ReclameReview: Amando

12 juni 2013, 10:09

Als Kesselskramer een commercial mag bedenken, komt er vaak iets bijzonders uit. Zo ook ditmaal voor Amando. De regie van de commercial, die in de Californische Mojavewoestijn werd opgenomen, was in handen van Kevin Kerslake. Kerslake is bekend als regisseur van videoclips van onder andere Nirvana, The Smashing Pumpkins, Red Hot Chili Peppers en Green Day.

Credits:

Bureau: KesselsKramer

Creatie: Gijs van den Berg, Niek Eijsbouts

Klant: Jacqueline Philipsen

Muziek: Robin Rimbaud

Productie: Pieter Leendertse, Eric Barrett

Regisseur: Kevin Kerslake

Strategie: Camiel Bulder, Matthijs de Jongh

De doelstelling:

Het merk Amando opnieuw onder de aandacht brengen bij de doelgroep.

De uitwerking:

Amando is vooral bekend van aftershave en eau de toilette. Door toenemende vraag naar huidverzorging voor mannen breidt het de productlijn uit en krijgt het merk een opfrisbeurt. De herintroductiecampagne van Amando is ontwikkeld door KesselsKramer Amsterdam en geproduceerd door KesselsKramer Los Angeles. Het is de eerste campagne waarin beide KK-vestigingen samenwerkten.

Het oordeel:

Je hebt weleens commercials waarbij je achteraf in verwarring bent over wat ze je nu precies voor boodschap voorgeschoteld hebben. Dat is hier ook gedaan, maar dan bewust. Aan de ene kant is het allemaal heel mooi gemaakt en aan de andere kant komt de lompe actie tussendoor waarbij het model een bad neemt in de betonmolen. Je kijkt er echt naar met een welgemeende 'WTF did I just see?'. En dus ga je ineens opletten om bewust te kijken naar een commercial waar je normaal gesproken ongeconcentreerd naar zou kijken.

Respect voor wat KesselsKramer hier in 20 seconden neerzet voor Amando. Je hoeft geen USP's te communiceren, want het is een kwestie van smaak: als je in de winkel staat, ruik je even aan dat spul en dan weet je of het bij je past of niet (zo doe ik dat tenminste). Kortom, hier gaat het alleen om het top-of-mind maken van het merk Amando, zodat je er in de winkel weer aan denkt. Deze vreemde commercial zou daar toch voor moeten kunnen zorgen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Nick Dijkstra

    Geweldige reclame, mooi gemaakt en steekt tegelijkertijd de draak met het genre ‘mooie reclames’ door de draaiende betonmolen. Gaat daarin wel mee in de ‘ik-neem-mezelf-niet-te-serieus-beweging’ die bij mannen producten hoort (e.g. Old Spice, Axe en enigszins Heineken).


    12 juni 2013 om 11:29
    Leonwhale

    Prachtig hoe je een commercial kan maken waarin een close-up zit van iemands edele delen, zonder dat daarover ophef ontstaat!


    12 juni 2013 om 13:30
    bramkoster

    @Leon: close-up? Zo duidelijk en dichtbij is het toch niet?


    12 juni 2013 om 13:45
    Nathan

    Gaaf hoor, net als zeeman een merk waar je als (jongere) man absoluut niet geassocieerd mee wilde worden (want Kruidvat paupermeuk) maar nu ineens hip is.


    13 juni 2013 om 12:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!