ReclameReview: a.s.r. (Sticks blijft kritisch)

28 juni 2017, 13:00

In het vervolg op de campagne van vorig jaar levert rapper Sticks samen met betrokken bekende Nederlanders het bewijs dat a.s.r. in medicijnen, kinderonderwijs en groene energie investeert in plaats van in kinderarbeid, wapenhandel en de tabaksindustrie.

Credits

Bureau: Pool

Creatie: Erwin Kleinjan

Regisseur: Paul Meyer

Strategie: Bob Stehmann

Verantwoordeijk bij a.s.r.: Boudewijn van Uden, Hella de Weger en Nathalie van den Bor

De doelstelling

Likeability verhogen door te laten zien dat a.s.r. een duurzaam beleggingsbeleid heeft en duidelijke keuzes maakt.

De uitwerking

Voor de nieuwe campagne heeft rapper Sticks drie bekende Nederlanders uitgenodigd samen met hem te rappen over een onderwerp dat hen aan het hart gaat. Voor actrice Katja Schuurman (Return to sender) is dat kinderarbeid. Voor oorlogsfotograaf Eddy van Wessel is dat wapenhandel en voor longarts Wanda de Kanter is dat haar strijd tegen de tabaksindustrie.

De nieuwe campagne is een vervolg op “Het andere verhaal’ waarin a.s.r. Sticks het podium gaf om te laten zien wat er leeft in Nederland. Sticks gaat nu nog een stap verder en legt samen met drie deskundigen uit waarom het voor a.s.r. belangrijk is om niet te investeren in zaken waar niemand achter kan staan. a.s.r. laat met deze campagne zien dat a.s.r. een duurzaam beleggingsbeleid heeft en duidelijke keuzes maakt. a.s.r. investeert geen premiegeld in kinderarbeid, wapenhandel en de tabaksindustrie.

Het oordeel

Het lijkt erop dat ik op mijn wenken bediend word, want in de ReclameReview over de campagne van vorig jaar eindigde ik met:

Met de tekst van de rap zal iedereen het eens zijn. Sticks verwoordt wat we allemaal willen van onze verzekeraar. Nu is het aan a.s.r. om zich echt op deze manier te onderscheiden, want met alleen een commercial ben je er nog niet.

Nou, hier is dan het vervolg, inclusief de actiepagina ‘Het andere bewijs‘. In drie korte commercials rappen drie bekende experts met de stem van Sticks mee over hun onderwerp.

Ik geloof ze. Ze zullen echt niet zo dom zijn om claims te maken die ze niet waar kunnen maken, want factcheckers kunnen de verzekeraar zo ontmaskeren als het niet klopt. Daarmee is mijn vertrouwen in de verzekeraar wel iets gestegen. Zo zal het gaan, stapje voor stapje het vertrouwen weer opvijzelen door jezelf steeds weer te bewijzen als verzekeraar.

Zouden de BN’ers trouwens alleen met de stem van Sticks playbacken omdat ze zelf niet kunnen rappen? Of zou er nog iets anders achter dit idee zitten? Eigenlijk vind ik het niet zo handig gedaan, want dit is weer een stukje nepperij dat je de doelgroep voorschotelt. En daar ging nu juist de hele campagne om: bewijzen dat de verzekeraar je niet nept…

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!