de Opvoedingslijn kan helpen bij opvoedingsvraagstukken.

De uitwerking:

In een damestoilet van een hotel horen nietsvermoedende toiletgangers vreemde geluiden uit een afgesloten toilethokje komen. De verrassing is dan ook groot dat er even later kinderen uit het hokje naar buiten komen. Op de binnenkant van de deur staat de boodschap: de Opvoedingslijn helpt bij het opvoeden van kinderen.

Het oordeel:

Het verrassingseffect en het virale succes van deze commercial zijn overduidelijk. Door het onderwerp (kinderen die zogenaamd seks hebben in een toilet) en de geschokte blikken bij de toeschouwers is dit een video die veel gedeeld wordt. Het is overigens geen nieuwe campagne, maar al een half jaar oud. In die tijd is hij in verschillende versies al miljoenen keren bekeken. De boodschap van de Opvoedingslijn wordt dus goed verspreid. Maar als we inhoudelijk naar die boodschap kijken, wordt niet heel duidelijk gezegd waarvoor je nu terecht kunt bij die organisatie. Je moet tussen de regels door lezen. Er is maar één dame die aan de kinderen vraagt 'zijn jullie daar niet een beetje jong voor?'. Voor de rest moet je zelf bedenken dat het seksueel gedrag van kinderen onder andere met de opvoeding te maken heeft. En dat je daar dus over kunt praten met ze. En dat de Opvoedingslijn je daarbij kan helpen. Maar zoals ik al zei: het virale succes van deze commercial bewijst dat er nog genoeg mensen zijn die de boodschap snappen. Of ze vinden het alleen grappig dat de dames geschokt kijken en ze letten niet eens op de boodschap, dat kan natuurlijk ook.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    John

    Geweldig niet als de kerstliederen


    13 december 2012 om 14:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief