ReclameReview: Bavaria maakt het bont, James Bond

6 oktober 2021, 13:00

Daniel Craig, de vertolker van James Bond, stopt ermee. Hij is daardoor niet meer gebonden aan zijn sponsordeal met een bepaald biermerk, toch? Zo redeneert Bavaria in deze inhaker.

Credits

Agency: Fama Volat

Director: Danny Maas

Production company: The Outpost

Executive producer: Bastiaan Mast

Muziek & Audiopost: Amp.Amsterdam // The Sonic Branding Company

Doelstelling

Inhaken op het afscheid van Daniel Craig als James Bond.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Tijd om gedag te zeggen tegen het drukke leven van een geheim agent. In de persiflage ‘Zo. Time to say bye’ van Bavaria zie je hoe de acteur na afloop van de wereldpremière thuiskomt. Na 15 jaar kan hij weer als ‘gewone’ man door het leven en zit hij niet meer vast aan verplichtingen. Eindelijk mag hij genieten van zijn ijskoude favoriet: Zo. Nu eerst een Bavaria 0.0%.

“Dit is niet de eerste keer dat Bavaria het bont maakt. Ook in deze video is de knipoog niet te missen“, vertelt Florent Renders, marketingmanager bij Swinkels Family Brewers. “We zijn een Brabantse brouwer en humor zit in onze genen. Met deze film willen we ook benadrukken hoe belangrijk we het als biermerk vinden dat hard werken beloond wordt: met een Bavaria 0.0% die schuimt, ruikt én smaakt als pils.”

Oordeel

Als je weet dat de afzender Bavaria is (en dat weet je door de ‘Zo.’ en de typografie aan het begin), weet je al lang wat er komt, maar dat maakt niet uit. Deze inhaker is gewoon geslaagd. Een kleine speldenprik naar concullega Heineken, eigenlijk precies zoals Bavaria eerder deed met de Vrienden van Amstel, maar dan nog een stukje subtieler.

Er is flink wat aandacht besteed aan de details: de manier van filmen, het geluid, de gebruikte auto, het mooie huis… Alles is helemaal James Bond. En dan komt het treurige muziekje waarbij de acteur zijn groene flesje in een plant achterlaat, maar bij binnenkomst zwelt de muziek weer aan en neemt hij een slok van zijn Bavaria 0.0%. Een heel verhaal, geheel in stijl, in slechts een minuut tijd.

Gaat er direct meer Bavaria 0.0% verkocht worden door deze commercial?

Gaat er direct meer Bavaria 0.0% verkocht worden door deze commercial? Vast niet heel veel, want het is niet actiematig bedoeld. Maar dit is wel weer een commercial waar je nog een hele tijd aan terugdenkt. En dan weet je dat het om Bavaria ging, misschien zelfs nog wel dat het om de alcoholvrije variant ging. Hoe dan ook, je onthoudt deze inhaker.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief