ReclameReview: Nuon ‘Elkaar Energie Geven’
Energie besparen, daar wordt ons milieu en onze portemonnee beter van. Nuon voegt er daar nog eentje aan toe: ook de onderlinge communicatie tussen mensen en het plezier dat we hebben met elkaar verbetert ervan. Dat is het uitgangspunt van het nieuwe thema ‘Elkaar Energie Geven’. Maar geloven we dat eigenlijk wel als tv-kijkers?
Credits
Creatie: Sanne Braam en Frans Brand
Account: Mayke Donkers en Benno van der Helm
Productiemaatschappij.: Halal
Producent: Lisa Scheffer
Regisseur: Johan Kramer
TV producer: Sandra Derogee
DOP: Ton Peters
Offline editing: Kapsalon
Muziek: Jorrit Kleijnen
Editor: Annelien van Wijnbergen
Sfx + mixage: FC Walvisch door Marcel Walvisch
Voice-over: Rens Pluijm
Verantwoordelijk bij de klant: Friso Westenberg, Helma Verstoep en Ella Hollander
De doelstelling
Nuon neerzetten als meer dan alleen een stroomleverancier.
De uitwerking
De campagne is gebaseerd op het inzicht: soms moet je eerst iets uit zetten om iets anders aan te zetten. Het thema ‘Elkaar Energie Geven’ staat centraal. Want Nuon vindt zichzelf meer dan alleen een leverancier van feitelijke energie. Daarom komt Nuon met 21 leuke en interactieve manieren om elkaar energie te geven en ook nog energie te besparen.
Het oordeel
Natuurlijk is het idee heel mooi en ben ik er absoluut een voorstander van, maar ik geloof het gewoon niet. En dat komt volgens mij omdat de commercial te mooi is.
Als ik zou staan te praten met een medewerker van Nuon en die vertelt mij dat er nog genoeg mogelijkheden zijn om te besparen op energie, dan zou ik hem/haar tof vinden. Ik zou het zien als een stukje menselijkheid binnen een grote energiemaatschappij.
Maar als die grote energiemaatschappij mij in een nieuwe reclamecampagne probeert over te halen om minder stroom te verbruiken en in plaats daarvan energie in elkaar te steken, dan denk ik ten eerste “Waar bemoei jij je mee? Ik betaal mijn stroomrekening toch?” en ten tweede “Wat is het addertje onder het gras?”. Het blijft immers vreemd dat Nuon veel geld uitgeeft aan productie- en uitzendkosten van deze campagne om daarmee de omzet te verlagen die zij verdienen aan hun klanten. Waarom zou Nuon dat doen? Ik wil ook helemaal geen tips van een groot bedrijf over hoe ik mijn tijd moet invullen, zelfs niet als ik er energie mee bespaar.
Toch geloof ik wel in de goede bedoelingen van Nuon. Het bedrijf heeft het beste voor met onze maatschappij en met het milieu. Maar dat zijn nou net niet de dingen die ik associeer met deze commercial. Misschien komt het door de tegenstelling die ik net al schetste: een tip die je persoonlijk van iemand krijgt maakt meer indruk dan een massamediale boodschap. Dus als Nuon ervaringsverhalen van klanten had gebruikt en deze commercial minder gelikt had gemaakt, had ik er misschien wel heel anders naar gekeken.
Gisteren kwam NUON nog als meest vervuilende stroomleverancier van Nederland uit de bus. In onderzoek van milieu-organisaties en de Consumentbond werd ze 37e qua duurzaamheid (van 37 onderzochte stroombedrijven). Of NUON het beste op heeft met maatschappij en milieu mag ieder voor zich afvragen, maar een beetje meer inzet voor duurzaamheid kan geen kwaad.
Hallo dat NUON zo slecht scoort klopt helemaal niets van omdat dit de bedrijven zijn die er voor zorgen dat er in ons land het licht blijft branden voor een betaalbare prijs.
En al die nieuwkomers die foppen de boel zoals het bedrijf Greenchoice die jarenlang de boel opgelicht hebben om klanten die geld terugkregen op de eindnota bewust niet uit te betalen maar wel groene stroom verkoopt.
Slechte reclame. Wie vertoont er nu zo’n slecht voorbeeld van veiligheid in z’n reclame. Kind zonder voetsteunen achter op fiets, kind staande op de bagagedrager. Denk toch eens goed na voor je zoiets vertoont
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!