Overloaded deel II – Paradigm change
De posting van gisteren heeft al wat discussie opgeleverd. Vraag die ik mezelf stel, is hoe wij als marketeers en marcom`ers met deze overload omgaan. Hoe gaan bedrijven er mee om? Gaan ze nog harder de toeter inzetten om aandacht te krijgen voor hun producten? Met nog verleidelijke kreten die niet waargemaakt kunnen worden? Nog meer geroep in al een geweld van impulsen?
Nee, de consument zal daar een immuunsysteem voor ontwikkelen – als dat al niet grotendeels zich al ontwikkeld heeft en alleen maar sterker wordt. In een economie van overvloed gelden de economische wetten van vraag & aanbod niet meer. De consument heeft er simpelweg niet meer de tijd voor om weloverwogen keuzes te maken; er zijn ook veel te veel keuzes. Consumenten gaan producten afnemen die ze ‘instant’ vertrouwen: direct vanuit de onderbuik. En ik verwacht dat consumenten dit gevoel steeds meer gaan ontwikkelen. Probeer daar maar eens – als tegengif – neurale awareness voor te creëren. Dat lukt je niet.
Waarmee bereik je dan als bedrijf jouw consument? Dat is in de lijn van: doen wat je zegt, beloftes waarmaken, integer zijn. Wat wordt dan wel belangrijk? En waarom gebruiken zoveel bedrijven toch nog steeds meer reclamegeweld om gehoord te worden?
Ben je al klaar voor deze paradigm change?