ReclameReview: Gezonder eten dankzij de Eetwissel
Januari is natuurlijk een prima moment om te communiceren over gezonder eten. Het Voedingscentrum lanceerde daarom net na Nieuwjaarsdag de nieuwe campagne rondom de Eetwissel. Met als boodschap ‘kleine stapjes, dan houd je het beter vol’.
Credits
Bureau: Truman
Creatie: Amber Franssen, Paul Hillesum
Strategie: Nadine Komduur, Paul Hillesum
Productie: Leah Zonneveld, Marie-Louise Toetenel
Filmproductie: Sounds Like Film; Jorrit Gerritsen & Arjan Oosterbaan
Regisseur: Amber Franssen
D.O.P.: Jeroen Simons
Sound: Nando Eweg
Edit: Rogier Gerritsen
Fotograaf: Nick van den Berg
Verantwoordelijk bij het Voedingscentrum: Kitty van Wijk, Valérie Klostermann en Wouter Rosekrans
Doelstelling
Nederlanders kleine stapjes laten nemen richting een gezond voedingspatroon.
Uitwerking
“Nederland, laat je niet gek maken!” is de strekking van de nieuwe campagne van het Voedingscentrum. Onder de noemer Eetwissels laat de campagne kleine veranderingen zien die iedereen kan doorvoeren.
Van de website: “Gezond eten is best een uitdaging. Voor iedereen. Er is geen instant oplossing. Het zit ‘m in je gewoontes. Die pas je niet 1-2-3 aan. Want grote veranderingen hou je moeilijker vol. Zet daarom kleine stapjes. Maak kleine eetwissels binnen wat je nu al eet. Bij elke wissel zorg je beter voor jezelf en het milieu. En daar mag je best trots op zijn.”
Oordeel
Het klopt, hè? De voiceover van de commercial verwoordt de verwarring waar veel Nederlanders mee zitten: je wilt wel gezonder eten, maar wat is gezond? Er wordt zo veel gezegd door allerlei mensen. Daarom vind ik de boodschap ‘Nederland, laat je niet gek maken’ heel goed. Er komt namelijk een heel concrete oplossing uit voort: kleine stapjes in de vorm van Eetwissels. Inclusief de voordelen: je zorgt beter voor jezelf en voor het milieu. Want dat willen we toch allemaal?
“Wat de campagne goed maakt is de stem van de rede – ook al weet ik dat emotie beter werkt”
Oké, de losse Eetwisselcommercials (inclusief Fortnite-dansje en irritant muziekje) wekken misschien wat irritatie op bij mij, maar dat zal vast niet voor de gehele doelgroep gelden. Bovendien zorgt irritatie ervoor dat de commercial beter onthouden wordt dan wanneer je er emotieloos naar kijkt als doelgroep. Dat vergeef ik de makers dus wel.
Er zullen vast genoeg negatieve reacties komen op deze campagne, omdat sommige mensen vinden dat brood uit den boze is, of juist eieren. Tja, dat houd je toch. Wat ik goed vind aan deze campagne is dat het de stem van de rede is – ook al weet ik dat emotie beter werkt in communicatie dan ratio. Maar ook daar is aan gedacht: deze campagne neemt namelijk de emotie onzekerheid weg bij mensen. En dat is heel wat waard.