ReclameReview: heeft Van Gogh nog branding nodig?

22 september 2021, 13:02

Wie was Vincent van Gogh? Hoe keek hij naar de wereld en waarom schilderde hij wat hij schilderde? Volgens het Van Gogh Museum zijn dat vragen waar we over na moeten denken met zijn allen. Daarom hebben zij dit centraal gesteld in de nieuwe merkcampagne.

Credits

Creatie: Van Gogh Museum, Café Society en New Amsterdam

Doelstelling

Met de campagne ‘Zie Van Gogh’ hoopt het museum een nieuwe generatie museumbezoekers te bereiken en alle bezoekers uit te nodigen om, vanuit hun eigen perspectief, het leven en werk van Vincent van Gogh en zijn tijdgenoten te zien en te ervaren.

Uitwerking

In het persbericht is te lezen dat de merkcampagne een nieuwe generatie museumbezoekers en al bestaande cultuurliefhebbers in Nederland en daarbuiten uit te dagen om Van Gogh en zijn schilderijen echt te zien, in plaats van vluchtig te kijken. “Door op online kanalen en outdoor reclame de perspectieven te delen van museumbezoekers, Van Gogh-kenners en mensen die zich om persoonlijke redenen verbonden voelen met Van Gogh, worden mensen uitgenodigd om zijn kunst zelf in het echt te komen zien. De verschillende perspectieven worden verbeeld door een caleidoscopische opname van meesterwerken in het Van Gogh Museum.

“In de merkcampagne vormen de mens achter Vincent van Gogh en het perspectief van de bezoeker het uitgangspunt. Aan de lancering van de nieuwe merkcampagne is een uitgebreid merkpositioneringtraject voorafgegaan. De huidige missie en kernwaarden passen bij het karakter van het museum: een inclusief museum dat mensen wil inspireren met het leven en werk van Vincent van Gogh en zijn tijdgenoten.”

Yvonne Nassar, Senior Manager Marketing & Communicatie van het Van Gogh Museum: “Samen met Café Society en New Amsterdam werken we aan het bieden van een persoonlijk en eigentijds perspectief op Van Goghs werk en leven. We willen hiermee verbinden en verrassen. Door de mens in ons museum een centrale rol te geven, hopen we onze bezoekers te raken.”

Oordeel

In principe houdt het voor een museum met beroemde kunstwerken toch op als de beschikbare doelgroep die kunstwerken vaak genoeg heeft gezien? Je kunt dan een generatie wachten, zodat het grote verwonderen kan beginnen bij een nieuwe, verse doelgroep. Of je kunt je richten op de die-hards die Van Gogh geweldig vinden en ze prikkelen om nogmaals te komen kijken, maar dan met een andere insteek. Het Van Gogh Museum heeft gekozen voor een combinatie van deze twee.

In 30 seconden word je als potentiële doelgroep een beetje opgeleid

In de campagne komt eerst een kind aan het woord (nieuwe generatie) die in zijn eigen woorden uitlegt wat hij mooi vindt aan het schilderij van Van Gogh. Dat triggert ouders en leraren ongetwijfeld om eens naar het museum te gaan met de kinderen. Maar er komt ook een expert aan het woord (die-hard) die uitlegt waarom de aantrekkingskracht van de schilderijen ook na vele jaren blijft bestaan. Prima doelgroepbenadering dus.

De discussie over kunst zal altijd gevoerd worden, maar ik denk dat het voor iedereen wel duidelijk is dat uitleg en context kunst beter te begrijpen maken. Je waardeert het meer als je weet waar je naar kijkt. Die insteek heeft het Van Gogh Museum ook nog eens gekozen met deze campagne. In 30 seconden word je als potentiële doelgroep een heel klein beetje opgeleid. Zodat duidelijk wordt dat Van Gogh nog steeds relevant is.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!