ReclameReview: InShared
De vorige campagnes van InShared richtten zich voornamelijk op verhoging van de naamsbekendheid en het laden van de slogan “We All Benefit”. InShared is nu klaar voor de verdiepingsslag waarbij het verzekeringsconcept met de slogan nog meer lading krijgen. Uitgangspunt is het onderlinge verzekeringsprincipe: we leggen allemaal geld in, zodat we elkaar kunnen opvangen als er schade is. Als er een keer geld over blijft omdat er minder is uitgekeerd, dan verdelen we dat geld over mensen die schadevrij zijn gebleven.
Credits:
Bureau: DDB
Account: Iris Minnema
Concept: Nils Taildeman, Menno Schipper
Productie: Roosenstein.com
Regisseur: Joris Dommels
Producer: Robert Roosenstein
Klant: Bettina Dalenoord, Mars Samsom
De doelstelling:
Communiceren dat je bij InShared geld terug krijgt als er minder schade wordt uitgekeerd dan verwacht.
De uitwerking:
De unieke propositie van InShared is: ‘Als er minder schade wordt uitgekeerd dan verwacht, vloeit er een deel van de premie terug naar de klant. Deze boodschap staat ook in deze campagne weer centraal. De hoofdrolspelers van de campagne, mensen met verantwoordelijkheidsbesef, hopen door zelf op ridicule wijze schade te voorkomen hun verzekeringspremie retour. InShared richt zich op een verantwoordelijk type klant om er samen alles aan te doen om schade te voorkomen en zo mogelijk premie terug te krijgen aan het eind van het verzekeringsjaar.
Het oordeel:
Ten eerste vind ik de propositie van InShared niet zo uniek als zij dat zelf vinden. Het is volgens mij gewoon de aloude verzekeringsmethode van onderlinge waarborgmaatschappijen. Maar goed, iedereen vindt het natuurlijk fijn om geld terug te krijgen, dus ik snap dat je voor die USP kiest.
Dan de nieuwe campagne. Het lijkt me verstandig om inderdaad nu de verdieping te zoeken. De naam InShared zal voor veel mensen echter gelinkt worden aan de geanimeerde commercials die zij de afgelopen jaren hebben gemaakt. Daar stappen ze nu vanaf. De eerste uitdaging is dus om de naam InShared te verbinden aan de nieuwe visuele stijl. Daar zal wel wat tijd voor nodig zijn, gok ik, want pas in de laatste 3 seconden wordt de naam InShared getoond en genoemd. De grapjes uit de commercials roepen een gniffel op door hun knulligheid, wat precies de bedoeling zal zijn. De provinciale accenten van de acteurs zorgen misschien voor meer 'echtheid', maar het maakt de teksten ook minder goed verstaanbaar.
Het idee achter de campagne vind ik goed: manieren laten zien waarop InShared-verzekerden er zogenaamd voor zorgen dat ze geen schade hoeven te claimen en dus meer kans hebben op geld terug. Ik denk alleen dat de overstap van de animatiestijl naar deze 'real-life-stijl' erg groot is. De doelgroep zal er aan moeten wennen. Vandaar dat ik het zie als overgangscommercials: ze zullen vast niet direct voor enorm veel nieuwe klanten zorgen, maar het is een duidelijke stap in een nieuwe communicatierichting.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de commercial(s) toch wel geweldig vind. Het op een amateuristische manier brengen van reclame is heeeeeel tricky en valt bijna altijd slecht uit (denk aan de tandartsen in tandpastareclames, en (kots) Carglass (kots)). Maar ik moet eerlijk toegeven dat ze dat bij InShared heel leuk hebben gedaan, zijn echt knullige maar authentieke manieren om geen schade te hoeven claimen.
Branding kost nou eenmaal veel tijd en veel geld. Het is inderdaad een proces wat jaren in beslag neemt, maar eenmaal een brand zijn de kosten vele malen lager. Ik vind persoonlijk de overgang wel wat laat komen, maar je moet ook rekening houden met mensen die bijna geen tv kijken.
Gijs
Branding kost nou eenmaal veel tijd en veel geld. Het is inderdaad een proces wat jaren in beslag neemt, maar eenmaal een brand zijn de kosten vele malen lager. Ik vind persoonlijk de overgang wel wat laat komen, maar je moet ook rekening houden met mensen die bijna geen tv kijken.
Gijs
mijn website
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!