Deze slimme app-marketing leidt tot meer verkoop

2 april 2019, 09:09

Wist je dat zo’n 80 procent van de consumenten hun smartphone gebruikt tijdens een aankoopproces? Door een app te ontwikkelen bied je (potentiële) klanten de mogelijkheid om snel, gemakkelijk en veilig iets te kopen bij je bedrijf. Een directere vorm van marketing bestaat niet, want de consument is tegenwoordig ‘getrouwd’ met zijn smartphone. Maak daar slim gebruik van, mét deze praktische tips hoe je jouw app aan de man/vrouw kunt brengen.

Promotie hoort bij een app

Vaak wordt na het lanceren van een app te weinig aan promotie gedaan of wordt de app juist op de verkeerde manier onder de aandacht gebracht. Mijn advies is om je app actief te promoten bij de doelgroep. De concurrentie op app-gebied is nu eenmaal moordend, dus men gaat niet ‘per toeval’ jouw app ontdekken. Daar moet je in investeren. Het is belangrijk dat je:

  • De app op je eigen kanalen promoot. Denk aan een vermelding op de website, via nieuwsbrieven en social media

  • Klanten beloont met bijvoorbeeld een extra korting of een kleine attentie

  • Je app-gebruikers voorrecht, voorrang en voordeel geeft

  • In de app-omschrijving duidelijk bent wat de gebruiker kan verwachten van de app

  • De (meeste) kinderziektes eruit hebt gefilterd, voordat je de app online presenteert

Voorbeeld: McDonald’s pakt het goed aan met zijn app. Je profiteert als gebruiker namelijk van extra features, want je krijgt extra voordeelcoupons en je maakt kans op allerlei prijzen.

Ook ANWB maakt slim gebruik van de app. Als gebruiker krijg je gepersonaliseerde voordelen, waardoor je niet hoeft te zoeken en je op je wenken wordt bediend. Ook laat ANWB zien dat ze steeds aan het vernieuwen zijn.

Downloads versus gebruik

Er is een duidelijk verschil tussen een download van een app en het gebruik van de app. Een download kan voortkomen uit nieuwsgierigheid van de potentiële klant, maar als de app vervolgens niet wordt gebruikt, levert het niets op. Als je inkomsten wilt genereren met je app, moet het gebruikt worden.

“Het is belangrijk om te weten waarom klanten de app niet gebruiken”

Daarnaast is het belangrijk om te weten waarom klanten de app niet gebruiken. Zijn er kinderziektes ontdekt, die jij nog niet hebt waargenomen? Werkt de app niet naar behoren? Of heb je iets beloofd wat de app niet nakomt? Deze problemen kunnen afhakers, verwijderingen van de app of negatieve berichten als gevolg hebben. Daar moet je dus bovenop zitten, als je wilt dat de app een succes wordt. Gebruik een app-tracking SDK (Software Development Kit) om downloads en handelingen te traceren en te analyseren. Aan de hand van die gegevens kun je de app optimaliseren.

Om nog meer inzicht te krijgen in omzet, downloads en tijdsbesteding per app, heeft ShareForce een onderzoek uitgelicht op hun site.

App Store Optimalisatie

Maar hoe werkt dat optimaliseren dan precies? Net zoals in de offline winkel, valt de beste plek het meeste op. Je moet er dus voor zorgen dat de app goed zichtbaar en vindbaar is in de App Store, Windows Phone Store en/of Google Play Store. Dit kun je verbeteren door ASO (App Store Optimalisatie) in te zetten. De volgende factoren zijn cruciaal bij een goede vindbaarheid:

  • Het gebruik van de juiste zoektermen

  • Een goede naam voor de app

  • Het gebruik van een goede beschrijving, de juiste screenshots en als het kan een video met uitleg

  • Een opvallend en herkenbaar icoon van de app

  • Goede ratings en feedback

  • De juiste land- en taalinstellingen

Het doel van ASO is het aantal downloads te verbeteren. Uiteraard is het dan aan de app in hoeverre deze wordt gebruikt. Het moet uiteraard goed functioneren, voldoen aan de behoefte van de gebruiker en gebruiksvriendelijk werken.

Promotie van de app

Als je de statistieken goed inzichtelijk hebt, de app in de stores hebt geoptimaliseerd en zeker weet dat de app goed werkt, is het tijd voor promotie. Dit kan op diverse manieren, maar de meest effectieve hebben we hieronder voor je op een rijtje gezet:

  • VIP-gebruikers: deel voorafgaand aan de lancering speciale codes uit voor VIP. Deze invloedrijke mensen hebben toegang tot de app, terwijl de rest er nog niet bij kan. Zo kun je alvast reviews verzamelen en publicaties verkrijgen.

  • Leg de media in de watten: zorg voor een perspakket waarin alles over de app te vinden is. Zo maak je het makkelijk om er iets over te publiceren.

  • Korte links: maak gebruik van korte app-links in jouw promotie. Dit kan bijvoorbeeld door Bit.ly of Branch.io.

  • Zorg voor een goed klantcontactsysteem. Dit voorkomt dat er slechte reviews komen en geeft een boost aan de store ratings.

  • Zorg voor consistentie! Je hebt een marketingstrategie bedacht voorafgaand aan de lancering: houd je vast aan die strategie. Er is niets zo verwarrend als tegengestelde berichtgeving.

  • Herhaling. Herhaal wat je met de app kunt betekenen voor de klant. Welk probleem lost het op?

  • Stel een officiële app-aankondiging op. Pak het groots aan en zorg dat de media het oppakt!

  • Blijf aanwezig. Zorg dat je op de website, via nieuwsbrieven, de pers en socialmediakanalen aanwezig blijft. Laat zien dat de app steeds beter wordt, geef aan wat er nieuw is of waar je mee bezig bent.

  • Zorg voor updates.

“Leg de media in de watten en blijf aanwezig”

Aan de slag

Het avontuur begint pas na de lancering van je app. Je wilt dat de app wordt gedownload en dat het wordt gebruikt. De eerste stap in dit avontuur is ervoor te zorgen dat er bekendheid is. Door middel van een goed onderbouwd app-marketingplan kun je dit beïnvloeden.

Jessica Henneman
Marketing & Communicatie Strateeg - Ondernemer bij Egeniq

Je kunt mij omschrijven als een ondernemende en actiegerichte tech-geek die graag haar kennis van ondernemen, marketing en communicatie deelt. Sneak preview van mijn CV: Marketeer, Ondernemer, Project manager, SMP, SCP en SDP. Meer weten? Check JessicaHenneman.nl.

Categorie
Tags
apps,

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!