Vinted en de hobbelige weg naar groot succes

4 december 2020, 13:23

Interview met CEO Thomas Plantenga

Vinted, platform voor tweedehands kleding en andere producten, is een hit in verschillende Europese landen, waaronder Nederland. Toch was het bedrijf in 2016 bijna ter ziele. CEO Thomas Plantenga (foto boven) in gesprek met Aljan de Boer over de hobbelige weg naar succes.

Vinted werd in 2008 opgericht in Litouwen door Milda Mitkute en Justas Janauskas. Nadat ze jaren hadden gebouwd aan een solide platform en een betrokken community konden ze eindelijk geld gaan verdienen. Dachten ze. Rond 2016 daalden de cijfers. Gebruikers stapten over naar goedkopere en, op dat moment, meer toegankelijke alternatieven. Thomas Plantenga over die tijd: “Ik had net mijn bedrijf verkocht en deed wat advieswerk. Zo kwam ik ook bij Vinted binnen: ik zou er een paar weken blijven. Ik was ontzettend onder de indruk van de technische vaardigheden en ondernemersgeest van de oprichters. Het advies dat ik gaf, was drastisch en het betekende dat het hele bedrijf op zijn kop moest. Toen verrasten ze me weer: ze namen alle adviezen over en we gingen samen aan de slag.”

PIM-talkshow: stel je vragen aan Vinted en Dell en ben er gratis bij!

Hoe slaagde de jonge Nederlandse CEO van het Litouwse Vinted erin om ruim 34 miljoen gebruikers in 11 Europese landen aan zich te binden? En hoe helpt technologiebedrijf Dell hun uiteenlopende klantenkring met digitale transformatie? De antwoorden krijg je tijdens de PIM-talkshow op 8 december. Uiteraard stel je zelf ook vragen aan hen. Wil je erbij zijn? We geven 10 gratis entreekaarten weg aan de eerste 10 die zich melden bij esther.deswart@pimonline.nl. Meer informatie over deze online talkshow lees je hier.

Drie pijlers

Het nieuwe Vinted is gebouwd op drie pijlers die volledig zijn gebaseerd op de belevingswereld van de klant. Plantenga licht ze toe. “Ten eerste maken we het hele proces zo simpel mogelijk voor de klant. Die moet het intuïtief begrijpen en nergens een hindernis tegenkomen. Ten tweede zijn kosten een belangrijke factor in deze competitieve markt. We hebben drastisch een groot deel van de kosten weggesneden en zijn met partners in gesprek gegaan om ook de kosten aan hun kant verder omlaag te brengen. Verkopers betalen bij ons geen commissie en ook de bijdrage van kopers is laag. Tot slot is bereik ontzettend belangrijk. Al het geld dat we konden besparen, hebben we ingezet op tv-reclame.”

Televisie? Voor een digi-hero? Het klinkt onlogisch, een volledig digitaal platform dat het traditionele tv-kanaal gebruikt om klanten te bereiken. Plantenga legt uit dat het juist een gouden combinatie is. “Ten eerste is het een fundamentele waarheid dat televisie in aantallen nog steeds het grootste bereik heeft. Het is extra interessant voor digitale community-based spelers zoals wij, omdat we het effect van die commercials heel nauwkeurig kunnen meten. We zien direct tijdens en na de commercial de effecten in bereik en conversie. Zelfs op onderdelen van de commercial kunnen we meten en ook A/B-analyses zijn goed mogelijk. We kunnen het medium daarom heel effectief inzetten. We groeien hard.”

De nieuwe strategie heeft succes. Vinted breidt zijn markt land voor land uit en is al actief in elf Europese landen. Ruim 34 miljoen gebruikers weten het platform te vinden en in oktober 2020 nam het in Nederland United Wardrobe over, waar Plantenga tijdens de PIM-talkshow meer over kan vertellen.

Gouden regels van digitale transformatie

Thomas Plantenga heeft ervaring opgedaan bij verschillende bedrijven, was zelf succesvol ondernemer en heeft een scherpe blik op de wereld van vandaag. In 2017 werd hij CEO van Vinted. Hij ziet twee belangrijke succesfactoren voor bedrijven die inzetten op digitale transformatie. “Bedrijven die in staat zijn het online aanbod te integreren met offline diensten leveren daarmee een grote toegevoegde waarde aan hun klanten. Tot voor kort waren die werelden gescheiden. Een klant vond iets op Marktplaats, maakte een afspraak, ging het ophalen, betaalde en moest maar hopen dat het goed was. De succesvolle spelers van nu nemen dat helemaal over: de financiële afhandeling, verpakking, transport, soms zelfs verzekeringen en garantie. Daarmee neem je de klant een grote zorg uit handen en voeg je waarde toe. Bij Vinted gaan we vergaande samenwerkingen aan met partners die deze services kunnen leveren.”

“Hoe groter je bent, hoe meer impact je hebt. Dan wil je wel dat dat een goede impact is”

De tweede succesfactor sluit aan bij de universele en wereldwijde beweging waarin meer en meer naar bedrijven en merken gekeken wordt om goed te doen voor de maatschappij. ‘Als je hard groeit, zoals wij, is dat extra relevant,’ vertelt Plantenga. ‘Hoe groter je bent, hoe meer impact je hebt. Dan wil je wel dat dat een goede impact is. Wij sturen daar fundamenteel op. Dat trekt medewerkers aan die gemotiveerd zijn om hieraan bij te dragen en het levert loyale, tevreden klanten op. Alles wat we doen, toetsen we op de positieve impact. We werken bijvoorbeeld met drop-off en pick-up points om de CO2 uitstoot van transport te beperken. En we zitten niet stil. Op dit moment onderzoeken we de impact van onze business en de goederen die door ons platform gaan. Met dit inzicht kunnen we bepalen hoe en waar we in de toekomst verder kunnen verbeteren.’

8 december

Op 8 december gaat Aljan de Boer van PIM met Thomas Plantenga verder in gesprek over deze onderwerpen. Hoe kwam het nieuwe businessmodel tot stand en op basis waarvan heeft Vinted die drastische keuzes gemaakt? Wat hebben ze geleerd over de effecten van tv-reclame? En het klinkt mooi, de online en offline wereld koppelen, maar hoe doe je dat? Er is gelegenheid om via de chat vragen te stellen.​ De PIM online talkshow vindt plaats op 8 december van 15.00-16.30 uur. De andere prominente spreker is Wankie Chan, Marketing Director EMEA Medium Business bij Dell Technologies. Zij gaat in op de bepalende rol van marketing bij de digitale transformatie van bedrijven.

Dit artikel verscheen eerder op MarketingTribune

Sjaak Hoogkamer
Hoofdredacteur bij MarketingTribune

Sjaak Hoogkamer is al ruim 30 jaar actief in de communicatiewereld. Als geschoold journalist heeft hij alle disciplines in het communicatievak doorlopen: van copywriter tot PR consultant en van hoofdredacteur tot communicatiemanager. Altijd met een sterke redactionele en creatieve focus. Hij is sinds maart 2013 hoofdredacteur van MarketingTribune.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Ans Gunst

    Alles gelezen. Ik doe voor de eerste keer mee.

    Ik vind de uitbetaling een ding.

    Ik wacht langer dan 5 dagen en hoop dat het correct gaat.


    16 februari 2021 om 08:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!