PIM ‘speed’ sessie Nieuwe Technologiën

PIM ‘speed’ sessie Nieuwe Technologiën
,

In een gezelschap dat voor 90% uit mannen bestond, met een hoog pakkengehalte, en een gemiddelde leeftijd van ver boven de 40, met slechts 10% (bewuste) RSS gebruikers, heb ik een aantal presentaties gehoord van Marco Derksen, Max Vijftigschild, Jan Smit (géén familie), Frans Appels en Ynze Mens. Ik had al de nodige scepsis, wegens de titel nieuwe technologiën. Ik heb jaren bij Philips gewerkt in de ‘lets make things better’ tijd, en heb het sindsdien niet meer zo op de technology push.

Maar enfin. Toch maar gegaan wegens positieve ervaringen  met de vorige PIM sessies. En omdat het geen straf is om Marco Derksen te horen praten. “Hij stak er met kop en schouders bovenuit” vindt ook Martijn van den Heuvel.

Gebrek aan passie
Bij de andere sprekers ontbrak de passie. Het leek wel of iedereen het maar een beetje hoopt uit te zingen met de huidige technologie totdat het schip met de nieuwe verbeterde formules binnen komt varen.

“Narrowcasting is een alternatief voor de statische poster. Maar we zitten te wachten op RFID. Want in combinatie wordt het geweldig” aldus TripleP’s Ynze.

“Podcast is slechts de aanloop naar de Vodcast, en dan wordt het wat! “ Max Vijftigschild.

En zelfs Marco sprak teleurstelling uit over de (adoptie-graad van) RSS. “Het blijven allemaal toch nog moeilijke interfaces. Het wordt pas wat voor het grote publiek met de MyYahoo achtige schillen.”

Een gemiste kans wat mij betreft, voor deze uitverkochte sessie. Want het had ook de avond kunnen worden waarop 100 oudere mannen in pakken ineens het licht zagen over de onomkeerbare trend dat de gebruiker muziek en films en informatie naar zich toe kan trekken. De avond van de dood van alle ‘casting’ en ‘push-marketing’ technieken die het gezelschap 20 jaar geleden tot zich had genomen in een halfslachtige poging om de wereld te veranderen. We hadden op de tafels kunnen dansen bij onze gastheer Oracle om de spaanders van de massamediale aanpak als roos van onze confectiekleding te schudden.

Maar niets van dit alles. Vijftien minuten na afloop stonden alleen Marco Derksen, joers troelie  en Guido Thijs  nog na te borrelen.
Voor een ander uitgebreid verslag verwijs ik daarom graag naar Magnus.

Heb ik dan helemaal niéts geleerd?
Toch wel. Want terwijl de technologiën langskabbelden, werd als rode draad zichtbaar dat het absoluut gaat om de content. Telefonica had dat al lang (veel te vroeg) door toen ze Endemol kochten. Maar ook KPN schuift in de richting van content, volgens Smits.

En verder vond ik de paradox van Triple-P wel aardig.
95% van de advertising wordt buiten de winkel besteed. Terwijl daar 79% van de aankoopbeslissingen worden genomen.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Hoorde vandaag op een presentatie van WebsideStory van PC World dat ze evenveel traffic krijgen uit RSS als uit de traditionele email nieuwsbrieven.

    Dus kop op. Het komt wel goed met die RSS.

    geplaatst op
  • Michiel Pot van Brandstage heeft het zich ook al eens afgevraagd op zijn weblog en daar bij mijn weten geen bevredigend antwoord op gekregen. Dus ik vraag het hier nog maar 'ns: welke onderzoeken liggen ten grondslag aan de stelling dat '79% van alle aankoopbeslissingen in de winkel worden genomen'? En geldt dat voor alle winkels, of vooral voor supermarkten?

    geplaatst op
  • Tsja, ik heb me ook even zitten verwonderen over het plaatje. Aankoopbeslissingen zijn meestal snelle intuïtieve beslissingen. Ik geloof zeker dat mensen op het moment van aankoop beïnvloed kunnen worden. Maar vaak weten mensen niet eens goed waarom ze een beslissing maken. Dat is het probleem hier.

    Ik ben toevallig het boek 'Blink' van Malcolm Gladwell aan het lezen waarin beschreven worden hoe mensen snelle beslissingen maken (zeker een aanrader). Vaak worden eerdere indrukken (reclame) en ervaringen 'geïnternaliseerd'. Ze bevinden zich ergens in ons onderbewustzijn en kunnen impulsbeslissingen sturen zonder dat we er weet van hebben.

    Nu ben ik geen gedragspsycholoog, maar het kan zeker zijn dat als iemand aangeeft dat de inkoopbeslissing in de winkel plaats vond, dat in werkelijkheid niet zo is. Als iemand een blikje Coca Cola koopt in de winkel, kan die aankoopbeslissing in de winkel gemaakt worden, maar dat wil niet zeggen dat hij alle reclame van Coke daarmee negeert. Mensen worden getraind door reclameuitingen. Reclame buiten de winkel kan dus wel degelijk invloed hebben op beslissingen die (zogenaamd) in de winkel worden gemaakt.

    Verder ben ik het met je eens dat de avond wat dof was.

    geplaatst op
  • Gaat het wel om de 'content'? Ik dacht dat de tijden dat je als mediabedrijf content moest produceren of inkopen om het per strekkende meter aan een afwachtend publiek te verpatsen achter ons lagen. Het lijkt alsof veel mediabedrijven het maar half snappen: dat de internetrevolutie inhoudt dat ze precies hetzelfde moeten doen, maar al diezelfde programma's alleen via andere kanalen moeten distribueren zodat het on demand en op verschillende platformen kan worden geconsumeerd.
    Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe plannen van de BBC, die ik hier heb gelezen: www.buzzmachine.com/index.php/2006/04/26/the-sun-never-sets-on-the-beeb/. Kwootje:

    ...And we need a new relationship with our audiences - they won’t simply be audiences anymore, but also participants and partners - we need to know them as individuals and communities, let them configure our services in ways that work for them. An early example is a competition launching tomorrow inviting our audience to reinvent our home page… [...]
    [This] theme may turn out to be one of the most important. It’s the active audience, the audience who doesn’t want to just sit there but to take part, debate, create, communicate, share.

    geplaatst op
  • Ter verduidelijking: dat citaat toont dus aan dat de BBC zich niet op de 'content' richt maar op manieren om nieuwe relaties te vinden met het publiek. Volgens mij is dat ook het punt waar je als mediabedrijf waarde creëert: in de relaties, niet in de content.

    geplaatst op
  • @ Rutger:
    ik las gisteren in in parool een bijzondere redenering over het onderbewustzijn. De Leuvense psycholoog prof. Guido Peeters ontkent dat de Belgen juristen zijn, omdat ze massaal dachten dat Joe van Holsbeek om zijn I-pod was vermoord door Marokkanen ipv Polen. Wat we waarnemen wordt bepaald door prototypes in je hoofd. Heel wat mensen hebben blijkbaar een beeld in hun hoofd van Brusselse straatcriminelen. Jonge, mannelijke donkere types. Als enkele van die elementen kloppen, wordt de rest aangevuld met wat je in je hoofd hebt (). Van racisme is echter daarom nog geen sprake.

    Ik ben het niet met Peeters eens, maar kan me wel vinden in jouw uitspraak:
    Reclame buiten de winkel kan dus wel degelijk invloed hebben op beslissingen die (zogenaamd) in de winkel worden gemaakt

    geplaatst op
  • @ Hans Peter. Ik ken de cijfers niet. Maar hoe vaak gebeurt het niet dat je voor 1 ding naar de winkel gaat, en met tassenvol troep terugkomt.

    Hoe komt Amazon aan 55 verkochte producten per 100 bezoekers?

    @ Jaap: het gaat natuurlijk samen. content en relatie. als op marketingfacts een blogger 'relatie opbouwt' door telkens zinvolle bijdrages te leveren, dan wordt marketingfacts een betrouwbare en leukere site.

    geplaatst op
  • Volgens mij gaat het niet om de content maar om de consument. Als je die kan activeren om iets te gaan doen met jouw product of merk dan kan het wat worden. Als je je alleen op de content richt negeer je de consument, die nu zelf wil bepalen waar hij/zij iets mee doet of niet.

    Dus als Redbull een wedstrijd vliegtuigjeswerpen organiseert komen de studenten in beweging... en houden een positief gevoel over aan het merk Redbull.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.