ReclameReview: Heineken Trophy Stunt
Stel je voor dat je als nietsvermoedende voetbalfan een hotelkamer in komt gelopen en daar staat ineens de cup met de grote oren op je te wachten. Oké, misschien voelt het niet helemaal hetzelfde als wanneer je hoogstpersoonlijk de Champions League hebt gewonnen, maar het is zeker wel een hoogtepuntje. Heineken gebruikte dit gegeven in een guerilla/viral/stunt door de reacties van fans op de beker te filmen.
Credits:
Bureau: United State of FansTBWA
Creatie: Armand du Bois en Hubert Visser
Creatieve directie: Kari Shaw
Strategie: Antonie van Schendel
Account: Guido Klomp en Aniek Ajanaku-Holland
Producer: Melissa Lee
Productiemaatschappij: Monodot / Verheyden
PR: Pitch London
Verantwoordelijk bij cliënt: Tim Ellerton, Roeslan Danoekoesoemo, Marnie Kontovraki, Christopher Carroll
De doelstelling:
Heineken neerzetten als official sponsor van de UEFA Champions League.
De uitwerking:
Als official sponsor van de UEFA Champions League toert Heineken dit jaar de wereld rond met de officiële Trophy. Om dat te vieren laat United State of Fans door middel van een stunt zien wat er gebeurt als voetbalfans ineens oog in oog met de Trophy komen te staan. Op de dag van de wedstrijd werden incheckende fans niet naar hun eigen hotelkamer gestuurd, maar naar een kamer met verborgen camera’s… en een onverwachte gast.
Het oordeel:
Ik vind het best leuk bedacht, maar hij is natuurlijk lang niet zo briljant als de actie rond de Champions League-finale van 2009. Daarbij vergeleken is deze nieuwe 'stunt' zelfs een beetje saai. De bedoeling van een dergelijke actie is natuurlijk dat de video viral gaat. Maar eigenlijk is het verhaal achter de stunt daarvoor eigenlijk te dun. Je komt in een hotelkamer en daar staat de beker die elke voetballer wil winnen: ja, en dan? Tuurlijk gaan mensen dan foto's maken met hun smartphones en een beetje gek doen. Big deal. Dat is denk ik het grootste probleem hier: het Bananasplit-effect ontbreekt. Je hebt niet echt het gevoel dat deze mensen in de zeik worden genomen als je zit te kijken. Of dat Heineken als geniale grappenbedenker wordt neergezet, zoals bij de finale in 2009. Op een of andere manier mis ik de epicness. Maar goed, ik hoor van sommige mensen dat ze deze actie wél geslaagd vinden, dus er zullen zeker genoeg mensen worden aangesproken. Bijna 600.000 views op Youtube is natuurlijk ook niet niks.