Onderzoek naar sportsponsoring in Nederland
Sportbonden in Nederland zijn voor 20 tot 40 procent afhankelijk van inkomsten uit sponsoring. Desondanks wordt door de sportbonden weinig tijd en geld ge?nvesteerd in het werven van sponsors. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Ernst & Young en NOCNSF uitgevoerd door GLP Brandworlds naar de sponsoring van sportbonden in Nederland.
Belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:
Jaarlijks wordt een bedrag tussen 38 en 41 miljoen euro aan sponsorgelden door de bonden opgehaald. Er zijn echter grote verschillen. Sportbonden met een groot ledental en een hoge marketingwaarde halen beduidend meer inkomsten uit sponsoring binnen.
Grote sportbonden (meer dan 100.000 leden) ontvangen gemiddeld 1,68 miljoen euro uit sponsoring, middelgrote (meer dan 25.000 leden) 300.000 euro en kleine bonden (minder dan 25.000 leden ) 180.000 euro.
De sponsorgelden worden voor het overgrote deel aan topsport besteed.
Als gekeken wordt naar de marketingwaarde van sportbonden dan blijkt dat ?aantrekkelijke? sportbonden gemiddeld 1,14 miljoen euro aan sponsoring binnen krijgen, ?gemiddeld aantrekkelijke? bonden 550.000 euro en halen ?niet aantrekkelijke bonden? zo?n 114.000 euro uit de markt.
Behalve sponsoring wordt de sport in Nederland gefinancierd door contributies (40-60 procent), subsidies (20-40 procent) en overig (10-20 procent).
De gehele sponsormarkt in Nederland van 2000 wordt in het onderzoek op een kleine miljard gulden geschat waarvan 51 procent naar de sport ging.
Voor de sportbonden is de belangrijkste waarde van het onderzoek, dat voor het eerst vergelijkingsmateriaal op basis van grootte en marketingpotentie beschikbaar is. Aan de hand van deze ?benchmarks? kan iedere bond vaststellen of hij het beter doet dan soortgelijke bonden of niet.
?Sportbonden doen er verstandig aan om op basis van deze ?benchmarks? 10 tot 20 procent van de gemiddelde sponsorinkomsten te investeren in de organisatie van sponsorwerving. Ook hier gaan, net als in het bedrijfsleven, de kosten voor de baten uit?, stelt sponsordeskundige Frans de Bruijn van Ernst & Young. ?Bovendien vereist het werven van sponsors een goede organisatie en financi?le planning omdat sponsoring een cyclisch karakter heeft. Sponsorinkomsten zijn nu eenmaal minder stabiel dan contributies en subsidies.?
Bron:
De plaatselijke sportclubs kunnen steeds minder rekenen op sponsorgeld van bedrijven. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is in. Daarom verwacht een deel van de sponsors meer effect van reclame via goede doelen, zoals natuurorganisaties en scholen.
Dat blijkt uit een onderzoek door het vakblad Sponsor Magazine onder honderd sponsormanagers bij Nederlandse bedrijven. Eenderde van de ondervraagde managers voorziet in 2003 dat sportsponsoring gaat plaatsmaken voor maatschappelijke sponsoring.
‘Sport is uit. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is in’, verklaart hoofdredacteur A. Maatjens van Sponsor Magazine. Als voorbeelden noemt hij TPG, dat voedselhulp geeft, Essent dat het Wereld Natuur Fonds sponsort en ING dat zich heeft verbonden aan Natuurmonumenten.
De omslag lijkt overigens niet hard te gaan. Van de honderd ondervraagde bedrijven zijn er twaalf dit jaar van plan de budgetten te verschuiven. Een deel is helemaal huiverig voor nieuwe verbintenissen. Volgens het onderzoek groeien de sponsoruitgaven in 2003 licht met 3 tot 4 procent tot circa 1 miljard euro.
Publicatiedatum: 30 januari 2003
Bron: ANP
ik ben een banaan