ReclameReview: KLM’s Geslaagde Actie

21 juni 2017, 12:30

KLM heeft op 15 plaatsen in heel Nederland geslaagde scholieren verrast met gratis vliegtickets. Van de 210.000 scholieren die eindexamen hebben gedaan, hadden maar liefst 45.000 zich aangemeld voor KLM’s Geslaagde Actie. De 15 eindexamenkandidaten wonnen ieder twee KLM-vliegtickets.

Credits

Bureau: NEEW

Creatives: Daphne Koenen & Timon Zijderlaan

Account Manager: Josien Vink

3D Productie: Colorbleed

Actiesite: Livewall

Film: Bigshots

Productie: Promodukties

Verantwoordelijk bij KLM: Germaine Vogelaar, Anouk Dozel

De doelstelling

Verhogen van de likeability en top-of-mindpositie.

De uitwerking

Meedoen aan de actie was eenvoudig: eindexamenkandidaten konden vanaf 2 juni alvast virtueel hun vlag en schooltas uithangen op een speciale website. Als zij op 14 of 15 juni te horen hadden gekregen dat zij geslaagd waren én hun vlag en schooltas aan de vlaggenmast hadden gehangen, maakten zij kans op de tickets. Op 16 juni vroeg in de ochtend trok een team van KLM door het land om de schooltassen van 15 willekeurig gekozen winnaars te vullen met vliegtickets.

De hoofdprijzen zijn gevallen in Venray, Sint-Michielsgestel, Heemstede, Gouda en Denekamp. Geslaagden wonnen ieder twee vliegtickets naar een KLM-bestemming naar keuze, waar ook ter wereld. Tien andere prijswinnaars vonden ieder twee vliegtickets naar een Europese KLM-bestemming naar keuze in hun schooltas.

Het oordeel

Wat ik vooral geniaal vind aan deze actie is dat KLM het moment geclaimd heeft. Precies zoals Unox dat heeft gedaan met de nieuwjaarsduik en Cup-a-Soup met ‘vier uur’. Hoe langer ze KLM’s Geslaagde Actie volhouden, des te sterker wordt het onderdeel van onze cultuur. En dat is natuurlijk precies wat je wilt als merk.

Als je het goed bekijkt, is de actie op zich natuurlijk helemaal niet zo bijzonder. KLM deelt wat vliegreizen uit, want dat is nu eenmaal hun core business. Alleen is het in deze context een beloning voor de scholieren die geslaagd zijn, een cadeau om hun harde werk te eren. Daardoor verandert de insteek van zo’n vliegticket ineens, want voor de scholieren is het een megagroot cadeau. Terwijl het voor KLM dus een relatief kleine moeite is.

Ondertussen zijn er maar liefst 45.000 scholieren geweest die zich hebben aangemeld op de actiesite. Dat is bijna een kwart van alle scholieren die eindexamen hebben gedaan! Met het bereik zit het dus wel goed, zeker voor een eerste keer. Dit aantal gaat ongetwijfeld alleen nog maar groeien de komende jaren. Misschien stimuleert de actie scholieren wel om nog harder te blokken voor hun examens. Dan is het helemaal een geslaagde actie.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief