ReclameReview: IZZ hoopt dat zorgmedewerkers ook goed voor zichzelf zorgen
Het seizoen van de zorgverzekeringen is in volle gang. Ook IZZ, de zorgverzekeraar speciaal voor zorgmedewerkers, komt met een nieuwe campagne. Hierin belicht IZZ de druk op de zorg vanuit een nieuw perspectief: de mensen die het dichtst bij de zorgmedewerkers staan.
Credits
Bureau: N=5
Creatie: Paul Wagemaker, Arnout Robbe
Creatieve directie: Thijs Bontje
Strategie: Jens Hellewaard
Productie: Anna Bosscher
Online producer: Tisha Hoppenbrouwers
Account: Karijn van den Bossche, Judith Petit
Regisseur: Geertje Kil
D.O.P.:Karel Schepp
Productiemaatschappij: KAAPS
Media: M2Media & Online Company
Verantwoordelijk bij IZZ: Bastiaan Schoel (Hoofd Collectiviteit en Communicatie) en Marieke Harmsen (Communicatieadviseur Leden)
Doelstelling
Ervoor zorgen dat zorgmedewerkers ook goed voor zichzelf zorgen.
Uitwerking
Uit het persbericht: De campagne is gebouwd op de insight dat meer dan de helft (54%) zich zorgen maakt om hun gezondheid. Veel zorgmedewerkers hebben namelijk een blinde vlek waar het de eigen zorg betreft en zijn vooral gericht op anderen. Door ze aan te spreken via de mensen die het dichtst bij ze staan, hoopt IZZ dat de boodschap ‘Zorg ook goed voor jezelf’ echt raakt!
Thijs Bontje, Creative Partner bij N=5: ”Juist nu het applaus voor de zorg verder weg lijkt dan ooit, is het sterk om een emotioneel statement te maken. Een campagne die laat zien hoe mooi het vak in de zorg is, maar die ook de enorme druk invoelbaar maakt. Dichtbij en op de huid, echte verhalen.”
Uit recent onderzoek door marktonderzoekbureau KIEN i.o.v. Stichting IZZ blijkt dat de meerderheid van de naasten van de zorgmedewerkers zich zorgen maakt om hun mentale en fysieke gezondheid. Het werk van de zorgmedewerkers trekt een grote wissel op hun gezin, familie en vrienden. IZZ maakt zich al jaren hard voor zorgmedewerkers met de boodschap dat zij altijd voor anderen zorgen, maar niet moeten vergeten dat ook voor zichzelf te doen. Die boodschap wordt, na anderhalf jaar COVID-19 alleen maar relevanter. De werkdruk in de zorg is onverminderd hoog.
Bastiaan Schoel, hoofd Collectiviteit en Communicatie bij IZZ: “We willen laten zien én voelen dat we geven om de zorgmedewerkers. N=5 is er bijzonder goed in geslaagd om dat insight te vertalen naar een campagne die raakt. De aanhoudende druk op de zorg vraagt wat van ons allemaal. De campagne is een oproep aan iedereen om zorgmedewerkers in jouw omgeving een hart onder de riem te steken en ze te helpen om gezondheidsklachten voor te zijn, of in elk geval vroegtijdig te signaleren.”
Oordeel
Belangrijk bij een campagne is altijd dat je anders bent dan anderen. Zeker als het gaat om een grote vijver, zoals zorgverzekeringen, wil je niet één van de velen zijn. Wat mij betreft is IZZ er zeker wel in geslaagd om een ander verhaal te vertellen dan andere zorgverzekeraars. Er wordt met geen woord gesproken over de premie of de invulling van de zorgverzekering. Het gaat puur om de zorg voor de zorgmedewerkers. Dat is absoluut een unieke invalshoek.
Het nadeel van deze aanpak is dat de commercials of prerolls niet direct herkenbaar zijn als reclame voor IZZ. Ze zijn meer documentaire-achtig, wat er uiteraard wel weer voor zorgt dat je blijft kijken. De emotionele aanpak doet op dat gebied zijn werk. Zo wordt het nadeel direct omgezet in een voordeel. Met daarbij ongetwijfeld de gedachte dat zorgmedewerkers eerder hun aandacht houden bij beelden die van toepassing zijn op hun eigen vakgebied. Ik snap de afweging daarom wel.
De keuze voor een emotionele benadering zorgt er echter ook voor dat je niet kunt afsluiten met USP’s of andere rationele argumenten. Daarom moet IZZ dus maar hopen dat de zorgmedewerkers die deze campagne zien, hun weg al weten te vinden naar de website en daar zien welke voordelen IZZ biedt voor deze doelgroep. Het blijft werven met een omweg. Maar laten we ook niet vergeten dat deze campagne een hart onder de riem is voor alle zorgmedewerkers die al jaren verzekerd zijn bij IZZ en hier uitgebeeld zien wat zij (hopelijk) al hebben ervaren in de praktijk: dat er ook aandacht is voor hun welbevinden.