ReclameReview: Koningsdagtrekking van de Staatsloterij

27 april 2022, 13:02

Stel je eens voor dat je een Staatslot, waarvan je vrijwel zeker weet dat je er een mooie prijs mee wint, verstopt in een gelukskatje. En ineens is dat katje weg. Dat drama schotelt de Staatsloterij ons voor in deze speciale commercial voor de Koningsdagtrekking.

Credits

Bureau: TBWA/Neboko

Creatieven: Matthijs Slot, Ernst Jan van Rossen, Sander Volleman

Productie: Czar

Regisseur: Jonathan Herman

Doelstelling

Meer Staatsloten verkopen, met name voor de Koningsdagtrekking.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Oranje tompoucen, het beste plekje op de vrijmarkt en een oranje outfit. We kunnen niet wachten tot het Koningsdag is! In de nieuwe commercial van de Koningsdagtrekking van Staatsloterij is te zien dat alles draait om het vinden van het gelukskatje. Want in het gelukskatje, zit een Koningsdaglot! Het klopt dat de TV commercial niet is opgenomen bij Paleis Huis ten Bosch. Helaas mochten we daar niet filmen.”

Oordeel

De Staatsloterij heeft natuurlijk een naam hoog te houden als het gaat om Koningsdagcommercials. Daarbij is het vrij logisch dat ze hun dierenthema doortrekken naar Koningsdag. In dit geval gaat het wederom om een dier dat erg veel waarde heeft voor de eigenaar. Maar waarom wordt nu juist dit ene katje verkocht op de vrijmarkt, terwijl de rest van de verzameling er nog gewoon staat?

Alleen omdat het oranje is?

In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Fritsie-commercial van de afgelopen jaarwisseling, heeft deze commercial een hoog slapstickgehalte. Het muziekje en de stuntelige tocht door stad en land dragen daar zeker aan bij. De clou van het verhaal is dat het katje inclusief lot in koninklijke handen terecht is gekomen. Dat gedeelte vind ik dan net iets minder grappig, met ‘je woont hier trouwens best leuk’. Het nonverbale deel overtuigt me meer dan het verbale deel (en wie had nog meer de d/t-fout gespot in de ondertiteling?).

Al met al doet de commercial zijn werk wel: als kijker word ik eraan herinnerd dat er een speciale Koningsdagtrekking is. De sfeer van de traditionele vrijmarkt komt er goed in terug. Het ademt allemaal Koningsdag en dat is precies de bedoeling. Dat ik hem dan niet zo grappig vind, is van minder belang.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!