Pinterest Advertising in 2023
Pinterest wordt nog wel eens "vergeten" als we het hebben over social media en de advertising mix. Genoeg redenen om dit platform beter te bestuderen.
Net zoals alle andere platformen ontwikkelt ook Pinterest op basis van de ontwikkelingen in de markt en de behoeften van de adverteerders. In deze blog lees je meer over Pinterest Advertising in 2023 en waarom het platform interessant kan zijn voor jouw business.
Recente ontwikkelingen op het Pinterest Advertising platform
Pinterest is al jaren het platform dat vooral gericht is op visuele zoekopdrachten en we zien dat het dit jaar niet anders is. Pinterest geeft aan zich te blijven richten op het verbeteren van de visuele zoekmachine om het voor gebruikers gemakkelijker te maken om ideeën en inspiratie op te doen. Dit betekent wel dat het steeds belangrijker wordt om als adverteerder mooie en aantrekkelijke afbeeldingen te gebruiken in de advertenties om de aandacht van gebruikers te trekken.
Ruim 80% van de gebruikers op Pinterest maakt via hun mobiel gebruik van Pinterest. Advertenties en het beeldmateriaal van de advertenties zullen dus geschikt moeten zijn voor mobiele apparaten.
Pinners verwachten steeds vaker dat hun online ervaringen worden aangepast aan hun specifieke interesses en behoeften. Het is dus belangrijk dat de advertenties meer en meer aansluiten op de wensen en behoeften van de pinner. Als adverteerder kun je hiervan profiteren door gepersonaliseerde advertenties te maken die gericht zijn op specifieke doelgroepen. Hiervoor is het wel belangrijk dat je de doelgroep goed kent en dat je het Pinterest account optimaal hebt ingesteld. Alleen dan kun je de juiste content op het juiste moment delen met jouw doelgroep.
De consument zoekt steeds meer naar bevestiging voordat ze overgaan tot aankoop. Zij gaan meer en meer af op aanbevelingen en beoordelingen van anderen. Sociale bewijskracht toevoegen aan je advertentie kan dus een voordeel zijn ten opzichte van je concurrentie, denk hierbij aan het toevoegen van reviews of het delen van een gemiddelde beoordeling middels sterren.
Deze trends zien we op Pinterest (per branche)
Elke maand bezoeken wereldwijd meer dan 400 miljoen mensen Pinterest om plannen te maken voor de toekomst. Omdat mensen Pinterest gebruiken om plannen te maken voor later, kan Pinterest deze zoekgegevens gebruiken om vroege inzichten te krijgen en te voorspellen wat er per branche trending gaat worden. Deze insights maakt Pinterest uniek als kanaal. Want is het nu een social medium of meer een zoekmachine? Eerder publiceerde Alexander Vijfvinkel al op Marketingfacts dit artikel over dit vraagstuk.
Ons advies is om als onderneming in te spelen op de consumer future trends van Pinterest. Juist omdat deze trends zeer specifiek zijn, biedt dit voor jou als ondernemer veel kansen. Zo weet Pinterest te voorspellen dat we op het gebied van fashion veel kant, tule, ruches en glans gaan zien. Daarnaast ziet Pinterest dat generatie Z naar manieren gaan zoeken hoe ze vintage en geërfde stukken kunnen combineren met moderne meubels. Als tweedehands winkel kun je hier natuurlijk perfect op inspelen.
Afbeelding: Pinterest Predicts – bron: Pinterest.
Een aantal cijfers op een rij
Het is je vast al bekend dat Pinterest hét kanaal is voor de woonbranche. Er is voorspeld dat dit jaar 53% van alle thuisdecoratie zoekopdrachten liggen op het gebied van ‘een ruimte in huis inrichten’.
49% van de pinners die op het gebied van thuisdecoratie zoeken, zetten hun ideeën om in concrete veranderingen. 41% ontdekt nieuwe merken of producten en 36% creëert een verlanglijstje van producten die zij willen kopen middels Pinterest. Belangrijk dus dat het assortiment zichtbaar is zodat de producten mee kunnen worden genomen in het oriëntatieproces van de klant.
De grootste branches binnen Pinterest zijn fashion en wonen, maar ook reizen en eten zijn grote branches op Pinterest. Dit jaar heeft Pinterest als doel om uit te breiden naar nieuwe markten en het aanbieden van zijn diensten in nieuwe talen.
Waarom Pinterest Advertising interessant is?
Naast de eerder genoemde punten, biedt Pinterest Advertising nog veel meer voordelen ten opzichte van andere platformen.
1. Pinterest heeft een groot bereik.
Het bereik dat jij als bedrijf kan hebben met adverteren op Pinterest is groot. In vergelijking met kanalen als Facebook en Instagram heb je een hoog bereik. Waarom? Op Pinterest is nog relatief weinig concurrentie aanwezig en kun je heel gericht adverteren op basis van interesses. Daarnaast kun je zelf trefwoorden opgeven die het bereik van je advertentie kunnen vergroten.
2.De kosten per klik zijn relatief laag
De kosten per klik zijn in vergelijking met platformen als Facebook en Instagram relatief laag. Dit komt doordat er nog relatief weinig concurrentie is op Pinterest met adverteren. Hierdoor hoef je minder tegen de concurrentie op te bieden waardoor je kosten lager kunnen blijven.
3.Bedrijf achter de inspiratie is bekend
Jouw potentiële klant is inspiratie aan het opdoen voor een mooi interieur, een leuke outfit of een tof cadeau voor zijn/haar dierbaren. Maar waar koopt hij/zij dit? Dankzij het adverteren op Pinterest kan de potentiële klant direct doorklikken naar de website om de inspiratie die zij hebben opgedaan te bestellen.
4.Je bent vroegtijdig in beeld bij jouw potentiële klant.
Pinterest is een platform waar mensen zich vooral nog aan het oriënteren zijn. Hierdoor heb je als bedrijf zijnde de mogelijkheid om al vroeg in de customer journey in beeld te zijn. Op deze manier kun je naamsbekendheid opbouwen en jouw producten en/of diensten onder de aandacht brengen.