ReclameReview: Hornbach viert je imperfecte klussen

17 november 2021, 14:00

Niet alles gaat in één keer goed, zeker als het om klussen gaat. Hornbach snapt dat, zo blijkt uit hun nieuwe campagne. Onder het motto ‘Het is niet slecht. Want het is jouw project!’ zien we allerlei schitterende voorbeelden de revue passeren.

Credits

Bureau: HEIMAT, Berlijn

Productie: Tony Petersen Film

Regie: Rune Milton

Music: Thomas Berlin

Sound design: Loft Tonstudios GmbH, Berlijn

Doelstelling

Trots aanwakkeren bij doe-het-zelvers.

Uitwerking

Uit het persbericht: Wat je eigenhandig maakt hoeft niet perfect te zijn. Sterker nog: een kleine imperfectie maakt jouw project uniek. In haar nieuwste campagne wil HORNBACH doe-het-zelvers trotser maken op hun eigen werk. In de campagnevideo zien we hoe zij de schoonheid gaan inzien van de onvolkomenheden in hun project: ‘Het is niet slecht. Want het is jouw project!’

“Een beetje scheef, wat gekraak, een spijker krom … We herkennen allemaal dat een klusproject soms niet het perfecte resultaat oplevert”, vertelt Maarten Post, Hoofd Marketing & Communicatie HORNBACH Nederland. “Maar dat hoort bij het doe-het-zelven. Met deze campagne laten we zien dat het juist wel iets hééft, die kleine imperfecties. Het maakt jouw project uniek en laat zien dat iets echt zelfgemaakt is.”

Is je zelf getimmerde stoel eindelijk klaar, blijkt een poot toch korter dan de rest. Loop je over je eigenhandig gelegde vloer, hoor je een plank kraken. Of op je vers betegelde wand, zit toch een tegeltje scheef. “Balen natuurlijk, we hebben het allemaal meegemaakt”, aldus Post. “Maar dan komt vaak ook het besef dat je het helemaal zélf hebt gemaakt.” Dat zien we in de commercial: de doe-het-zelvers gaan de imperfecties in hun klusprojecten waarderen. Ze zijn er trots op, en terecht!”

De campagne speelt in op de nadruk die er tegenwoordig ligt op perfectie, legt Post uit: “Wij willen laten zien dat kleine onvolkomenheden juist karakter geven. Aan meubels, vloeren, huizen. En aan mensen. Wat je met je eigen handen maakt, heeft ongelofelijk veel waarde. Het gaat misschien niet altijd van een leien dakje, maar dat maakt het alleen maar mooier. Je werkt je in het zweet, gaat die uitdaging aan en zet door totdat het gelukt is. Elk project waar je helemaal voor gaat is een succes.”

Oordeel

Ik vind de commercials van Hornbach altijd zó goed! Voordat je een afzender ziet, weet je al direct door de sfeer dat het Hornbach is. Alleen herkenbare, langlopende campagnes krijgen dat voor elkaar en dat is al een prestatie op zich. Het is iets in de kleurstelling, het tempo, de muziek, de casting. Alles bij elkaar. Dat vind ik echt heel knap, want het lukt ze elke keer weer om aan hun eigen hoge standaard te voldoen.

Dan de inhoud van deze campagne. Daarmee wekt Hornbach heel wat sympathie op. Want zelfs de beste die-hard-klussers krijgen te maken met imperfecties in hun projecten. Laat staan de amateurklussers die maar eens in de zoveel jaar naar de bouwmarkt gaan om eindelijk dat ene project op te pakken. In een wereld die steeds meer draait om het tonen van perfectie via social media, is Hornbach zijn typische recalcitrante zelf. Door te vieren dat veel projecten juist niet perfect zijn, nemen ze in principe een last van de schouders bij hun doelgroep. Erg goed gekozen dus, deze insteek.

Oké, sommige voorbeelden zijn wel wat overdreven. Als je een stoel hebt gemaakt waarvan een poot écht centimeters te kort is, dan zou ik daar wel een iets stabielere oplossing voor willen dan een blokje hout. Maar een tegel die iets scheef zit zou me echt niet boeien. En die gelekte verf is écht mooi zo. Dus er zijn zeker gradaties van imperfectie aan te geven. Misschien een idee voor een nieuwe Hornbach-verflijn: 50 tinten imperfectie?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

3 Reacties

    mgvandenbroek

    Mij heb je. Snel herkenbaar, hij is ook wat minder “over de top” dan eerdere commercials volgens mij. En voor mij als klusser (in 7 jaar het hele huis) vind ik dit wel mooi: kleine onvolkomendheden die het “eigen” maken. Hoewel die stoel, vind ik niet kunnen. Tegeltje vond ik arty, en die verf prachtig. Wat er misschien ook wel in zit (vooral die bij dat schilderij): dit overkomt mij niet, ik kan dit beter, ik zou het opnieuw doen. Echt wel. Dan “doet” zo’n reclame ook echt iets, en ben geen advertising expert, maar das wel zo’n beetje de bedoeling.


    17 november 2021 om 14:55
    Hardcopy

    Goed punt, Matthijs: de competitiedrang van de doelgroep aanjagen zou ook een bijkomstig effect kunnen zijn van de campagne.


    17 november 2021 om 15:02
    Pitty van Verseveld

    Is het mogelijk om het nummer van Thomas Berlin ‘Vor Dir’ te kopen?


    10 januari 2022 om 07:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief