ReclameReview: Rijksoverheid – Hackers versus slimme apparaten

2 februari 2022, 14:00

Eén slim apparaat is voor een internetcrimineel genoeg om digitaal bij je in te breken. Om mensen aan te zetten tot het updaten van hun slimme apparaten laten twee ethisch hackers in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) zien wat er kan gebeuren als je je slimme apparaten niet van updates voorziet. De ‘Hack Battle’ is onderdeel van de campagne ‘Doe je updates’.

Credits

Bureau: DOT (D&B, Open Now en TBWANEBOKO)

Productie: VIDIBOKO

Regie: Robbert Doelwijt JR

Productie: Vigics

Geluid en sounddesign: Soundcircus

Postproductie: The Compound

Beheer en redactie website: ECP

Ethisch hackers: Eurofins Cyber Security

PR: HvdM Public Relations

Media: Initiative Media

Doelstelling

Mensen hun slimme apparaten laten updaten.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Dat internetcriminelen via één slim apparaat bij je kunnen binnenkomen om foto’s en andere gegevens te stelen en je apparaten te vergrendelen, is voor veel mensen bekend. Net als het feit dat software-updates helpen om (slimme) apparaten veilig te houden. Maar wat gebeurt er als je updates niet automatisch worden doorgevoerd of je vergeet te updaten?

In de Hack Battle laten ethisch hackers zien wat er gebeurt als een internetcrimineel via een slim apparaat digitaal bij je inbreekt. “Omdat slimme apparaten vaak zijn verbonden met internet, kunnen internetcriminelen deze opzoeken. Zonder dat je het door hebt, gaan zij op zoek naar zwakke plekken en dus ingangen”, zegt Wouter Wessels, een van de ethisch hackers bij Eurofins Cyber Security die meewerkte aan de campagne. “Is je slimme koelkast niet geüpdatet en hangt deze aan “het internet”, dan is dat een potentiële ingang tot de rest van je netwerk. Eenmaal binnen kunnen internetcriminelen verder zoeken in je netwerk en zo op zoek gaan naar bijvoorbeeld een laptop vol waardevolle data. Denk aan een kopie van je paspoort, vakantiefoto’s en andere belangrijke documenten. Deze laptop kan vervolgens vergrendeld worden met bijvoorbeeld ransomware totdat jij geld hebt betaald, terwijl de kopie van je paspoort kan worden gebruikt voor identiteitsfraude. Dat klinkt allemaal best eng zo, maar het is vooral belangrijk dat je je bewust bent van de risico’s en actie onderneemt om te voorkomen dat er digitaal bij jou wordt ingebroken. Dat doe je bijvoorbeeld door updates uit te voeren.”

Door te updaten worden er naast nieuwe features (die heel zichtbaar zijn) ook vaak kwetsbaarheden opgelost. Zo houd je je slimme apparaten veilig én bescherm je je netwerk tegen internetcriminelen. Daarom is het belangrijk regelmatig te checken of er nog updates voor je slimme apparaten klaarstaan. Veel slimme apparaten worden niet automatisch geüpdatet. Ook krijg je niet altijd een melding als er een update klaarstaat.

Je apparaten updaten? Dat doe je zo

Stap 1: Open de app van je slimme apparaat.

Stap 2: Kijk bij ‘Instellingen’.

Stap 3: Klik daar op ‘Updaten’.

Stap 4: Stel ‘Automatisch updaten’ in.

Soms is automatisch updaten niet mogelijk. Zet dan een herinnering in je agenda om elke 1e dag van het nieuwe kwartaal je updates te checken.

Krijg je een melding om een update te doen? Doe het direct. Heb je geen app van je slimme apparaat? Ga dan naar de website van de fabrikant en zoek op ‘update’.”

Oordeel

Heel goed dit. Laat maar zien wat er onzichtbaar voor eigenaren van slimme apparaten kan gebeuren. Luister maar mee hoe hackers zich een weg naar binnen banen en wat ze vervolgens kunnen doen. Veel mensen hebben het pas door als het te laat is en deze campagne doet er alles aan om dat te voorkomen. Bewustwording is hier een belangrijk aandachtspunt, maar ook wel de actiecomponent: update nu.

Terwijl de hackers aan het praten zijn en uitleggen wat ze doen, wordt ook visueel gemaakt dat ze binnen zijn gedrongen in het netwerk. Het onzichtbare wordt zichtbaar. En nee, natuurlijk niet letterlijk, want de door lasers gearceerde plekken zijn niet echt de plekken waar de hackers zich bevinden. Ondertussen wordt er uitgelegd waarom je er als eigenaar van een slim apparaat niet altijd iets aan kunt doen dat je niet helemaal up-to-date bent. Zo blijft de campagne ook weg van vingerwijzen of een schuldvraag. Het is puur informatief, met een actiecomponent op het einde.

De vragen die beantwoord worden in de video zijn heel concreet en dragen bij aan de boodschap. ‘Waarom zou je een slim apparaat willen hacken?’ klinkt als een excuus om je er niet druk over te maken. Maar uit het antwoord van de hackers blijkt dat het een heel makkelijke manier is voor ze om binnen te dringen in je netwerk. Daarna volgt logischerwijs de vraag ‘Hoe voorkom je dit?’. Dat is waar de campagne om draait: doe je updates! Qua communicatieboodschap en de manier waarop deze wordt verkondigd, zitten de makers dus helemaal op het juiste spoor.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief