Pinkpop gaat interactief via 3VOOR12
Met meer dan gemiddelde belangstelling volg ik dit jaar Pinkpop, het 3-daagse popfestival in Landgraaf. VPRO’s online popmagazine 3VOOR12, dat dit jaar voor de twaalfde keer de internetverslaggeving doet rond Pinkpop, is dit jaar voor het eerst in zijn geheel te volgen op 3VOOR12TV. En waar ik vooral benieuwd naar ben is of het 3VOOR12 ook lukt om er echt interactieve televisie van te maken.
Om dit effect te realiseren gaat 3VOOR12 de combinatie van mobiele telefoon, internet en televisie gebruiken. De bedoeling is dat er een brug wordt geslagen tussen iedereen die betrokken is bij het festival (kijkers, redactie, artiesten) of die nu thuis of op het festival aanwezig zijn. 3VOOR12 zet daarvoor onder andere de nieuwe internetservice Twitter in.
Tijdens Pinkpop zijn er drie Twitter-stromen: 3VOOR12 (kijkje achter de schermen), 3VOOR12Gids (actuele programmagegevens) en 3VOOR12Nieuws (koppen van de recensies die op de site te lezen zijn). Erwin Blom, hoofd ‘Twitteraar’, is inmiddels onderweg naar Landgraaf waar collega Reinier Bruijne al druk bezig is. Ik zal vanaf eind van de middag zeker ook inschakelen om de beleving zelf mee te maken.
Erwin en collega’s in ieder geval heel veel succes!
Zo, ik heb alle twitteraars die ik nog niet had toegevoegd, dat wordt dus smullen vanavond. Eerst nog een beetje werken:-)
Ik vind het helemaal super! Ben heel benieuwd hoe alles gaat uitpakken.
Te gek ben net als Caroline erg benieuwd wat de uitkomsten zullen zijn voor VPRO.
@Ant
Briljant
Post a Secret Blog is ook ’n mooi voorbeeld. Ik zie toch liever een tastbaar voelbaar van iemand, dan een tekstline ‘pappa/mamma, ik lig nu ladderzat onder het podium’ 😉
Ik snap nog steeds de charme van Twitter niet, kan iemand het me uitleggen?
Het gevoel dat je altijd en overal in contact staat met je peers, ze laat weten waar je bent en wat je doet, ze een vraag kunt stellen of zomaar met ze kunt ouwehoeren. En als je er geen zin in hebt dan doe je dat niet. Combinatie van (micro)blogging, chat en sms.
Het aardige is dat je bijv. op afstand samen met groep vrienden een tv-show, voetbalwedstrijd of popconcert kunt bekijken en bespreken.
Ik vrees overigens dat je deze experience zelf een keer mee gemaakt moet hebben om de waarde ervan in te kunnen schatten. Vergelijk het met je eerste ervaringen in een chatbox.
Marco, met alle respect (ik ben zelf zoals je weet ook een fanatiek Twitteraar), eigenlijk snap ik die hele evangelisatie van Twitter ook niet. Twitter is simpelweg wéér een online communicatietooltje.
De charme zit hem volgens mij in:
a) WIE zijn de gebruikers (In NL vooral mensen die diep in de ‘nieuwe media/marketing’ wereld zitten en daarom voor ons als onderlinge ‘doelgroep’ interessant. Oftewel: ons kent ons 😉
b) de mobiele services gecombineerd met dat de groep uit a) een groep is die qua mobile web penetratie hoog scoort en makkelijker bereid is (meer) geld uit te geven aan mobiele diensten.
c) de open API’s waardoor inititatieven als Twittervision en de 3voor12 twittervision mogelijk zijn.
Overigens zijn er over Twitter wel tal van leuke discussies te voeren. Zo verbaas ik me bijvoorbeeld over de openheid van zaken die wij Twitteraars (durven) te geven. Geldt ook voor mezelf hoor. Hoezo big brother is watching you als ik bij wijze van spreken precies weet wat mijn klant gister met wie, waar gegeten heeft?
Nu is dat in internetland al langer de gewoonte. Op web-log.nl en de diverse fora gaat dat al jaren zo. Maar juist de mensen waar ik regelmatig de vraag van krijg ‘Waarom die vrouwen op Viva.nl hun ziel en zaligheid zo op het web gooien’ en ‘Waar halen ze de tijd vandaan?’, kom ik nu tegen op Twitter alwaar ze de wereld vertellen samen met vrouwlief boontjes gedopt te hebben…
Sanne Walvisch vroeg eerder aan de Pinkpoppers via Twitter of de Douwe Egbert meisjes al zijn langsgeweest. Volgend jaar via mashup Twitter en Google Maps die Douwe Egbert Koffiemeisjes naar mijn tent loodsen voor een vers kopje koffie…..die blauwe tent rechtsachter. Daarom belang van eenvoud mobiele functie Twitter en het belang dat de DE meisjes dan ook twitter-minded zijn.
Marketing-uitdaging voor DE: Hoe gaan jullie volgend jaar tijdens Pinkpop die Douwe Egbert Koffiemeisjes-service aanbieden aan alle thuis-online-live-meekijkers?
@sanne: zo kom je nooit toe aan je Titels-artikel 😉
Ik vind het wel leuk, het is in ieder geval goed om in de stemming te komen (ga er morgen heen)
Begin Twitter nu wat beter te leren kennen. Heel leuk. Het heilige vuur moet ik nog wel even krijgen. Een nieuwe, leukere vorm van chatten. De vergelijking met een weblogs zie ik nog niet zo.
Het prettige aan Twitter voor mij is dat ik even kan teruglezen in de ochtend of als ik even offline ben geweest. Met chat wordt dat al weer lastiger. Twitter is in beginsel “device agnostic” zodat ik het in principe overal kan volgen. Maar idd, het wil wel eens een uit de kluiten gewassen IRC kanaal worden. De vergelijking met weblogs, tja….het zijn toch vooral bloggers die ook aan het twitteren slaan…
Supergaaf gedaan. Ik volg nu een paar jaar Pinkpop via internet. Het forum van 3voor12 was nooit zo interactief. Ik heb net een Twitter account (met veel moeite, werd er vaak uitgeknikkerd) en ga er mee experimenteren
Volgens mij gaat Twitter.com over zijn nek. In firefox doet ie niets meer en in IE is ie heel heel erg traag.
Met nieuwe initiatieven moet je veel geduld hebben blijkt. Vanaf ’s middags (14.00) wilde ik meedoen met het Pinkpop twitteren. Het is me nu eindelijk gelukt (21.30)om een berichtje te plaatsen, tussentijds nog wel gegeten en de kids op bed gelegd :-). Maar twitteren is helaas geen hoogtepunt geworden. De site lag er heel vaak uit en als ie het deed was ie erg traag. Als nieuwe twitteraar viel het niet mee om zo de werking van het systeem te doorgronden. Als het niet lukt heb je de twijfel dat het het aan je eigen onervarenheid ligt. Eigenlijk moeten we dit de consument niet aandoen.
Achteraf vraag je jezelf af waarom je al die tijd erin steekt en niet gewoon gaat genieten van de muziek zoals in the old times.
Het delen van de pinkpop ervaing met anderen is een toevoeging die er in the old times niet was. En nu het kan wil je ook dat het werkt. Maar dat is een kwestie van tijd en capiciteit. Volgend jaar weer een Pinkpop.
Het laatste deel van de avond deed twitter.com het redelijk. Het is een erg leuke ervaring om zo met anderen Pinkpop te beleven. De mashup van RoelandP deed het ook erg goed. Mijn complimenten Roeland. Leuk om te zappen tussen de streams en flickr.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!