Online Tuesday #99: Corona-app als redder, prutser of Big Brother?

3 mei 2020, 07:00

Als we iets hebben geleerd van de tender voor de corona-app van de overheid, dan is het dat je privacy-regels niet zomaar kunt versoepelen en dat apps bouwen echt een vak is. Het proces verloopt moeizaam, maar hoe moet het dan wél? Tijdens Online Tuesday #99 (opnieuw als webinar) gaat het 12 mei onder meer over de vraag of de coronacrisis bijdraagt aan de digitalisering van de samenleving.

Privacy is een lastig thema. Zelfs toen de debatten over AVG en cookies hevig oplaaiden, was de bedreigde privacy nauwelijks een issue voor de meeste consumenten. In deze Covid19-crisis is het allemaal anders: ineens ben je voor of tegen een corona-app, want de keuze tussen gezondheid en privacy raakt twee burgerrechten.

Corona-app, gedurfd experiment?

Bovendien ging alles fout wat maar fout kon gaan tijdens de spoed-tender van de overheid, waar 750 app-bouwers aan meededen. Hoe bekijken vakgenoten deze verhitte privacy-rel? Staat privacy eindelijk op de kaart dankzij de coronacrisis? Waarom lukt het bedrijven en overheden maar niet om het digitale domein goed te beveiligen? Zijn corona-apps gedoemd te mislukken of is dit juist een gedurfd experiment om op korte termijn iets fundamenteels te realiseren? En in hoeverre waren de tracing-apps van Google en Apple een acceptabel alternatief?

‘Bel een specialist, geen consultant’

Tjeerd van der Stroom, CDO van OptInsight, gaat als spreker in op de privacy-discussie rondom het verzamelen van persoonlijke gegevens. In hoeverre komen corona-apps in de knel met de wetgeving over privacy? Daarnaast is er iemand gestrikt die zich stevig heeft gemengd in het publieke debat over het ‘pitchdrama’ omtrent de corona-apps: Victor Knaap, CEO van MediaMonks. Hij deed mee aan de tender en ergerde zich groen en geel aan de opzet ervan. Op LinkedIn zegt hij hierover:

“Of er een app moet komen of niet, dat moeten we aan de politiek laten. De privacy-discussie is aan juridisch specialisten en de GGD gaat kijken wat de epidemiologische eisen zijn en hoe dat moet worden vertaald naar specificaties. Als er vervolgens een positief besluit komt dat er een Nederlandse Covid19-app gebouwd moet worden, dan heb ik daar wel een heel duidelijke mening over: kunnen we de ontwikkeling van de app alsjeblieft ook uitbesteden aan specialisten?

De Appathon-samenstelling was namelijk een grap. Er was geen enkele gespecialiseerde appbouwer in Nederland gevraagd mee te doen in de tender en niemand van de honderdveertig Dutch Digital Agencies is gevraagd voor het expertteam. Nederlandse overheid: als jullie een app willen hebben, vraag het dan aan bouwers die high-performance apps hebben gebouwd en niet aan consultants of aan goed bedoelende gelegenheidsteams. Bijkomend voordeel is dat jullie gelijk business doen met een groep Nederlandse groeibedrijven die veelal niet in aanmerking komen voor overheidssteun.”

Online Tuesday als webinar

Zin om naar Online Tuesday #99: ‘Privacy versus Corona-app’ te komen? Net als vorige maand wordt het event ook ditmaal op afstand georganiseerd. We komen op 12 mei 2020 niet bijeen in een zaal, maar achter onze computers en smartphones. Aanmelden voor dit virtuele evenement kan via Eventbrite.com. De webinar rond lunchtijd is bereikbaar via een link op de compleet vernieuwde website van OnlineTuesday.nl, een productie van Pünktlich.

Online Tuesday is een maandelijks event over digital marketing, georganiseerd door DQ&A, Marketingfacts, Newpeople en Pink Marketing, met steun van hoofdsponsor Pünktlich.

Jeroen Mirck
Communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk

Jeroen Mirck (1971) was hoofdredacteur van Marketingfacts van januari 2018 tot augustus 2020. Momenteel is hij communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk. Eerder was hij journalist voor media als Adformatie, MarketingTribune, Emerce en De Ondernemer.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!