ReclameReview: Meer Dan Voetbal

7 maart 2012, 14:51

Weet je nog, die schitterende goal van Giovanni van Bronckhorst in de halve finale van het WK 2010 tegen Uruguay? Met een verwijzing naar die goal begint de commercial van de stichting Meer Dan Voetbal, waarin Gio zelf de aftrap doet. Maar waar gaat de commercial eigenlijk over?

Credits:

Bureau: THEY

Editor: Gerbens Nils

Fotografie: de bal

Klant: Edu Jansing, Map Nihom, Menno Renes, Martha Frankenhuis

RTV: Marcel Ossendrijver

Regie: de bal (made by Bill Tanaka)

Productie: 328 Stories

Muziek: Sjafras

Postproductie: The Ambassadors

De doelstelling:

Het publiek informeren over de stichting Meer Dan Voetbal

De uitwerking:

THEY ontwikkelde voor Stichting Meer Dan Voetbal een campagne door de ogen van de bal. De campagne laat zien waar een bal allemaal komt en wat een bal allemaal kan bereiken. De TV commercial wordt afgetrapt door ex-international Giovanni van Bronckhorst. Hij is onlangs uitgeroepen tot Meer Dan Voetballer van het jaar, vanwege zijn maatschappelijke inzet rondom voetbal.

Het oordeel:

Mooi gedaan met die bal! Maar wat wil de stichting nu eigenlijk van mij als kijker? Oké, ze willen dat ik naar de site meerdanvoetbal.nl ga. Waarom zou ik dat doen als er niet wordt uitgelegd wat ik daar kan vinden? Alles wat wordt gezegd in de commercial over hetgeen een bal kan bereiken, zal ik direct beamen. Daarvoor hoef ik niet op de site te kijken. Als ik wel ga kijken, blijft het vaag. Ik kan me nergens aanmelden als vrijwilliger en als ik op 'Activiteiten' klik, zie ik niet direct een agenda met activiteiten waaraan ik kan deelnemen, want sommige activiteiten zijn meerjarenprogramma's.

De grote vraag blijft dus: wat wil je van me? Het lijkt nu een introductiecampagne zonder dat er iets te introduceren valt. Na lang zoeken kom ik op een pagina waarop clubs gemotiveerd worden om zelf iets te organiseren (en subsidies aan te vragen). Was het dan niet makkelijker geweest om die commercial af te sluiten met iets als 'Wil jij met je club ook iets betekenen voor de maatschappij? Kijk op meerdanvoetbal.nl en doe mee!'

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Rick Leijten

    Ik zie de reclame en vraag me hetzelfde af, wat is het doel van de reclame die ik nu voor me ogen zie… Ik kreeg de indruk dat de negativiteit die voetbal met zich mee kan brengen (lastige supporters, hooligans, frustraties en ruzies), weggesjort moest worden door de positieve dingen van het voetbalspel.

    Ik krijg het idee dat er een organisatie is (meer dan voetbal) die zich inzet in het positieve van het spel.

    Dus naar mijn mening doelstelling behaald.

    Leuke reclame.


    7 maart 2012 om 15:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!