Reclamekoeien

1 april 2003, 13:09

imageIn Enschede presenteerde communicatie- en ontwerpbureau Axis Media Partners een primeur. Door het ontrafelen van het DNA van koeien zou het mogelijk zijn het vlekkenpatroon zo goed te manipuleren dat op de huid vrijwel ieder logo of tekst kon worden geplaatst.

Mediafact ging op zoek naar deze en andere 1-aprilgrappen op Internet.

Reclamekoeien, nicotinebonus en zwarte wip

Koeien met een reclametekst, een schimmelsnuffelhond, een brandweerauto met zijwieltjes. Het was vandaag weer flink raak met de 1-aprilgrappen (wel beduidend minder dan de vorige jaren). De opvallendste kwam van de Amsterdamse organisatie Vakwerk, die dinsdag uitriep tot de dag van de belastingvrije seks ofwel de dag van de zwarte wip.

Zwarte Wip

Volgens Vakwerk levert de prostitutie vandaag de dag zo weinig op dat het geen zin heeft om nog belasting te betalen. Het motto van de actie luidde ‘plat met de hoeren’.

Reclamekoeien

In Enschede presenteerde communicatie- en ontwerpbureau Axis Media Partners een primeur. Door het ontrafelen van het DNA van koeien zou het mogelijk zijn het vlekkenpatroon zo goed te manipuleren dat op de huid vrijwel ieder logo of tekst kon worden geplaatst.

“De Universiteit Wageningen heeft zes jaar onderzoek gedaan naar het DNA van koeien. We zien in de ontdekking een gat in de reclamemarkt”, zei een woordvoerster van het bedrijf. Belangstellenden krijgen op de website www.axis.nl/dnad alle informatie over het nieuwe reclamemedium.

Nicotinebonus

De gemeente Dordrecht kondigde aan dat niet-rokende ambtenaren vanaf 1 april kunnen rekenen op extra vrije dagen, een maandelijkse bonus en andere privileges. De maatregel staat in de wandelgangen al bekend als de nicotinebonus.

Schimmelsnuffelhond

Het Nederlands Architectuurinstituut (NAI) in Rotterdam onthulde de komst van een schimmelsnuffelhond. De hond, een Hongaarse Kuvasz genaamd Czara, is getraind in het opsporen van schimmels, zilvervisjes en inktvraat. Na lovende berichten van de Stadsbibliotheek Leipzig waar een collega-hond een uitbraak van zilvervisjes net op tijd ontdekte, besloot de directie van het NAI over te gaan tot de aanschaf van eenzelfde soort hond.

TPG

TPG maakte bekend dat een brief versturen duurder wordt. Volgens de monopolist op het gebied van briefpostverwerking stijgt het versturen van een brief tot 20 gram 1 cent in prijs. Daarmee komt het tarief op 40 eurocent. Aangezien er nog veel postzegels van 39 Eurocent in omloop zijn, wordt er een speciale postzegel van 1 eurocent uitgegeven.

Brandweerauto met zijwieltjes

De gemeente Deventer verspreidde een bericht over een brandweerauto met nieuwe zijwieltjes. Door de wieltjes zou het voertuig sneller een bocht kunnen nemen. Het bericht werd ondersteund met een foto van de wagen met de wielen. Een lokale kabelkrant en een regionale radiozender trapten in de grap.

Friese trein

Vervoersorganisatie NoordNed kwam met het nieuws over een ‘Friese trein’ op het traject Leeuwarden-Groningen. E?n van de treinen zou voortaan in de kleuren van de Friese vlag (rood, wit en blauw) door het landschap rijden. De conducteurs en machinisten op die trein dragen volgens NoordNed een stropdas met de Friese vlag erop.

Boomerang kaarten

Het bureau Boomerang Media uit Amsterdam verspreidde kaartjes, waarmee grappenmakers mensen schrik aan kunnen jagen. De ontvangers lezen dat ze zich als vrijwilliger hebben gemeld voor een gezellig etentje met een gedetineerde, als onderdeel van zijn of haar herintegratie in de samenleving.

Honest Thief

De nieuwe bestandsuitwisselingsdienst The Honest Thief blijkt niets anders te zijn dan een publiciteitsstunt om een boek te verkopen. De initiatiefnemers maakte dit op 1 april bekend. Van een echte 1 aprilgrap is echter geen sprake omdat er geen enkele link met deze datum bestond.

The Honest Thief beloofde een legaal uitwisselingsnetwerk aanbieden wat toch gratis was voor de gebruikers. De makers wilden de uitvoerende artiesten betalen door de rekentijd op de PC’s van haar gebruikers aan bedrijven te verkopen. Iedereen die gebruik zou maken van de muziekuitwisselingsdienst zou de ongebruikte rekenkracht van zijn computer ter beschikking moeten stellen.

Vrijwel alle internet-nieuwssites en een groot aantal kranten, waaronder de Wallstreet Journal, publiceerde artikelen over de dienst.

Cistron

Internetaanbieder Cistron is ‘om’. “De Cistron Group, bekend om haar no-nonsense technische benadering van de xDSL markt, gaat technologie van Microsoft gebruiken om zo haar technische voorsprong in Nederland te behouden”, schreef de provider gisteren in een bericht op zijn voorpagina.

“Alle Cistron klanten zullen een Microsoft Passport krijgen en een Hotmail-account. Hierdoor zal spam tot het verleden behoren. Alleen aanbiedingen waarvoor de klant echt ge?nteresseerd is zullen naar hem gemaild worden. Cistron is al in overleg met honderden bedrijven om deze waardevolle gegevens aan te bieden.”

Rapper Def P. in jury Idols

De OPmeel, een nieuwsbrief over de rapgroep Osdorp Posse, heeft een reputatie hoog te houden als het gaat om 1-aprilgrappen.

Dit jaar verspreidde nieuwsbrief het nieuws dat Def P., de voorman van de Nederlandstalige rapgroep, volgend jaar zou plaatsnemen in de jury van het tv-programma Idols. De Osdorp Posse steekt in het recent uitgebrachte nummer ‘Jongens uit de industrie’ juist de draak met programma’s als Idols en Starmaker.

Kinderen als reclamemedium (nog niet bevestigd)

Vanaf volgende week kunnen marketeers nu ook kinderen op de basisschool inzetten als reclamemedium. Basisschool De Springschans in Almere heeft de primeur van een product dat is overgewaaid uit Engeland en dat onder de naam Fore-Ad wordt aangeboden.

Het gaat om logo?s van merken die op het voorhoofd van de kinderen wordt ?geprint?, en die zo?n 24 uur zichtbaar blijven. Nadien is de inkt, waarmee het adverterende logo is afgedrukt, eenvoudig met water afwasbaar. ?De kinderen merken er zelf niets van, maar zorgen er wel voor, dat de boodschap een flink bereik genereert?, aldus initiatiefnemer M. Broekema van Fore-Ad.

De kinderen kunnen niet separaat worden ingezet, maar in een hele klas van (gemiddeld) zo?n 25 leerlingetjes. Broekema verwacht een flinke belangstelling van basisscholen, omdat deze vaak met financi?le problemen kampen en middels (een deel van de) opbrengst wat extra inkomsten genereren. Een rondje Fore-Ad (een klas) kost 1675,- euro voor 24 uur. De eerste adverteerder die van het nieuwe netwerk gebruik maakt, is een Almeerse speelgoedzaak.

Het nieuwe kindermedium is niet overal in goede aarde gevallen. Woordvoerder J. Groenink van de SP in de Almeerse gemeenteraad heeft aangekondigd verzet aan te zullen tekenen. ?Wij vrezen dat andere noodlijdende basisscholen dit onzalige idee zullen overnemen?, aldus de woordvoerder.

Contactlenzen met reclame (nog niet bevestigd)

In Londen is het concept vorig jaar met succes getest en in de markt gezet. Op de lenzen wordt het logo van de adverteerder geplaatst. In Nederland zijn in het uitgaanscircuit op dit moment 1.000 personen inzetbaar. Kosten voor ‘een rondje grote steden in de Randstad’ (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam) bedragen EURO 60.000,-. Hiervoor worden 1.000 contactlenzendragers een maand lang van het logo voorzien.

Balkenende in de derde Potter-film

Wie had het door en wie niet? Dit was de 1-aprilgrap van het jeugdjournaal. Minister-president Balkenende gaat dus NIET meespelen in de derde Potter-film.

Optreden Jamai

Tot op het laatste moment bleef het onzeker. Komt Jamai nu dinsdagochtend wel optreden in Almere, of is het een flauwe 1-aprilgrap. Maar het handjevol fans dat het risico toch niet wilde nemen om hun idool te missen en in alle vroegte naar de stad trok, kwam niet bedrogen uit. Jamai zong hen in levende lijve vanaf een balkon toe. Een omgekeerde 1-aprilgrap: “Iets heel onwaarschijnlijks, maar wat dan toch waar is.”

Efteling

De Efteling bracht de bezoekers flink in verwarring met een bericht over een vervroegde opening. Het attractiepark in Kaatsheuvel opende al om zes uur zijn poorten. Wie voor negen uur kwam, mocht gratis naar binnen. Dat bleek geen grap.

De actie was groot aangekondigd. Toch twijfelden veel mensen. Op maandag belden ongeveer 1500 mensen of het echt waar was dat ze gratis naar binnen mochten op 1 april. Uiteindelijk passeerden ongeveer 6500 mensen gratis de poorten.

De oorsprong

In Nederland is de inname van Den Briel op 1 april 1572 verreweg de meest populaire verklaring. Die dag namen de watergeuzen onder leiding van admiraal Lumey de Maas zonder slag of stoot de stad van de gehate hertog Alva over. Het leek een onmogelijke opdracht, maar het is ze toch gelukt. Het spreekwoord ‘Op 1 April verloor Alva zijn bril’ is daarop gebaseerd.

In elk land lijkt er een ander verhaal achter hun feestdag te schuilen. In Duitsland zou er op 1 April 1531 een muntherschikking doorgevoerd worden. Toen deze uitbleef, werden vele Duitse speculanten pijnlijk bij de neus genomen. Doordat ze massaal goud hadden aangekocht, stortte de goudprijs in elkaar. De Amerikanen hebben weer een hele andere verklaring voor het gekke gedrag op de eerste van April.

E?n van de minst verspreide hypothesen komt misschien wel het dichtst in de buurt van de waarheid. De invoering van de gregoriaanse kalender in 1582 had tot gevolg dat nieuwjaarsdag verschoof van 1 april naar 1 januari. Doordat de protestantse landen de gregoriaanse kalender niet aanvaardden, volgde er een lange tijd van verwarring, maar naarmate meer en meer mensen 1 januari als offici?le nieuwjaarsdag erkenden, scholden zij de anderen uit voor aprilgek uit.

Bronnen:

http://nu.nl/

http://www.webwereld.nl/

http://web.planet.nl/

http://www.meertens.knaw.nl/

Wie heeft nog meer links?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    media

    Geweldig, dat ik die gemist heb!


    2 april 2003 om 16:35
    media

    Ron Brandsteder gaat belspelletjes presenteren

    Het persbericht van de Holland Media Groep, waarin werd aangekondigd dat Ron Brandsteder voortaan belspelletjes ging presenteren, blijkt een 1 april grap te zijn geweest. In het bericht stond dat Ron uit ellende akkoord was gegaan met een forse degradatie en voortaan van die vervelende spelletjes, waarbij je vragen als “wat is 1 + 1” moet beantwoorden ging presenteren. Verschillende omroepbladen trapten in de grap.


    9 april 2003 om 18:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!