ReclameReview – Doctors at Soap zegt: 'Doe het voor jezelf'

9 maart 2022, 14:00

Wil je weer verliefd op jezelf worden? Dan wil Doctors at Soap je daar graag bij helpen. De specialist op het gebied van huidverjonging, hair removal 2.0 en injectables als Botox en fillers laat je dit weten in hun allereerste merkcampagne.

Credits

Bureau: N=5 Creatie: Mike Kleijnen, Felix Leenders, Romke Oortwijn

Creatieve directie: Thijs Bontje

Strategie: Bastiaan Weers

Productie: Anna Bosscher, Lotte de Rooij

Online producer: Marcel Hellemons

Account: Judith Petit

Regisseur: Daan Brand

DOP: Diderik Evers

Productiemaatschappij: Foto Formation

Media: IM Lounge

Verantwoordelijk bij Doctors at Soap: Esther Meijer-Litjens, Stephanie Litjens

Doelstelling

De rol als marktleider bevestigen.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Doctors at Soap lanceert vandaag haar eerste campagne “Laat je spiegel spreken”. De nieuwe merkpositionering is ontwikkeld door creatief bureau N=5. In de campagne laat de bekende cosmetische huidkliniek voelen wat het betekent als je vol zelfvertrouwen naar jezelf in de spiegel kan kijken. Met de campagne zet Doctors at Soap de volgende stap om haar rol als marktleider verder uit te breiden in Nederland.

Esther Meijer – Litjens, mede eigenaar en oprichter van Doctors at Soap: “Doctors at Soap staat al jarenlang voor kwaliteit. Met de nieuwe merkcampagne willen we onze marktleiderschaprol bevestigen, verstevigen en uitbreiden. Onze artsen zijn mensen met passie, die werken vanuit het geloof dat iedereen met een goed gevoel naar zichzelf in de spiegel moet kunnen kijken. In sommige gevallen maakt een beetje hulp van onze artsen daarin een enorm verschil. Er is niks mooiers dan iemand weer een beetje verliefd op zichzelf laten voelen. Daar doen we het voor!”

Mike Kleijnen, creative bij N=5: “Zelfvertrouwen gaat niet om hoe anderen je zien, maar om hoe je naar jezelf kijkt. Daarom hielden we echte klanten van Doctors at Soap letterlijk een spiegel voor en keken vanaf de andere kant stiekem met ze mee. Zo zijn we getuigen van dat unieke onbewaakte moment dat ze naar zichzelf kijken en laten we zien dat een behandeling niet voor de buitenwereld is, maar voor die vanbinnen.”

Oordeel

De commercial op zich is heel mellow en opbeurend gemaakt. Daar kun je vrij weinig op tegen hebben als je hem ziet. Een spiegel die tegen mensen praat en ze vertelt dat het er vooral om gaat dat ze zich goed voelen over zichzelf. “Want het gaat niet om hoe anderen je zien, maar hoe je naar jezelf kijkt” is de mooie afsluiter. Niemand zal het hiermee oneens zijn. Mooi ingetogen uitgevoerd ook met neutrale kleuren en zonder uitbundige karakters.

Maar eigenlijk gaat deze campagne natuurlijk om de discussie ‘Wel of niet de natuur een handje helpen met cosmetische chirurgie?’. Ik vermoed dat dit de reden is waarom het zo ingetogen en opbeurend is neergezet. Dit is niet bedoeld als een keihard statement, maar juist als een manier om Botox, fillers en andere cometische hulpmiddelen normaler te maken. Dat vind ik een slimme zet (of ik het er nu mee eens ben of niet). Polariseren is immers niet altijd de beste aanpak. In plaats daarvan laat Doctors at Soap hier simpelweg zien wat hun visie op hun vak is. En dat ze het voor hun doelgroep doen, niet voor de buitenwereld.

Af en toe komt ethiek om de hoek kijken als het gaat om het reclamevak. Als je wilt, kun je alles proberen te verkopen aan je doelgroep, maar is dat dan ook een reden om het te doen? Ik kan me voorstellen dat er in dit geval ook wel de nodige discussies zijn gevoerd: wil je hieraan meewerken, of is het afhankelijk van de manier waarop? Kies je partij voor een bepaalde kant of doe je gewoon je werk en denk je er niet over na verder? Altijd interessant, zulke discussies. Misschien leidden die wel juist tot die opbeurende commercial met die niet te ontkennen boodschap dat je je niet druk moet maken om hoe anderen naar je kijken.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief